Groei voor tv-reclame dit jaar
- Media
- 22 okt 2019 @ 10:54
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnderzoekTelevisieReclame
- 22 okt 2019 @ 10:54
- Jeroen Mirck
De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van tv-reclame: spot, non-spot én online videoplatforms.
De 'tv-schermtijd' is toegenomen met 2,7 procent naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. De gouwe ouwe beeldbuis bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op een nog altijd indrukwekkende 91 procent.
Stijging tv-bestedingen
De bestedingen aan tv-reclame worden verdeeld tussen spot- en non-spotbestedingen. De tv-reclamemarkt is in de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro, na aftrek van bureaucommissie. Hiermee is de markt gestegen met 1 procent in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2018.
De spotbestedingen groeiden met 1,3 procent en kwamen uit op 508 miljoen euro. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2 procent naar 59 miljoen euro. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online videoplatforms van de Screenforce-zenders, oftewel NPO, RTL/BrandDeli, Talpa Network en ORN.
De groei in bestedingen voor tv-spot is niet gerealiseerd door een toename in volume. Het aantal adverteerders en campagnes lag in de eerste drie kwartalen lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Zodoende lag ook het aantal gerealiseerde GRP’s op de doelgroep 25-59 jaar lager dan in 2018.
Kijktijd stijgt mee
Begin dit jaar heeft SKO twee nieuwe metrics geïntroduceerd: TV-ZenderTotaal en TV-SchermTijd. 'ZenderTotaal' is de tijd die gekeken is naar content van de tv-zenders en is opgebouwd uit live (lineair) kijken en uitgesteld (non-lineair) kijken. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er gemiddeld 154 minuten per dag gekeken naar content van de tv-zenders, een stijging van twee minuten ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018.
De beeldbuiswordt in meerdere mate ook gebruikt voor het bekijken van andere content dan die van de tv-zenders. Denk aan het bekijken van videobanden of dvd's en content van videoplatforms zoals Netflix, Videoland en YouTube. Bij elkaar werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar 35 minuten per dag gekeken naar andere video content, verdeeld over de categorieën Video/DVD/HDR en Overig. In dezelfde periode in 2018 waren dit nog 31 minuten.
Schermtijd groeit in bijna alle doelgroepen
In de eerste drie kwartalen van 2019 is de TV-SchermTijd gestegen met 2,7 procent ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018 en bedraagt 188 minuten onder Nederlanders van zes jaar en ouder. Als wordt gekeken naar de verschillende leeftijdsgroepen is de schermtijd, met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, overal gestegen in de eerste drie kwartalen. De sterkste stijgers waren de doelgroepen Man 13+ en 25-59 jarigen.
Ook weekbereik neemt toe
Ons land kent 15,9 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Deze leeftijdsgroep is de standaard (currency) waar SKO op rapporteert in haar publicaties. Van deze miljoenen Nederlanders zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar wekelijks 14,4 miljoen personen bereikt via het tv-scherm. Hiermee ligt het bereik in procenten op 91 procent. Ter vergelijking: in de eerste drie kwartalen van 2018 lag dit percentage op 89 procent.
In vergelijking met vorig jaar is het weekbereik van het tv-scherm in aantal bereikten personen bij de meesten doelgroepen toegenomen. Alleen de doelgroepen Vrouw 13+ en 35-49 lieten een gelijk weekbereik zien ten opzichte van dezelfde periode in 2018.
Screenforce is de Nederlandse tv-marketingorganisatie. Het doel van deze organisatie is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over tv en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de eigen participanten op het gebied van public affairs.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
- Terug in de tijd met Google Earth24-06-2025
- Advertentiemarkt Nederland groeit... 23-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation