PR-drama AkzoNobel rond ontslag zeiltopper Tienpont
- Sponsoring
- 16 okt 2017 @ 11:46
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SponsoringMerkenSportmarketing
- 16 okt 2017 @ 11:46
- Jeroen Mirck
Een sponsordrama voltrekt zich tijdens de Volvo Ocean Race. Of beter gezegd: nog voordat de belangrijkste zeilrace ter wereld van start is gegaan. Team AkzoNobel heeft vlak voor de proloog de befaamde schipper Simeon Tienpont ontslagen wegens contractbreuk, maar weigert dit nader toe te lichten. Tienpont ontkent. Deze PR-fail is uitermate schadelijk voor sponsor AkzoNobel.
Tienpont, die volgens zijn werkgever contractbreuk zou hebben gepleegd, laat weten dat het verhaal van AkzoNobel niet klopt. Bovendien meldt hij iets nieuws: het hele team zou tijdens de proloog van Lissabon naar Alicante zijn ontslagen. Toch wordt uiteindelijk alleen Tienpont weggestuurd.
'Dit is schadelijk voor mijn reputatie', zo luidt de verklaring van Tienpont. 'Ik vermoed dat ze vinden dat ik te veel geld heb uitgegeven, maar ik kan vertellen dat ik 100% procent transparant ben geweest. AkzoNobel is altijd op de hoogte geweest van alle uitgaven. Ik schend het contract niet, dat doen zij.'
Opvallend is de timing van de beslissing. Afgelopen week, tijdens de proloog, kreeg hij het nieuws te horen. Zaterdag was al de havenrace. AkzoNobel volbracht die race nog zonder schipper. Deze week is de eerste etappe van Alicante naar Lissabon.
'Contractbreuk? Wat dan?'
Een moddervette PR-blunder van AkzoNobel, zo oordeelt de zeilwereld. 'We zijn nog niet eens goed en wel begonnen met de nieuwste editie van de Volvo Ocean Race en we hebben de eerste dikke sof al te pakken', schrijft René Thiemessen op Zeilhelden.nl. 'Na eerst op onverklaarbare wijze afscheid te hebben genomen van Chuny Bermudez is nu Simeon Tienpont door Akzo ontslagen. (...) "Wegens contractbreuk." Mmmm…. Wat dan? Ja, daar gaan we dus niks over zeggen hè? Ja, het is "ernstig" maar we zeggen even niks. Bij "ernstig" heb ik al snel het idee van iets wat het daglicht absoluut niet velen kan. Hij zal vast niet een potje antifouling van een vreemd merk op de boot hebben gesmeerd. (...) Maar goed, we zeggen dus niks, nada, noppes.'
In plaats van openheid van zaken geven, gaat AkzoNobel door met berichtgeving 'die nergens over gaat', aldus Thiemessen. 'De zesde plek in de In-shore race van zaterdag! Ja, dat is wel iets waar de fans nu op zitten te wachten en dat blijkt wel uit de reacties. Een dikke fail dus en vooral een klassiek voorbeeld over hoe het niet moet.'
AkzoNobel wijst naar Steam
Na de reactie van Tienpont besluit ook AkzoNobel een korte verklaring te geven. Daarin staat dat contractbreuk door Tienponts managementbedrijf Steam de reden is voor het ontslag. Dit bedrijf doet het management van de zeilploeg en heeft ook de zeilers onder contract.
Volgens AkzoNobel heeft Steam zich niet aan afspraken gehouden. De sponsor wil naar eigen zeggen af van Steam, niet zozeer van Tienpont. Daarover is afgelopen week driftig overlegd tussen beide partijen, maar Tienpont weigert volgens AkzoNobel dat voorstel te accepteren.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- drama
- AkzoNobel
- ontslag
- Volvo Ocean Race
- schipper
- Simeon Tienpont
- sponsoring
- Team AkzoNobel
- zeilen
- PR
- VOR
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- a.s.r. zet ouders en kinderen aan... 25-04-2025
- Total 90-shirt maakt iconische... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management