Aan de slag met cloudmarketing? Deze zes stappen helpen je vooruit

Aan de slag met cloudmarketing? Deze zes stappen helpen je vooruit
  • Online
  • 15 jun 2017 @ 12:35
  • 10405 x gelezen
  • Link
  • Ashling Kearns
    Ashling Kearns

    Head of Marketing Noord-Europa Salesforce
    Salesforce
  • StrategieContent

Laatst kocht een klant in jouw shop een zwembroek, daarom krijgt hij op een zonnige lentedag automatisch een persoonlijk gerichte aanbieding op zijn mobiel of tablet, van een hippe zonnebril bijvoorbeeld of slippers. Dat levert extra omzet op. Het bedrijfsleven ervaart langzaam maar zeker de vele mogelijkheden en toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Al die kunstmatige slimmigheid wordt steeds meer en dieper in cloudmarketing-platformen geïntegreerd. En wat mij betreft is er voor marketing een bloeiperiode aangebroken. Het totaalbeeld van iedere afzonderlijke klant, waarmee je een gestroomlijnde customer journey kunt bouwen, wordt steeds gedetailleerder. Met het juiste platform heb je volledig zicht op wie je klant is, waar hij zich bevindt, wat hij wil en verwacht. En dat is precies wat je als marketeer wilt weten!

Online biedt vele nieuwe commerciële wegen om het klantverkeer nog persoonlijker te maken: van webshops tot tweets. Dat betekent dat je vrijwel niet meer ontkomt aan cloudmarketing – het geheel van alle online marketingactiviteiten. Via online portals kunnen bedrijven op een hele andere manier hun producten aanbieden.

Haal meer uit je geautomatiseerde marketingcampagnes
Maar hoe je het best en snelst met zo’n marketingplatform aan de slag gaat, dat weet nog lang niet iedereen. Vandaar dat ik de volgende stappen met je deel. Via geautomatiseerde marketingcampagnes kun je laten zien waar je echt voor staat, leads scoren, deze waarderen, en  onderhouden: een absolute meerwaarde voor marketing én sales. Het mooie van deze manier van werken is dat de muren tussen marketing en sales kunnen verdwijnen, want alle beschikbare klantinformatie is intern toegankelijk en beschikbaar: cms- en crm-systemen bundelen immers hun krachten . De stappen hierna richten zich specifiek op de marketingkant.

Kies je campagnethema strategisch - Bereid je goed voor, verzamel en combineer alle middelen die je tot je beschikking hebt. Kijk nauwkeurig naar je data, luister goed naar je klanten en lees de research die er op dat gebied gedaan is zorgvuldig door. Ik zie vaak dat de hands-on kennis van hoe geautomatiseerde marketing precies werkt wat achterblijft. Het is dus slim om je daar eerst grondig in te verdiepen met de hulp van een expert. Dat voorkomt eventuele valkuilen.

Iedere fase de juiste content - Let op dat je goed nadenkt over wat je jouw prospect wanneer aanbiedt. Bovenin de funnel kun je volstaan met een beschrijving van het probleem en een mogelijke oplossing: hiermee wek je de interesse van je klant. Vervolgens toon je in de middelste fase waardevolle content, eventueel voorzien van productinformatie. Uiteindelijk, op de bodem van de funnel, richt je je volledig op jouw product en bied je een concrete oplossing.

Creëer een anker - Maak voor je ‘anker’ een sterk stuk content dat je op allerlei manieren kunt gebruiken. Ik vind een whitepaper altijd goed werken. Je kunt er infographics van maken en slides, maar er ook een stevig artikel en talloze blogs over schrijven. In een video nodig ik de kijkers vaak uit een en ander in de whitepaper na te lezen. Het is alsof je een web spint.

Bewaak je content strategisch - Content bewaken is slim, prospects moeten eerst gegevens opgeven voordat ze bij de content kunnen. Die gegevens kunnen tot leads leiden. Maar, het komt nogal eens voor dat de verkeerde content een gate krijgt. Ik raad je aan blogs, infographics, korte video’s en op zichzelf staande klantverhalen makkelijk toegankelijk te maken. Je wilt je klant een vertrouwd gevoel geven over je bedrijf, je product of dienst, en het thema dat je aandraagt. Maar wat zeker achter de gate komt, zijn e-books, whitepapers, lange video’s, werkboeken en webinars en andere opnames. Hier kan aanvankelijk interesse snel omslaan in ‘hot leads’.

Wat wil je weten van je klant? - Zoals zo vaak geldt ook hier: less is more. Ik zie op dit punt grote verschillen tussen de wensen van sales en marketing. Het verkoopteam wil meteen zo’n beetje alles van een prospect weten: naam, bedrijfsnaam, budget en… ziektekostenverzekering en bloedgroep?! Dat laatste is uiteraard met een vette knipoog, maar het onderstreept het verschil met de marketingcollega’s. Zij zijn doorgaans met een e-mailadres al tevreden. Zelf geloof ik in ‘progressive profiling’ en bouw ik mijn database op door klanten uit te nodigen door te klikken op bijvoorbeeld een sweepstake; een promoactie waarbij je een unieke codes krijgt waarmee je iets kunt winnen. Maar waarvoor uiteraard eerst wat extra gegevens nodig zijn…

Je website: het middelpunt van de customer journey - Wellicht ten overvloede: je website moet altijd dynamisch zijn. Waarom? Omdat de content op jouw site een geweldige hulp bij de uiteindelijke conversie van een lead kan zijn. Daarom is het zo belangrijk dat je gebruikmaakt van een CRM-systeem dat afgestemd is op de reis die je klant maakt, een systeem dat één is met je marketingautomatisering. Een cloudmarketingplatform past daar het beste bij. Want dan ben je verzekerd van de ‘best of both worlds’, volledig geïntegreerd. Inclusief AI!

Deze stappen zorgen voor een goede basis en zoals je weet: dat is het halve werk. Neem de tijd om hier goed over na te denken, die tijd win je dubbel en dwars terug; nuttige klantinformatie en succesvolle leads komen dan zó naar je toe!

Ashling Kearns

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken