[column] Slechte verzendverpakkingen jagen klanten weg
- Food-en-retail
- 19 feb 2019 @ 11:22
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenMarketing
- 19 feb 2019 @ 11:22
- Huib Burggraaf
Een slechte verzendverpakking is funest voor de klantloyaliteit. Het is voor klanten zelfs een reden om nooit meer bij de webshop te bestellen.
Dit blijkt uit onderzoek van DS Smith. Het bedrijf deed onderzoek naar wat e-shoppers belangrijk vinden aan webshopverpakkingen. In totaal deden 5.000 mensen aan het onderzoek mee. Oververpakking behoort nog steeds tot één van de grootste ergernissen. Met name te grote verpakkingen zorgen voor veel onvrede. Wanneer een webwinkel zich meerdere keren schuldig maakt aan deze ‘verpakkingszonde’, dan is dit voor één op de tien shoppers een reden om de e-tailer voorgoed de rug toe te keren.
Beschadigde verzendverpakking
Beschadigde verpakkingen kunnen rekenen op een keiharde return. Maar liefst 33% van de Nederlandse e-shoppers stopt of mindert zijn bestellingen, wanneer de verpakking beschadigd is. En om over het gedoe met retouren en de impact op je fulfilmentproces nog maar te zwijgen. Dat er nog regelmatig iets misgaat blijkt ook uit het onderzoek: drie op de tien respondenten heeft in het afgelopen jaar (2018) een beschadigd pakket ontvangen. En als je denkt dat je hiermee alleen een blauwtje loopt bij de betreffende ontvanger, dan heb je het mis. Drie op de tien shoppers delen hun negatieve ervaring met anderen via mond-tot-mond’reclame’ of sociale media. De impact van sociale media hoef ik je verder niet uit te leggen…
Gebruiksgemak
Een andere belangrijke eis is gebruiksgemak. Klanten (15 – 16%) zijn zelfs bereid om hiervoor extra te betalen. Vereenvoudig het retourproces met hersluitbare verpakkingen en kant-en-klare labels. Daarnaast is het belangrijk dat de verpakking gemakkelijk te openen is. Voldoe je niet aan deze eisen, dan jaag je klanten weg.
Duurzaam
Er komt verder steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Te veel verpakkingsmateriaal is altijd al een no go geweest en maatwerk verpakkingen hebben de voorkeur. Maar consumenten worden zich ook steeds meer bewust van hergebruik en recycling. Ook hiervoor geldt dat klanten bereid zijn om meer te betalen (15 - 16%).
Beleving
Ik schrijf vaker over het belang van een mooie verzendverpakking. Bij online bestellingen is de verzendverpakking het laatste contactmoment met de klant. De fysieke winkelbeleving ontbreekt, dus moet je dit ‘meegeven’ met de verpakking. Zorg voor extra uitpakpret met een mooi design (vergeet hierbij niet de binnenkant), voeg een persoonlijk briefje toe, een lekker luchtje en/of bedenk een toffe actie. Ook deze ervaring wordt door e-shoppers massaal gedeeld. Positief in dit geval en dus goed voor je naamsbekendheid.
Het mag duidelijk zijn: een goede verzendverpakking draagt bij het succes van jouw webshop. Het loont om hier extra aandacht aan te besteden anders jaag je klanten weg.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bron: https://www.strategic-packaging.com/nl-be/download-whitepaper-e-packaging
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- persoonlijk briefje
- design
- luchtje
- naamsbekendheid
- toffe actie
- loon
- VerpakkingXpert
- retail
- klanten
- wegjagen
- webshop
- succes
- Huib Burggraaf
- weg
- verpakking
- e-shoppers
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Black Friday groeit uit tot Black... 12-11-2025
- Rutger Koene van Asics: 'De kunst is... 12-11-2025
- Swinckels introduceert rebranding... 11-11-2025
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
- Hema zet in op innovatie en... 10-11-2025
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




