[CBS] Voedselprijzen omhoog: vooral zuivel, vlees en vis gestegen
- Food-en-retail
- 13 jul 2022 @ 15:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DoelgroepenMarketing
- 13 jul 2022 @ 15:33
- Peter van Woensel Kooy
We betalen fors meer voor ons eten, blijkt uit een verse analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vis kostte vorige maand ruim tien procent meer dan een jaar eerder, ook vlees en zuivel zijn fors duurder.
In juni 2022 kostte vlees ruim 16 procent meer dan een jaar eerder. Vis steeg 10 procent in prijs. Ook zuivelproducten zijn vorige maand weer fors in prijs gestegen, berekende het CBS. Met ruim 14 procent is de prijsstijging zelfs de hoogste sinds augustus 2008. Van zuivel steeg boter het sterkst in prijs.
Gemiddeld genomen legde de consument in juni ruim 11 procent meer neer voor zijn voedingsmiddelen dan dezelfde periode een jaar eerder, concludeert Het Parool op basis van de cijfers. 'Daarmee ligt de prijsstijging van voeding aanzienlijk hoger dan de algemene prijsstijging van goederen en diensten van 8,6 procent. Volgens het CBS is het vrij uitzonderlijk dat prijzen van voedsel zo sterk stijgen. De laatste keer dat de prijzen over een heel jaar gemiddeld met meer dan 10 procent stegen, was in 1976.'
Consumenten reageren door op zoek te gaan naar goedkopere alternatieven en onderzoeken of discounters aantrekkelijker worden. Marketeers reageren onder andere met 'krimpflatie': de prijzen schijnbaar gelijk houden maar iets minder producten in de verpakking stoppen.
(PvWK, bronnen: CBS, Parool | beeld: Nadezhda Moryak / Pexels)
Uitgaven aan voedingsmiddelen per categorie
Een gemiddelde Nederlandse consument besteedt gemiddeld circa 11 procent van zijn uitgaven aan voeding, in totaal bijna 45 miljard euro in 2021. Hiervan gaat een kwart naar vlees en vis. Van alle voedingsmiddelen werd gemiddeld 23 procent aan groente en fruit uitgegeven. Een gemiddelde consument besteedt 21 procent aan brood en graanproducten. De uitgaven aan zuivel zijn goed voor 14 procent van de totale uitgaven aan voedingsmiddelen.
(bron: Parool)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bakker Bart opent winkels op grotere... 19-09-2025
- ACM onderzoekt marges en... 19-09-2025
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes