Kijktijd en marktaandelen: publieke omroep winnaar
- Media
- 8 okt 2020 @ 09:24
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 8 okt 2020 @ 09:24
- Sjaak Hoogkamer
De publieke omroepen behaalden in september 2020 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36,6%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 23,0% en de Talpa TV zenders 16,5%.
In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 37,3%, de zenders van RTL Nederland 27,7% en de Talpa TV zenders 20,4%.
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in september uit op gemiddeld 195 minuten per dag. In augustus was dit 174 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 155 minuten. Hiervan werd 130 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 41 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In augustus was dit 42 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van onder andere de zendergroepen NPO en Talpa TV was in september hoger dan de maand ervoor.
Grafiek 2: Marktaandelen 2019 en 2020, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO 1 van 28 september. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 4.688.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 5,5 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in september gemiddeld 24 minuten per dag uitgesteld gekeken. In augustus was dit 18 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in september Wie is de mol en Zondag met Lubach.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De tv-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is Wie is de mol (NPO 1) van 5 september. De stream werd 533.904 keer gestart. Op de tweede plek staat Jinek van 2 september met ruim 427.000 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Nederlandse media lanceren... 18-09-2025
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes