Debbie de Wagenaar (McDonald’s): ‘Maatschappelijke sponsoring draagt bij aan zakelijk succes’

Debbie de Wagenaar (McDonald’s): ‘Maatschappelijke sponsoring draagt bij aan zakelijk succes’
  • Sponsoring
  • 23 jul 2015 @ 10:39
  • 26185 x gelezen
  • Link
  • Marije Bouwknegt
    Marije Bouwknegt

    Projectmanager
    2Basics Breedtesport & Marketing
  • SponsoringMaatschappij

McDonald’s, een van de grootste restaurantketens ter wereld, verschuift steeds meer van Fast Food naar Good Food Fast. Met 242 restaurants en ruim 3 miljoen gasten per week in Nederland kan het bedrijf als geen ander het eetgedrag van mensen beïnvloeden. Het fast service bedrijf toont haar betrokkenheid door o.a. actief te zijn als maatschappelijke sponsor en sportsponsor. Best tegenstrijdig, koopt de fastfoodketen wellicht hiermee haar schuldgevoel af? Hoe stralen de huidige sponsorships af op McDonald’s? Marije Bouwknegt van 2Basics Breedtesport & Marketing vroeg het Debbie de Wagenaar, Director Corporate Communications van McDonald’s.

Wat is de logica achter jullie keuze voor het Ronald McDonald Kinderfonds als maatschappelijke sponsoring en de invulling van jullie sportsponsoring?
'Wij zijn een familierestaurant. Mogelijk maken dat ouders dichtbij hun zieke kinderen in het ziekenhuis kunnen slapen is voor ons een logisch maatschappelijk belang dat we al heel lang steunen. Het past bij ons DNA, maar we denken ook dat het bijdraagt aan ons zakelijk succes. Met name millennials wegen dat mee in hun merkkeuze. Vandaar ons motto “Doing well by doing good”. Het is voor ons ook meer dan zomaar een bedrag storten. Samen met onze franchisenemers, medewerkers en gasten halen we zo'n 1 miljoen euro op per jaar. Daarnaast is onze sponsorwielertocht Homeride een fantastische activatie die afgelopen juni nog eens bijna 9 ton opbracht. Zo maakt het Ronald McDonald Kinderfonds jaarlijks 65.000 overnachtingen voor 4.600 gezinnen mogelijk.
Naast maatschappelijke sponsoring richten we ons op het groeiend belang van sporten en bewegen. Internationaal zijn we sponsor van de Olympische Spelen, en het WK en EK voetbal. We benutten dat met name om de verbinding van de waarden van sport aan ons merk te verbinden en merkbeleving onder medewerkers en gasten te vergroten. Overigens sponsoren onze 75 franchisenemers vele lokale sportverenigingen en maatschappelijke initiatieven.’

Hoe straalt het partnership met het Ronald McDonald Kinderfonds af op McDonald’s?
‘Al meer dan 30 jaar werken we samen met het Ronald McDonald Kinderfonds. Een spontaan ontstane activatie en volledig passend bij ons DNA. Uit onderzoek blijkt dat ruim 71 procent van de consumenten weet dat McDonald’s en het Ronald McDonald Kinderfonds verbonden zijn. Ze vinden de samenwerking logisch en positief. Ook onze 17.000 medewerkers zijn trots op de lange samenwerking. Ze zetten zich in als vrijwilliger of doen mee aan fondsenwervende activiteiten zoals de Homeride. Het gaat er niet alleen om wat de buitenwereld van het partnership vindt, maar zeker ook om de participatie en trots van onze medewerkers.’

Hoe activeren jullie de sportsponsorships?
‘In tegenstelling tot het Kinderfonds activeren we onze sportsponsorcases met grote PR- en marketingcampagnes en via owned media kanalen. De sponsorfee zal wel altijd groter zijn dat het activatiebudget. De invulling van een sponsorsamenwerking is voor McDonald’s leidend, de activatie volgt daarna. Voor volgend jaar hebben we besloten om ons in Nederland te concentreren op inhaakacties rondom het EK Voetbal in Frankrijk. Hopelijk ontstaat er weer een echte Oranjekoorts.’

Rondom het Kinderfonds is de maatschappelijke activatie gigantisch. In hoeverre activeren jullie bij de sportsponsoringcases ook de breedtesport?
‘Tijdens het WK en EK Voetbal heeft McDonald’s als global sponsor van de FIFA en UEFA een unieke propositie met het Player Escort programma, waarin kinderen van 7-10 jaar oud op basis van hun voetbalkwaliteiten of -kennis kans maken om het Nederlands Elftal het veld op te begeleiden tijdens één van de wedstrijden. Dichter bij Oranje kunnen onze jongste sportieve gasten niet komen. Daarnaast ondersteunen franchisenemers op lokaal niveau vele breedtesport initiatieven zoals lokale voetbal-, hockeyclubs, of andere sportactiviteiten waar beweging en fun centraal staan.’

Marije Bouwknegt is projectmanager bij 2Basics Breedtesport & Marketing. Gespecialiseerd in maatschappelijke sponsoring en breedtesportmarketing voor merken, sportbonden en overheden.
 

Marije Bouwknegt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken