'Start advertenties op Amazon Prime trekt miljoenen weg bij lineaire tv'
- Media
- 16 okt 2024 @ 11:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 16 okt 2024 @ 11:33
- Sjaak Hoogkamer
Amazon Prime gaat in 2025 advertenties in Nederland aanbieden. Jeffrey Koen, AV director dentsu Benelux duidt de gevolgen.
Het grote verschil tussen Amazon Prime en de andere streamingservices is volgens Koen dat eerstgenoemde alle abonnementen gaat omzetten naar een zogenoemde SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand) model. Er blijft dus geen advertentievrije vorm meer bestaan. Amazon Prime wordt op basis van een inschatting hiermee in één klap dé streamer met het grootste advertentiebereik.
Begin dit jaar kondigde HBO Max en SkyShowtime al aan dat ze een abonnement gingen aanbieden op basis van advertenties. Disney+ volgde eind september met deze aankondiging. AdAlliance heeft de advertentieruimte van de streaming services gebundeld, waarbij er volgens GFK inclusief Videoland een gezamenlijk advertentiebereik ontstaat van anderhalf miljoen mensen.
Bron: GFK DAM/GXL – Inschatting Bereik streaming services.
Jeffrey Koen (zie foto boven): ‘Voor de adverteerder is deze aankondiging van Amazon Prime goed nieuws. Naast dat Amazon concurrentie gaat bieden aan het streamingpakket van AdAlliance zorgt dit ook voor een extra alternatief voor de overvolle TV-markt. De manier van video consumeren wordt ten slotte ook voornamelijk op het grote scherm gedaan.’
Zoals bekend wordt het volgens Koen steeds lastiger en kostbaarder om de 20-49 doelgroep via TV te bereiken, terwijl 62% van de streamingabonnees in de doelgroep 20-49 valt. Koen: ‘Het toevoegen van de streamingservices in de videomix kan dus snel toegevoegd bereik leveren. Hierdoor ligt er een enorme kans voor adverteerders om deze doelgroep efficiënt te bereiken via het grote scherm, ondanks de relatief hoge basis CPM van deze streamingpartijen. Deze CPM is namelijk op kwaliteit vergelijkbaar met de TV CPM in de doelgroep 20-49. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld twee personen naar een streamingservice kijken, terwijl de impact van CTV ook hoger ligt dan TV door onder andere de kortere commercial blokken.’
De toetreding van Amazon Prime tot de advertentiemarkt kan volgens Koen door het hoge bereik en de extra inventory van Amazon Prime een stroomversnelling betekenen in de verschuiving van lineaire TV naar online video. ‘2%, 4% of misschien wel 8% extra verschuiving van Lineaire TV naar SAVOD platformen in 2025? Dit kan echt tot de mogelijkheden behoren. Zeker wanneer Netflix deze overstap ook gaat maken.’
Bron: https://deadline.com/2024/10/amazon-prime-video-advertising-brazil-india-japan-2025-1236114997/
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management