Hoe Coca-Cola de scepsis rondom frisdrank pareert

Hoe Coca-Cola de scepsis rondom frisdrank pareert
  • Sponsoring
  • 2 nov 2015 @ 10:43
  • 21503 x gelezen
  • Link
  • Marije Bouwknegt
    Marije Bouwknegt

    Projectmanager
    2Basics Breedtesport & Marketing
  • PartnershipMaatschappij

Marije Bouwknegt, sportmarketeer bij 2Basics Breedtesport & Marketing zocht Therese Noorlander op, Directeur Public Affairs en Communicatie van Coca-Cola. Op zoek naar de geloofwaardigheid van de nieuwe strategie van Coca-Cola, waarin een gebalanceerde leefstijl een belangrijke rol speelt. Hoe ga je te werk als jouw product zo populair is dat sommige mensen er veel te veel van drinken en zo veel te veel suiker binnen krijgen? En als je merk zo sterk is dat het de verpersoonlijking van de frisdranksector is? Want dat is in het kort de uitdaging.

Therese Noorlander: “Het besef dat teveel suiker niet goed is, en daarmee suikerhoudende frisdranken in een kwaad daglicht komen te staan, is voor Coca-Cola niet iets van de laatste tijd. Het is een thema dat al langer speelt. Onze strategie kent twee speerpunten: we bieden de consument een brede keuze, van onze regular Coke tot geheel suikervrije frisdranken en waters. En we promoten een gebalanceerde leefstijl, waarbij het gaat om het vinden van balans in het aantal calorieën dat je inneemt en dat je verbruikt. Met 500 merken in 200 landen en 1,9 miljard consumpties per dag, gekoppeld aan onze communicatiekracht, kunnen wij tot op zeker hoogte het consumentengedrag beïnvloeden”.

Je kan dus zeggen dat Coca-Cola op dit vlak niet alleen het eigen belang dient, maar ook maatschappelijk heel relevant is? Kan Coca-Cola wel een geloofwaardige rol spelen in de bewustwording van het belang en plezier van een actieve leefstijl? “Het is van belang om dat oprecht en geloofwaardig te doen. En het niet alleen bij woorden te laten. Wij bieden consumenten transparante informatie om een bewuste drankkeuze te kunnen maken. Maar we laten het niet alleen bij woorden. Coca-Cola is als bedrijf al heel lang actief in de sport en betrokken in de maatschappij, het is een onderdeel van ons DNA geworden. Al in 1928 sponsorden we voor het eerst de Olympische Spelen, die toen in Amsterdam plaatsvonden. Daarom promoten wij in al onze samenwerkingen op het gebied van sport een actieve leefstijl. Specifiek gericht op jongeren participeren we in JOGG Dongen (de lokale aanpak van Jongeren op Gezond Gewicht) en het JeugdsportFonds. Daarnaast zijn we de partner van het grootste schoolsportcompetitie voor middelbare scholieren: Olympic Moves.”

Dat Coca-Cola zich graag associeert en verbindt aan sport en een actieve leefstijl is natuurlijk niet gek. Maar wat doet dit met de geloofwaardigheid van het object dat Coca-Cola sponsort, zoals JOGG Dongen en de Gezonde Sportkantine?
“Wij pakken hierbij niet de rol van sponsor, maar werken samen met partners, met wie we een gezamenlijk doel ambiëren en lokaal waarde toevoegen. Wij geloven niet in puur traditionele sponsoring, maar in partnerships. Om daadwerkelijk lokaal impact te genereren committeert Coca-Cola zich daarom al erg lang als partner, en niet als sponsor, aan verschillende initiatieven. Door ons brede palet aan dranken en transparante informatie over de samenstelling van deze dranken stimuleren we consumenten om gemakkelijk een bewuste keuze te kunnen maken. Hiermee voegen wij waarde toe aan de partnerships, waar de initiatieven alleen maar sterker van worden”.

Coca-Cola werkt aan een mooie strategie om haarzelf en de wereld om haar heen een beetje te verbeteren. Een strategie waarmee ze maatschappelijk lef en leiderschap toont. En waar Coca-Cola nog veel meer over mag communiceren. De tijd zal leren of Coca-Cola daadwerkelijk het gedrag van consumenten heeft weten te beïnvloeden en heeft gestimuleerd voor een meer bewuste leefstijl.
 

Marije Bouwknegt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken