Correspondent wil 2,5 miljoen dollar ophalen met mondiale campagne
- Media
- 14 nov 2018 @ 11:41
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CommunityMediastrategieJournalistiekMediaVerdienmodellenUitgevers
- 14 nov 2018 @ 11:41
- Jeroen Mirck
De Correspondent wil nu echt internationaal doorgroeien. Daarom start de Nederlandse uitgever vandaag een wereldwijde campagne: 'The Correspondent, Unbreaking News.' Doel: 2,5 miljoen dollar ophalen.
The Correspondent is de Engelstalige uitbreiding van De Correspondent, het journalistieke platform dat Rob Wijnberg in 2013 heeft opgezet. 'Nu hoop ik onze journalistiek de hele wereld over te laten gaan en daar heb ik jouw hulp bij nodig', schrijft hij in een mailing aan zijn contacten, die ook bij de mediaredacteur van MarketingTribune binnenkwam.
'Nooit eerder heb ik zo’n verzoek gestuurd naar iedereen die ik ken. Tot vandaag dus', schrijft Wijnberg. 'Want, zoals ik vandaag ook op De Correspondent schrijf: grensoverschrijdende journalistiek is belangrijker geworden dan ooit. Politieke bewegingen, bedrijven, belastingdiensten, criminele organisaties, mensenstromen, handelsverdragen, natuurrampen, ecosystemen en algoritmes houden zich niet aan landsgrenzen. De journalistiek die hen wil beschrijven, begrijpen en bekritiseren zou dat dus ook niet moeten doen.'
Verhuizing naar VS
Om De Correspondent internationaal uit te rollen, verhuisde Wijnberg een jaar geleden, samen met zijn collega en goede vriend Ernst-Jan Pfauth, naar de VS. Met als groot doel: The Correspondent van de grond krijgen.
'Vandaag lanceren we een wereldwijde campagne om die droom werkelijkheid te maken', zegt Wijnberg. 'We willen tussen nu en 14 december 2,5 miljoen dollar ophalen van zoveel mogelijk pionierende leden. Om onze journalistiek zo toegankelijk mogelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, hebben we ervoor gekozen dat je zelf mag bepalen wat je voor een lidmaatschap betaalt. We geloven namelijk in de kracht van solidariteit: als de een iets meer kan betalen, kan een ander voor een iets lager bedrag lid worden.'
Voor de wereldwijde uitrol is een vernieuwde website opgetuigd voor The Correspondent. Daar beschrijven Wijnberg en Pfauth wat ze ermee hopen te bereiken. Ze hebben inmiddels steun van meer dan honderd ambassadeurs waaronder Jimmy Wales (oprichter van Wikipedia), Rosanne Cash (muzikant en 'dochter van'), Nate Silver (de beroemdste statisticus van Amerika), DeRay Mckesson (mede-oprichter van Black Lives Matter), Carice van Houten, David Simon (maker van The Wire) en mediawetenschapper Jay Rosen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
Laatste Nieuws
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

