Biografie
Marije Bouwknegt


ING wil zich meten met Ikea en Google
ING wil Nederland vooruithelpen. Niet alleen een bank op afstand zijn, maar ook dichtbij de klanten staan. ING streeft ernaar de meest geliefde bank van Nederland te worden. Mooie voornemens, maar hoe gaat de bank dat doen en hoe staat het er nu voor? Marije Bouwknegt, sportmarketeer bij 2Basics Breedtesport & Marketing, ging in gesprek met Johan van der Zanden, Hoofd Communicatie van ING.

Hoe Coca-Cola de scepsis rondom frisdrank pareert
Marije Bouwknegt, sportmarketeer bij 2Basics Breedtesport & Marketing zocht Therese Noorlander op, Directeur Public Affairs en Communicatie van Coca-Cola. Op zoek naar de geloofwaardigheid van de nieuwe strategie van Coca-Cola, waarin een gebalanceerde leefstijl een belangrijke rol speelt. Hoe ga je te werk als jouw product zo populair is dat sommige mensen er veel te veel van drinken en zo veel te veel suiker binnen krijgen? En als je merk zo sterk is dat het de verpersoonlijking van de frisdranksector is? Want dat is in het kort de uitdaging.

Debbie de Wagenaar (McDonald’s): ‘Maatschappelijke sponsoring draagt bij aan zakelijk succes’
McDonald’s, een van de grootste restaurantketens ter wereld, verschuift steeds meer van Fast Food naar Good Food Fast. Met 242 restaurants en ruim 3 miljoen gasten per week in Nederland kan het bedrijf als geen ander het eetgedrag van mensen beïnvloeden. Het fast service bedrijf toont haar betrokkenheid door o.a. actief te zijn als maatschappelijke sponsor en sportsponsor. Best tegenstrijdig, koopt de fastfoodketen wellicht hiermee haar schuldgevoel af? Hoe stralen de huidige sponsorships af op McDonald’s? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Debbie de Wagenaar, Director Corporate Communications van McDonald’s.

217.000 stemmen zonder mediabudget
Dat is onmogelijk zal je denken. Het tegendeel bleek echter het geval tijdens de verkiezing Penningmeester van het Jaar 2015. Het initiatief van 2Basics Breedtesport & Marketing haalde maar liefst 217.710 stemmen op, waarmee clubleden op grote schaal hun betrokkenheid en waardering uitten voor ‘de stille motor’ van de sportclub.

Jurgen Surstedt (Interpolis): “Interpolis kiest 100% voor maatschappelijke sponsoring”
Interpolis wordt genoemd als één van de verzekeraars met de sterkste marketing. Sinds 2013 is Interpolis official partner van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB). De glasheldere verzekeraar richt zich binnen de samenwerking op veiligheid zowel op het hockeyveld als in het clubgebouw. In hoeverre blinkt Interpolis ook uit in haar sponsoring en welke maatschappelijke doelen streeft zij na? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Jurgen Surstedt, senior manager Merkmanagement van Interpolis.

Mark Versteegen (KPN): ‘Maatschappelijke sponsoring rendabeler door fors extra budget vanuit corporate branding’
KPN was de grote winnaar van de SponsorRingen 2014 met de wintercampagne met o.a. Ireen Wüst en De Coolste Baan van Nederland in het Olympisch stadion. In 2011 viel KPN met de maatschappelijke sponsorcase van het KPN Mooiste Contact Fonds ook al in de prijzen. Welke maatschappelijke bijdrage hebben deze sponsorcases nu daadwerkelijk geleverd? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN.

Ernst Boekhorst (ABN Amro): ‘Maatschappelijke sponsoring is geen trend, hooguit een lichte verschuiving’
Met Partner voor de Toekomst heeft ABN Amro het sponsorroer omgegooid. Het nieuwe sponsorbeleid moet aansluiten op maatschappelijke thema’s en goed bij haar merk passen. Hoe heeft ABN Amro deze uitgangspunten vertaald in Partner van de Toekomst en in hoeverre levert deze sponsorcase daadwerkelijk een bijdrage aan de maatschappij? Marije Bouwknegt vroeg het aan Ernst Boekhorst, sinds 2006 de sponsormanager van ABN Amro.

Judith Lingeman (VriendenLoterij): ‘Maatschappelijke sponsoring is veel effectiever’
Er is al veel gezegd over maatschappelijke sponsoring, steeds meer merken beginnen eraan. Hoe kun je maatschappelijke sponsoring nu eigenlijk het beste aanpakken en wat levert het voor je merk op? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing stelt die vraag aan verschillende experts. Vandaag Judith Lingeman, hoofd van de afdeling Goede Doelen bij de VriendenLoterij.
- AlgemeenNieuws DPG Media lanceert Ad Manager+Nieuws Van Gogh langs de Brabantse snelwegenNieuws Onderzoek ‘State of Pricing 2025’...Nieuws Retailhospitality als strategisch...Nieuws Europese Toegankelijkheidswet gaat...Weblog [column] Merkcoherentie
- B2BNieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...Nieuws Marketingtransfers week 25, 2025Nieuws SoftwareOne en Eye-Able richten zich...Nieuws Adform introduceert visuele planner...Nieuws ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH...
- BureausNieuws Aldi scoort met nieuwe XXL-fancampagneWeblog column Gut Amsterdam neemt loopje...Nieuws All Response Media werkt voor...Nieuws Digitale bureaus toonden veerkracht...Nieuws Digitale bureaus toonden veerkracht...Nieuws Nieuwe NIX18-campagne richt zich op...
- ContentmarketingNieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...Nieuws Libresse lanceert de Refresh Spot op...Nieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...Weblog [column] Jong & conservatief?
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws Kassabon in supermarkt informeert...Nieuws Rivièra Maison tot verrassing...Nieuws Aix Rosé prolongeert Aixperiences...Nieuws Krekels op het menu: Kriket komt...Nieuws Eén swipe mixt twee bonensoorten:...Nieuws Mr Marvis opent eerste shop-in-shop
- MediaNieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...Nieuws ACM akkoord met overname RTL...Nieuws Viaplay sluit zich aan bij ScreenforceNieuws Terug in de tijd met Google EarthNieuws Advertentiemarkt Nederland groeit...
- Online MarketingNieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...Weblog [column] Digitale ontgiftingNieuws WhatsApp krijgt advertentiesNieuws VanMoof lanceert S6: krachtiger en...Nieuws [column] Marketingtoppers in London...
- SponsoringNieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
- Odido nieuwe partner Esther Vergeer... 05-06-2025
- TCL wordt wereldwijde partner van... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation