[branded content] Een ander digitaal ecosysteem begint bij de buyers

[branded content] Een ander digitaal ecosysteem begint bij de buyers
  • Media
  • 21 jan 2022 @ 10:24
  • Link
  • Mediahuis
    Mediahuis


  • Geen tag

Waarom kiest Mediahuis nog steeds voor de Google ad stack?

Een vraag die met regelmaat de revue passeert. Terecht? Ik begrijp wel waar de vraag vandaan komt.  Google staat ter discussie. Duur. Niet transparant. Te groot en oververtegenwoordigd in het ad tech landschap. Deze vraag komt vaak langs mijn bureau vanwege collega’s in de markt die juist weg bewegen van Google.   

De vraag “Waarom kiest Mediahuis wél voor de Google ad stack?” is niet eenduidig te beantwoorden, maar wel redelijk eenvoudig. Mediahuis is in eerste instantie een journalistiek bedrijf. Onze missie is het brengen van onafhankelijke journalistiek en sterke relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Digitale distributie van onze journalistiek is een belangrijk onderdeel van de mediummix. De taak van de advertentieafdeling van Mediahuis is om rondom onze content zo efficiënt mogelijk de meest effectieve advertentieoplossing aan te bieden aan onze adverteerders. 

Efficiëntie bereiken wij onder meer door ervoor te zorgen dat onze techniek naadloos aansluit op die van onze adverteerders. We zien dat het overgrote gedeelte van de top 200 adverteerders inkoopt via DV360, de DSP of advertentie inkoopplatform van Google. We weten dat Adx, Google’s SSP, het beste communiceert met DV360, want het is hetzelfde ecosysteem en draait in hetzelfde datacenter waardoor latency praktisch nul is. Indien een adverteerder via DV360 onze advertentieruimte inkoopt via een andere SSP dan Adx dan zal dat vrijwel zeker ten koste gaan van de effectiviteit van hun campagnes. 

Daarnaast stelt Google het gebruik van hun adserver door publishers verplicht om toegang te krijgen tot de demand van hun SSP Adx en juist deze SSP is onmisbaar voor ons als publisher, omdat daar de meeste omzet vandaan komt. Welke dus weer voor het overgrote deel wordt gegenereerd door DV360. 

Wat ook meetelt: een groot deel van de MKB advertentiemarkt koopt in via Google Ads (voorheen heette dit Adsense). De connectie met Google is ook hier vanzelfsprekend, aangezien deze demand vrijwel uitsluitend bij ons binnenkomt via Adx.

Onze keuze voor de ad stack van Google betekent niet dat wij onze inventory niet aanbieden via andere kanalen. Bij Mediahuis hebben we op dit moment 8 verschillende SSP’s live staan, waaronder Xandr, Adform, Pubmatic en Rubicon en Magnite. Mocht een adverteerder een andere DSP willen gebruiken, zoals de Xander DSP of de Adform DSP, dan hebben wij de bijpassende SSP klaar staan, om de genoemde efficiëntie te garanderen. Wij kiezen voor een platform-agnostische aanpak. In onze optiek is het niet onze rol om keuzes voor of tegen SSP’s te maken. Wij staan ten dienste aan de adverteerder en het is aan hen om dergelijke bespiegelingen te maken.

Het staat elke adverteerder en elk bureau vrij om het ecosysteem te kiezen waarop zij hun mediaruimte willen inkopen. Wij staan klaar om die keuze zo goed mogelijk te ondersteunen zodat we de beoogde efficiëntie behalen, op welk platform dan ook. Vooralsnog komt verreweg de meeste demand nog ‘gewoon’ via het Google ecosysteem bij ons binnen. De vraag ‘waarom werk je nog met Google?’ zou dus eigenlijk niet aan de uitgever gericht moeten zijn, maar aan de adverteerder en de bureaus.

Wil je meer weten over adverteren bij Mediahuis? Ons team staat voor je klaar! Mail ons via samenwerken@mediahuis.nl.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Mediahuis
Auteur: Remco Steen | Afbeelding: Uladzik Kryhin / Shutterstock.com


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken