[column] Wrap up 15 x Thoughtful Thursday

[column] Wrap up 15 x Thoughtful Thursday
  • Food-en-retail
  • 25 jul 2020 @ 11:39
  • 18861 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Op donderdag 9 april 2020 begonnen Frank Quix (Q&A) en Ernst-Jan Smids (Jump Retail, foto links) met een webinar over de impact van corona op retail. Dat initiatief ontwikkelde zich tot een wekelijks terugkerend webinar met als uitsmijter voor de zomervakantie met Michiel Muller van Picnic (videoverslag zie hieronder). Quix blikt terug: 'Never waste a good crisis!'

Tijdens het eerste webinar op 9 april bevonden we ons met z’n allen nog in de shockfase. Het wekelijkse onderzoek van Q&A  -waar elk webinar mee begon- toonde een val in consumentenvertrouwen, afname bestedingen maar een groei het vertrouwen in de regering. En zo zagen we dat wekelijks bewegen afhankelijk van persconferenties, pieken op de IC’s, protest uit branches, et cetera.

In de webinars gingen we in gesprek met verschillende ceo’s van retailbedrijven in uiteenlopende branches en spraken we met cmo van Adyen Roelant Prins, de sectorbankers van de drie  grootbanken ABN Amro, ING en RAabobank, designbureau SVT en Daniel Ropers, vertegenwoordiger van de enquete Namens Nederland.

We spraken over, en herkenden de fases waar de bedrijven zich doorheen vochten. Fase 1: ‘Care’, met directe actie naar informeren en beschermen van medewerkers en klanten, winkelsluitingen en daarop weer schakelen. Ook voorbeelden van hulp van retailers aan sociale- en zorginstellingen. Fase 2: ‘Adapt’ met aanpassingen naar het ‘nieuwe normaal’, social distancing & homebound economy, versnelling van digitale transities en proposities. Fase 3: ‘Revive’, met sterke call to actions om de ‘machines’ weer gezond te laten draaien.

Opvallend in de gesprekken was de veerkracht en positiviteit van de ondernemers aan het woord. Michiel Witteveen (Blokker / Big Bazar / InterToys & Miniso) met uitspraken als ‘Dichterbij als nieuwe bestemming’ en ‘We zijn er goed doorheen gekomen’, Linda Keijzer met zeer positieve resultaten van Xenos en veel kunst en vliegwerk om alles georganiseerd te krijgen. Maar ook Joris Aperghis (We Fashion) en Rene Repko (State-of-Art) die ondanks de terugval  vertrouwen toonden. Zo ook Jan-Derek Groenendaal (GrandVision), Jan Baan (Omoda) en Jochanan Bax (Bax Music). Mooi om te zien dat de webinars met de retailers ons een inkijkje gaven van ceo’s als kapiteins op hun schip in een ruwe zee.

De webinars met de grootbanken, Adyen en Daniel Ropers waren meer van de zijlijn. Minnder ‘in het vuur van de strijd’ en meer verdiepend en de grotere betekenis van de verandering waar we inzitten.

De ‘groeiambassadeur’ en ‘grote opschudder’ van Picnic, Michiel Müller sloot de serie van vijtien webinars donderdag 23 juli af.

Over een maand (september 2020, red.) gaan we weer door met Thoughtful Thursday. Dan is de wekelijkse insteek een gesprek met een ceo over één van de vijf belangrijkste topics uit de boardroom van retailers. We beginnen met Mieke en Mitch van Deursen van Shoeby. Een uur lang gaan we in gesprek over het familie bedrijf en de overdracht van de leiding aan de volgende generatie.

Frank Quix
managing director Q&A
www.qanda.nl

 

* Interviews nazien? Google 'MarketingTribune' + 'Thoughtful Thursday'
* Blijf via mediapartner MarketingTribune op de hoogte, wij zetten elk gespreksverslag live.



Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken