'Bavaria brengt 75 procent meer schoon restwater in de bodem'

'Bavaria brengt 75 procent meer schoon restwater in de bodem'
  • Food-en-retail
  • 19 feb 2021 @ 15:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketing

Voor het mvo-project 'Boer Bier Water' heeft Swinkels Family Brewers vanuit hun Bavaria brouwerij in Lieshout veel gezuiverd restwater teruggebracht in de droge Nederlandse bodem.

Het Boer Bier Water project draagt bij aan een postief imago van SFB want het biedt een oplossing voor een veelvoorkomend probleem in Nederland: de droogte die het land de afgelopen jaren teistert. In 2020 werd 75% meer teruggepompt dan in 2019.

De grote toename in het gebruik van schoon restwater valt volgens de brouwerij te danken aan een groeiende groep boeren die deelneemt aan het project. Afgelopen jaar sloten maar liefst 12 boeren zich aan. Ook in 2021 blijft Swinkels Family Brewers investeren in het project, onder meer door de realisatie van een nieuwe inlaat in het Wilhelminakanaal. Naar verwachting kan hierdoor dit jaar 800.000 m3 water worden teruggebracht in de bodem.

Droogteproblematiek wordt steeds urgenter
Het project, dat in 2014 van start ging, verbindt de gemeente Laarbeek, Waterschappen Aa en Maas en de Dommel, ZLTO, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Brabant en Rabobank aan Swinkels Family Brewers voor een gezamenlijke noodzaak: aanvulling grondwater en een goede bodemkwaliteit. Via Boer Bier Water wordt het restwater van Bavaria, water dat bijvoorbeeld gebruikt is om de brouwketels en statiegeldflessen te reinigen, gefilterd in haar eigen afvalwaterzuiveringssysteem. Dit gefilterde restwater wordt via sub-irrigatie (wateraanvoer door peil gestuurde drainage) herverdeeld onder de boeren in de buurt van de Bavaria brouwerij. Zo kunnen zij het grondwaterpeil op hun landbouwgronden reguleren en hun gewassen beter telen. Bekijk in het venster hieronder een video van hoe het in zijn werk gaat.

Gezonde bodem voor de landbouw
Naast het grondwater, richt het project Boer Bier Water zich ook op het telen van brouwgerst. Verder werken de boeren ook aan een afname van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en verhogen ze het organische stofgehalte van de bodem, onder andere door aanvoer van compost.

Marthijn Junggeburth, duurzaamheidsmanager bij Swinkels Family Brewers: 'Als Brabants familiebedrijf vinden wij het belangrijk om het bronwater waarmee we nu brouwen door te geven aan de volgende generaties én willen we iets doen voor de regio waarin we opereren. Door het restwater, dat anders in zee gelopen zou zijn, terug te pompen in kanalen en beken die als transportsysteem fungeren, kunnen we dit water op een duurzame manier teruggeven aan boeren in de omgeving. De mooie resultaten die het afgelopen jaar samen met alle partners zijn behaald, zetten de toon voor wat we in de toekomst kunnen verwachten – we richten erop dat er in 2021 in totaal 800.000 m3 water kan worden teruggebracht in de bodem. We zijn erg trots op het Boer Bier Water project en het hoogwaardig hergebruik dat bijdraagt aan de doelstellingen van onze Swinkels Circularity Index. De toename van het schone restwater laat zien dat er een duurzame sluiting van de waterkringloop mogelijk is.'
 
Godelieve van Tilborg, belangenbehartiger bij ZLTO: 'De afgelopen jaren hebben boeren te kampen met drogere zomers, waardoor zij hun gewassen moeilijker kunnen telen. Het project Boer Bier Water is een succesvolle manier om de boeren in de regio te ondersteunen. Ook in aanhoudende tijden van droogte, kunnen boeren via subirrigatie het grondwaterpeil reguleren. Zo is er voldoende water beschikbaar om de gewassen de hele zomer te laten groeien. Ik ben zeer onder de indruk van de gezamenlijke prestatie die het afgelopen jaar geleverd is, waarbij de samenwerking tussen de aangesloten partijen essentieel is geweest. Het delen van kennis tussen (lokale) bedrijven, boeren en overheden zorgt ervoor dat we dichter bij ons doel komen om water voor de lange termijn, op een duurzame manier, beschikbaar te houden.' 
(PvWK)

Over Royal Swinkels Family Brewers 
Royal Swinkels Family Brewers Holding is de holdingmaatschappij van de Swinkels Family Brewers groep. Swinkels Family Brewers is een 100% onafhankelijk familiebedrijf. Al zeven generaties lang leidt de familie Swinkels een groep van ondernemingen die inmiddels beschikt over verschillende brouwerijlocaties: brouwerij Bavaria in Lieshout (Nederland), brouwerij de Molen in Bodegraven (Nederland), brouwerij Palm en de Hoorn in Steenhuffel (België), brouwerij Rodenbach in Roeselare (België) en brouwerij Habesha in Debre Birhan (Ethiopië). Daarnaast werkt de familie nauw samen met bierbrouwerij de Koningshoeven in Berkel-Enschot (Nederland). Gezamenlijk waren deze brouwerijen in 2019 goed voor de productie van acht miljoen hectoliter bier en 818 duizend hectoliter frisdrank. Met Holland Malt beschikt de groep over twee eigen mouterijen, welke samen in 2019 goed waren voor de productie van 395 duizend ton mout. Daarnaast produceert CereX jaarlijks zo’n 4 duizend ton moutextracten en compounds. Bier&cO, een van de grootste importeurs van speciaalbier van Europa, werd in 2018 onderdeel van Swinkels Family Brewers, waardoor de lokale relevantie van haar portfolio verder toeneemt. Wereldwijd werken ruim 1.800 medewerkers binnen Swinkels Family Brewers aan een gezamenlijk doel: de consument voor ieder moment een passend bier bieden. Op 27 maart 2019 ontving Swinkels Family Brewers het Predicaat Koninklijk. Sindsdien noemt het bedrijf zich met trots Royal Swinkels Family Brewers. Voor meer informatie klik hier.'

(bron: Royal Swinkels Family Brewers)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken