[CBS] Vakantie in eigen land goed voor retail-omzet
- Food-en-retail
- 3 sep 2021 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RetailMarketing
- 3 sep 2021 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
De omzet van de Nederlandse detailhandel groeide met meer dan 3 procent in juli 2021, meldt het CBS. Vakantie in eigen land blijkt goed voor de retail-omzet.
De detailhandel heeft in juli 3,4 procent meer omgezet dan in juli 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,8 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 3,3 procent, terwijl de omzet van de foodsector 1,2 procent kromp. Daarnaast is online 11,1 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met juli 2019 lag de omzet van de detailhandel 12,9 procent hoger in juli 2021.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli, aldus het CBS. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in juli 2020.
Omzet non-foodwinkels ruim 3 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in juli 2021 met 3,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,7 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van juli 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in juli 2021 bijna 13 procent hoger.
De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in juli voor de vijfde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was ook hoger dan in juli 2019. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, drogisterijen en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was hoger dan een en twee jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatieartikelen hebben minder omgezet dan in juli 2020, maar meer dan in juli 2019.
Minder omzet voor winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juli 1,2 procent minder omgezet dan in juli 2020. Het verkoopvolume was 0,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 2,3 procent lager en de omzet van de supermarkten was 1 procent lager. Ten opzichte van juli 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen 4,6 procent meer omgezet.
Online ruim 11 procent meer omzet
De online omzet was in juli 11,1 procent hoger dan in juli 2020. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 12,6 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 9 procent, aldus het CBS.
(bron: CBS, beeld: Lukas / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
- Stephan van Ee van Specsavers AI kan... 22-10-2025
- BCG over 'agentic commerce' en de... 22-10-2025
- 'Proteïnehype waait niet snel over'22-10-2025
- Chocolatemakers introduceert nieuw... 20-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes