Michel Schaeffer, oud-marketingdirecteur Bol.com, overleden
- Algemeen
- 26 aug 2019 @ 08:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Personalia
- 26 aug 2019 @ 08:42
- Peter van Woensel Kooy
Michel Schaeffer, voormalig marketingdirecteur van Bol.com, is afgelopen woensdag 21 augustus op 51-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een onverwachte ziekte. 'Hij had een sterke strategische visie waarmee hij de richting van Bol.com gedurende veertien jaar mede heeft bepaald.'
Hij begon op 6 maart 2001 als marketing directeur bij Bol.com, toen nog een bedrijf met een paar honderdduizend klanten. ‘In 2003 sloten we ons als directie op in een vergaderzaal en besloten we ter plekke dat 250 miljoen omzet in 2015 een mooi ambitieus doel was,’ vertelde Schaeffer destijds aan MT. ‘We staarden naar het papier en vroegen ons af of dat niet een veel te hoog doel was.’ Uiteindelijk werd dit doel bereikt in 2009. Naast marketing was hij ook voor propositie-ontwikkeling van het bedrijf verantwoordelijk. Ook ontwikkelde hij het platform door ‘Verkopen via Bol.com’ (losse webwinkeltjes via de hoofdwebsite) te introduceren en zorgde hij ervoor dat het merk ook in Vlaanderen populair werd. Intussen is het platform als zelfstandige entiteit opgenomen binnen Ahold Delhaize.
In 2009 was hij runner up voor de titel Marketer of the Year. In 2015 vertrok Schaeffer bij het bedrijf, om zich meer te gaan richten op startups. Over zijn tijd bij Bol.com schreef hij een boek: ‘Het geheim van Bol.com’. Dat boek verscheen eind 2017. ‘Ik heb het geschreven vanuit mijn eigen perspectief en mijn persoonlijke herinneringen aan de ruim veertien jaar die ik bij Bol.com werkte’, vertelde hij destijds.
Vorig jaar was Schaeffer nog enkele maanden als interim ceo werkzaam bij webwinkel FonQ na het vertrek van Joost Wels.
'Michel was groot, charismatisch en een begenadigd marketeer. Een topsporter voor wie het nooit goed genoeg was', memoreert Dick van der Lecq die jarenlang sparringpartner van Schaeffer was aan bureauzijde, sinds Van Walbeek Etcetera (zie de oogst in de compilatie hieronder, Etcetera heet nu DDB Unlimited, red.). 'Hij nam ons samen met Daniel Ropers twaalf jaar mee in zijn achtbaan. Hij was loyaal, maar het was geen free ride. Zeker niet de makkelijkste klant, misschien wel de moeilijkste. Hij was een Effie- en een Loeki-beest. Een datacruncher, met oog voor de magie van creatie. Wat we ook maakten. Alles moest strategisch 100% kloppen.'
Leo van Sister, Merkcommissaris, MT-columnist en marketingexpert in een persoonlijke reactie: 'Wat een verschrikkelijk nieuws. Michel was een begenadigd marketeer en merkenbouwer en bovendien een prettig mens. Hij was destijds spreker bij onze Retail Shock London branding tour. Ik wens de familie veel sterkte. Michel, dank voor je vele bijdragen aan ons vak.'
Algemeen directeur Huub Vermeulen van Bol.com: ‘Michel was een absoluut marketing-vakman en veel elementen van het huidige Bol.com merk zijn nog rechtstreek te herleiden naar de ideeën van Michel. Daarnaast was hij als directielid breed betrokken bij Bol.com en had hij een sterke strategische visie waarmee hij de richting van Bol.com gedurende veertien jaar mede heeft bepaald. We gaan een fantastische oud-collega, maar vooral een geliefd mens missen.'
(PvWK/NK)
Fotocredits: Atlas Contact
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- webshop
- Michel Schaeffer
- Bol
- Daniel Ropers
- strategische visie
- 51
- marketingdirecteur
- sterk
- Bol.com
- Van Walbeek
- Etcetera
- marketeer
- strategie
- pionier
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing