Unico Glorie maakt omstreden comeback met sportmarketingbureau Brandia Global
- Sponsoring
- 4 feb 2016 @ 13:53
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - StrategieZakelijkSportmarketingMakers
- 4 feb 2016 @ 13:53
- Jeroen Mirck
Na een zakelijk én persoonlijk faillissment maakt media-ondernemer Unico Glorie een comeback. Dat doet hij met een sportmarketingbureau genaamd Brandia Global. Daar is trouwens direct opheft over, want hij zou zich omringen met dubieuze partners.
Glorie leidde ooit het mediabedrijf Endemol. Met Marco Borsato was hij een van de aandeelhouders van The Entertainment Group, die mede door zijn inbreng op dramatische wijze failliet ging in 2009. Een paar jaar geleden beleefde de ondernemer ook een persoonlijk faillissement.
Maar Glorie is terug! Samen met een groepje investeerders heeft hij een klein sportmarketingbureau overgenomen dat in surséance verkeerde. Daarmee wil hij nu naar de beurs. Het Financiële Dagblad plaatst serieuze kanttekeningen bij sommige van zijn zakenpartners.
Oplichters en fraudeurs
Onder die partners bevindt zich de voor oplichting veroordeelde oud-notaris Marald Poort, de eveneens voor oplichting (van de Hollandse Bankenunie) veroordeelde 'Tricky' Dick Peschar, twee vermeende fraudeurs bij het omgevallen Atrecht Investments en de rechterhand van meesteroplichter Robert Jan Doorn.
'Dit zijn niet de personen met wie ik een nieuwe ronde in wil', zegt Glorie in een interview met het FD. 'De mensen achter (de Zwitserse investeerder, red.) Manhattan Investments hebben geen aandelen in Brandia. Ze hebben opties.'
Glorie stapt naar eigen zeggen 'niet nog een keer in mijn leven in een rommelig avontuur'. 'Ik maak van Brandia een schoon bedrijf. Ik ben de enige aandeelhouder. Manhattan wordt opgeheven. Met ABM (het dubieuze moederbedrijf van Manhattan Investments, red.) heb ik niets te maken. Met genoemde mensen heb ik afspraken. We nemen afscheid van ze. Bij succes, als Brandia naar de beurs gaat, betaal ik terug wat zij erin staken: minder dan anderhalf miljoen euro.'
Beursgang in ongereguleerd Denemarken
Glorie wil naar de beurs op de zogenoemde Nasdaq First North. Dat is een ongereguleerde beurs in Kopenhagen. Voordeel van deze route: In Denemarken heb je voor een beursgang nauwelijks een track-record nodig. Ook verdere regels zijn er heel soepel.
Onno Aerden werkte samen met Glorie. 'Een man van de wereld', zegt hij tegen RTL Nieuws. 'Een beetje on-Nederlands. Hij neemt geen blad voor de mond en heeft er geen probleem mee om zaken flink wat beter voor te stellen dan ze zijn. Een gejaagde man ook. Ik vermoed dat 'ie in de ban is geraakt van het grote geld. De jacht op de grote klapper. En dat is allemaal goed misgegaan met het faillissement van The Entertainment Groep.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- sportmarketing
- Endemol
- comeback
- Marco Borsato
- Unico Glorie
- Brandia Global
- beursgang
- ondernemer
- The Entertainment Group
- TEG
- media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nike's Oranje Fatalis-campagne voor... 09-07-2025
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers