KHN: Horeca is klaar voor verantwoorde heropening
- Food-en-retail
- 7 jan 2022 @ 15:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingMerkenPolitiek
- 7 jan 2022 @ 15:10
- Peter van Woensel Kooy
De horeca kan per direct, maar anders uiterlijk 15 januari '22 veilig open, stelt Koninklijke Horeca Nederland. De KHN heeft daarom het voortouw genomen en komt met een horecaroutekaart.
Hiermee laat de branchevereniging naar eigen zeggen ook aan het nieuwe kabinet zien hoe de horeca gefaseerd op een veilige en verantwoorde wijze open kan. 'De routekaart is gebaseerd op ervaringen en adviezen van horecaondernemers en bevat concrete suggesties om op zeer korte termijn tot heropening van de horeca te komen. KHN rekent op een constructieve houding van het nieuwe kabinet en gaat graag in gesprek over hoe we de komende tijd slim omgaan met het coronavirus. Dit met als doel: kijken naar wat er wél kan, in plaats van de horeca volledig dicht houden.'
Zo snel mogelijk open
Het uitgangspunt van de horecaroutekaart is om te kijken hoe de horeca zo snel mogelijk weer gefaseerd open kan. KHN kijkt hierbij ook naar andere Europese landen. 'Ook hier zijn zorgen rondom de Omikronvariant, maar hier krijgt de horeca wel veel meer ruimte. Daarnaast heeft de Nederlandse horeca sinds de zomer opnieuw laten zien veilig open te kunnen zonder een grote bron van besmetting te zijn. Het kán dus.' Nu Omikron minder ziekmakend blijkt dan eerdere varianten, wordt het tijd dat het kabinet het coronabeleid en de maatregelen gaat herijken.
KHN-voorzitter Robèr Willemsen vertelt MarketingTribune: 'Het is essentieel dat het nieuwe kabinet de bereidheid toont om te kijken hoe we de horeca zo snel mogelijk weer open krijgen. Om de eerste stap te zetten, presenteert KHN daarom een concreet voorstel met weloverwogen invullingen voor een verantwoorde heropening van de horeca. Ondernemers willen namelijk weer volop kunnen ondernemen. De nieuwe bewindspersonen zijn bekend; ik nodig ze dan ook van harte uit om met ons in gesprek te gaan.'
Het nieuwe kabinet is aan zet
KHN is van mening dat de mogelijkheid voor een verantwoorde heropening per direct, maar uiterlijk 15 januari '22, er is. Er wordt volop geboost, zodat voor eind januari 2022 vrijwel iedereen die dat wil een booster heeft gehad, signaleert Willemsen.
'Dit is een van de parameters om te versoepelen. Met het huidige vaccinatietempo is er dus geen reden meer om de harde lockdown nog langer te handhaven. Het is tijd om de rekening van de crisis niet langer bij (horeca)ondernemers te leggen en het feitelijke probleem – de zorgcrisis – aan te pakken. Ondernemers en hun team willen hun mouwen weer opstropen en de deuren openen voor gasten. Het belang van de horeca als veilige ontmoetingsplaats van mensen (op afstand en met regels) is groot en wordt enorm onderschat. De samenleving snakt naar lucht, perspectief, contact en wil elkaar weer ontmoeten. Als huiskamer van de samenleving kan de horeca dit op een veilige manier faciliteren. De horeca is er klaar voor', voegt de branche organisatie hier fier aan toe.
(PvWK, illustratie: Pixabay)
Over KHN
'KHN (Koninklijke Horeca Nederland) is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land. Met ruim 235 afdelingen door heel Nederland vertegenwoordigen wij ruim 20.000 horecaondernemers met zo’n 255.000 horecamedewerkers. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen. Zo geeft KHN de horeca power.'
(bron: KHN)
Lees ook: winkels zien einde lockdown en ceo’s Nederlandse winkelketens: ‘Open de retail'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- voorstel
- bar
- fier
- restaurant
- KHN
- de maatregelen
- ziekmakend
- herijken
- eten
- toekomst
- horecaroutekaart
- Omikron
- slim
- gezellig
- lockdown
- ongeduld
- cafe
- perspectief
- heropenen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing