Niels Markensteijn over afscheid als boegbeeld SponsorRingen
- Sponsoring
- 30 nov 2017 @ 15:30
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - SponsoringSponsorRingInterview
- 30 nov 2017 @ 15:30
- Wout Maas
Niels Markensteijn was eerst bestuurslid van de SponsorRingen, en sinds 2015 voorzitter. Hij slaagde erin om zowel interactie als verdieping toe te voegen aan het enigszins statische juryorgaan. Het was niet al goud wat blonk, de waardering voor sponsoring buiten het eigen vakgebied typeert hij als onvoldoende. Rond de SponsorRingen blikt MarketingTribune terug met de managing partner van TIG Sports op zijn verdiensten binnen het bestuur en zijn passie voor het sponsordomein.
U heeft zich jarenlang ingezet voor de SponsorRingen. Hoe kijkt u terug op deze periode?
Ik heb het bovenal heel erg leuk gevonden en met ontzettend veel plezier gedaan. Nu is er ieder jaar in de aanloop naar de SponsorRingen eind november, na een korte opbouw, een explosie aan aandacht. Om het jaar erop bijna vanaf nul weer opnieuw te beginnen. Er zijn de afgelopen jaren in ieder geval goede inhoudelijke stappen gezet rondom de uitreiking die het domein van sponsoring vooruit hebben geholpen.
Wat zijn de belangrijkste verbeteringen geweest die u heeft kunnen realiseren?
Het bestuur heeft de afgelopen jaren geprobeerd de avond van de uitreiking van de SponsorRingen echt een avond te laten zijn waarbij je het gevoel hebt dat je er bij moet zijn. Ik denk dat we daar steeds beter in geslaagd zijn. Vroeger concentreerde de uitreiking zich vooral op de sportwereld, maar nu zijn de entertainment-, maatschappelijke en kunst & cultuur-sector veel nauwer betrokken. Het belang hiervan is zeker ook in deze wereld doordrongen als je kijkt naar wat voor mooie partnerships daar nu zijn. Daarnaast is er door het jaar heen meer aandacht voor sponsoring door de kennissessies die worden georganiseerd over de winnende sponsorcases.
Toch is vooral sprake van veel aandacht voor sponsoring in de aanloop naar de SponsorRingen. Is meer permanente aandacht voor het vakgebied niet gewenst?
Dit kan zeker nog worden uitgebreid op allerlei manieren. De eerste aanzet is in ieder geval gegeven. Verder ligt hier een schone taak voor mijn opvolger.
Volgens onderzoek van Blauw Research ervaart een aanzienlijk deel van de sponsormanagers nog steeds een Calimero-gevoel. Is dat terecht en heeft u een bijdrage kunnen leveren om dit gevoel weg te nemen?
Sponsormanagers slagen er juist in – meer dan eens met relatieve bescheiden middelen – om aan allerlei doelen van hun organisatie bij te dragen. Denk daarbij aan merkbekendheid, merkimago, interne companypride, stakeholder-management, merkloyaliteit en uiteindelijk ook sales. Ja, ik heb wel het gevoel dat zij hier steeds meer waardering voor krijgen. Hoewel ik erbij moet zeggen dat de waardering voor sponsoring buiten het eigen vakgebied mijn inziens nog een boost mag krijgen.
Wat wenst u uw opvolger Imre van Leeuwen toe?
Ik hoop dat hij erin slaagt om een permanente aanjager te zijn. Sponsoring dient zoals ik al aangaf ontzettend veel marketingdoelstellingen en het is dus zaak om dat goed en steeds weer over het voetlicht te krijgen.
Foto: Scheidend voorzitter Niels Markensteijn (rechts) met naast hem zijn opvolger, de nieuwe voorzitter Imre van Leeuwen. 'Permanente aandacht voor sponsoring is een uitdaging.'
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- a.s.r. zet ouders en kinderen aan... 25-04-2025
- Total 90-shirt maakt iconische... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management