ABN Amro: 'Ondanks dalende waarde van winkelvastgoed stijgen investeringen'
- Food-en-retail
- 7 mei 2021 @ 11:47
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 7 mei 2021 @ 11:47
- Peter van Woensel Kooy
De waarde van winkelvastgoed staat onder druk, maar nog steeds worden nieuwe winkels gebouwd. De investeringen in nieuwe winkels namen in 2020 met 14,9 procent toe, blijkt uit een verse analyse van afdeling Retail van ABN Amro.
De leegstand van winkels steeg in 2020, maar was beperkt gezien de gedwongen winkelsluitingen en slechte vooruitzichten, zo constateert de bank. De verwachtingen ten aanzien van winkelvastgoed zijn negatief.
Waardeontwikkeling onder druk
De waarde van winkelvastgoed staat onder druk. In 2020 daalde de waarde met 5,7 procent en bleef daarmee flink achter bij de waardeontwikkeling van andere vastgoedtypes zoals kantoren en logistiek vastgoed. De waardeontwikkeling staat al langer onder druk door de opkomst van het onlinekanaal, maar daar is vorig jaar de coronapandemie en de gedwongen winkelsluiting bijgekomen. Als gevolg van de economische ontwikkelingen, de achterblijvende consumptie en de groei van online winkelen, is de verwachting dat het winkelvastgoed de komende jaren minder waard zal worden. Ook de transactieprijzen – de prijzen waartegen winkels worden verkocht – daalden in 2020 al met 11,5 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Toename leegstand nog beperkt in 2020
Ondanks de slechtere economische omstandigheden door de verplichte sluiting van de winkels, minder passanten en toename van onlineaankopen, nam de leegstand van winkels in 2020 maar beperkt toe. Dit komt door de steunmaatregelen van de overheid, waardoor het aantal faillissementen beperkt is gebleven. Wel verschilt de leegstand per type gebied. Zo is de leegstand in binnensteden met 13,2 procent bijna twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde van 7,5 procent. Ook zijn er grote regionale verschillen. Met name in de zuidelijke provincies is de leegstand fors toegenomen. Zodra de overheidssteun wordt afgebouwd, zal de leegstand naar verwachting verder toenemen.
Nieuwbouw neemt nog hard toe
De negatieve vooruitzichten van winkelvastgoed en toenemende leegstand hebben zich nog niet vertaald in minder nieuwbouw. In 2020 werd 14,9 procent meer geïnvesteerd in de aanbouw van nieuwe winkels dan het jaar ervoor, in totaal 107 miljoen euro.
Vergunningstrajecten duren vaak lang, waardoor de nu gemeten toename het gevolg kan zijn van aanvragen voor nieuwbouw uit een verder verleden. Evenzo worden de meer grimmige huidige economische omstandigheden van dit moment mogelijk pas later zichtbaar in een afname van de investeringen in nieuwbouw. Daarnaast was er in het verleden tussen gemeenten weinig afstemming over waar nieuwe winkels werden gebouwd, met als gevolg een flinke toename van het aantal winkels terwijl daar geen klandizie voor was. Dit zorgde uiteindelijk voor meer leegstand. Dit kan nu weer het geval zijn, stelt de afdeling Retail van ABN Amro.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation