KHN: Horeca is klaar voor verantwoorde heropening

KHN: Horeca is klaar voor verantwoorde heropening
  • Food-en-retail
  • 7 jan 2022 @ 15:10
  • 18321 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMerkenPolitiek

De horeca kan per direct, maar anders uiterlijk 15 januari '22 veilig open, stelt Koninklijke Horeca Nederland. De KHN heeft daarom het voortouw genomen en komt met een horecaroutekaart.

Dit staat er op.

Hiermee laat de branchevereniging naar eigen zeggen ook aan het nieuwe kabinet zien hoe de horeca gefaseerd op een veilige en verantwoorde wijze open kan. 'De routekaart is gebaseerd op ervaringen en adviezen van horecaondernemers en bevat concrete suggesties om op zeer korte termijn tot heropening van de horeca te komen. KHN rekent op een constructieve houding van het nieuwe kabinet en gaat graag in gesprek over hoe we de komende tijd slim omgaan met het coronavirus. Dit met als doel: kijken naar wat er wél kan, in plaats van de horeca volledig dicht houden.'

Zo snel mogelijk open
Het uitgangspunt van de horecaroutekaart is om te kijken hoe de horeca zo snel mogelijk weer gefaseerd open kan. KHN kijkt hierbij ook naar andere Europese landen. 'Ook hier zijn zorgen rondom de Omikronvariant, maar hier krijgt de horeca wel veel meer ruimte. Daarnaast heeft de Nederlandse horeca sinds de zomer opnieuw laten zien veilig open te kunnen zonder een grote bron van besmetting te zijn. Het kán dus.' Nu Omikron minder ziekmakend blijkt dan eerdere varianten, wordt het tijd dat het kabinet het coronabeleid en de maatregelen gaat herijken.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen vertelt MarketingTribune: 'Het is essentieel dat het nieuwe kabinet de bereidheid toont om te kijken hoe we de horeca zo snel mogelijk weer open krijgen. Om de eerste stap te zetten, presenteert KHN daarom een concreet voorstel met weloverwogen invullingen voor een verantwoorde heropening van de horeca. Ondernemers willen namelijk weer volop kunnen ondernemen. De nieuwe bewindspersonen zijn bekend; ik nodig ze dan ook van harte uit om met ons in gesprek te gaan.'

Het nieuwe kabinet is aan zet
KHN is van mening dat de mogelijkheid voor een verantwoorde heropening per direct, maar uiterlijk 15 januari '22, er is. Er wordt volop geboost, zodat voor eind januari 2022 vrijwel iedereen die dat wil een booster heeft gehad, signaleert Willemsen.

'Dit is een van de parameters om te versoepelen. Met het huidige vaccinatietempo is er dus geen reden meer om de harde lockdown nog langer te handhaven. Het is tijd om de rekening van de crisis niet langer bij (horeca)ondernemers te leggen en het feitelijke probleem – de zorgcrisis – aan te pakken. Ondernemers en hun team willen hun mouwen weer opstropen en de deuren openen voor gasten. Het belang van de horeca als veilige ontmoetingsplaats van mensen (op afstand en met regels) is groot en wordt enorm onderschat. De samenleving snakt naar lucht, perspectief, contact en wil elkaar weer ontmoeten. Als huiskamer van de samenleving kan de horeca dit op een veilige manier faciliteren. De horeca is er klaar voor', voegt de branche organisatie hier fier aan toe.
(PvWK, illustratie: Pixabay)

Over KHN
'KHN (Koninklijke Horeca Nederland) is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land. Met ruim 235 afdelingen door heel Nederland vertegenwoordigen wij ruim 20.000 horecaondernemers met zo’n 255.000 horecamedewerkers. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen. Zo geeft KHN de horeca power.'

(bron: KHN)

Lees ook: winkels zien einde lockdown en ceo’s Nederlandse winkelketens: ‘Open de retail'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken