[IME] Meulemans: marketeer, wacht niet te lang met influencers!

[IME] Meulemans: marketeer, wacht niet te lang met influencers!
  • Algemeen
  • 2 sep 2019 @ 11:27
  • 12605 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Influencermarketing

John Meulemans is managing director van 3sixtyfive, een award winning influencermarketing bureau. Hij spreekt op het aanstaande Influencermarketing Event van 10 september aanstaande. ‘De impact van influencermarketing is inmiddels onomstotelijk aangetoond.’

Influencermarketing (IM) gaat heel erg over betrouwbaarheid met onder meer het probleem van fake-volgers etc. Hoe halen jullie die onzekerheid weg bij marketeers?

Meulemans: ‘De influencermarkt is de afgelopen vijf jaar explosief gegroeid, daardoor zijn er veel nieuwe partijen én influencers bijgekomen die deze vorm van marketing nog niet helemaal onder de knie hebben. Maar de impact van influencermarketing is inmiddels óók onomstotelijk aangetoond, in uiteenlopende onderzoeken en in onze eigen cases. Waar traditionele marketing nog veelal ongewenst commerciële boodschappen zendt van merk naar consumen, vráágt de consument bij influencermarketing juist om inspirerende content van iemand waar ze naar opkijken. Belangrijkst hierin is - en dit wordt nog te vaak onderschat - een ijzersterke match tussen merk en influencer als basis. Onze influencerspecialisten werken hiervoor dan ook met speciale software náást hun expertise. En natuurlijk checken we altijd op fake-volgers, kijken we of de doelgroep overeenkomt en of er geen concurrerende samenwerkingen te bekennen zijn.’

De influencermarkt is de afgelopen vijf jaar explosief gegroeid, daardoor zijn er veel nieuwe partijen én influencers bijgekomen die deze vorm van marketing nog niet helemaal onder de knie hebben

Wat zien jullie als trends in IM en waarom?

‘Influencermarketing ontwikkelt ontzettend snel, met als koplopers de fashion en beauty industry in de States. We houden alles scherp in de gaten en integreren de meest relevante trends in onze campagnes. De rode lijn? In de gehele markt is een sterke omslag richting de lange termijn: one-off campagnes worden always-on programma’s, en influencers die eerder benaderd werden voor eenmalige partnerships worden nu gevraagd voor doorlopende brand ambassadorships. Dit heeft tot gevolg dat micro-influencers steeds meer worden ingezet, want deze groep influencers heeft meerdere voordelen: een hoge engagement, veelal kostenefficiënter, en een hoge geloofwaardigheid en authenticiteit. Veel merken hebben al enige ervaring en inmiddels behoren influencers absoluut tot de vaste marketingmiddelen. Nog maar een aantal vooroplopende marketeers integreren ze al volledig in hun marketingmix en wij verwachten dat dit in de toekomst sterk zal toenemen. Tijdens onze trendsessie op het IME2019 komen er nog meer trends aan bod, zoals homegrown influencers, influencers als co-creators en influencermarketing in de B2B sector.’

Is IM in feite de nieuwe reclame of zien jullie dat anders?

‘Influencermarketing is niet nieuw. Het is ontstaan uit de oudste vorm van reclame: word of mouth. De opkomst van social media heeft mensen echter een manier gegeven om met elkaar in gesprek te gaan. En hiervan zijn de meest inspirerende personen komen bovendrijven als influencers. Iets waar merken op een mooie wijze gebruik van kunnen maken en aan kunnen bijdragen. Waar we als industrie voor moeten oppassen is dat influencermarketing juist níet in de laatste vorm van reclame verandert, door altijd de authenticiteit door de juiste match en messaging te blijven bewaken.’

Meulemans van bureau 3sixtyfive is spreker op Influencermarketing Event van 10 september a.s. en gaat in op de nieuwste trends en insights

Wat zouden jullie willen zeggen tegen marketeers die nog twijfelen om met influencers in zee te gaan?

‘Wacht niet te lang als je geen achterstand wilt oplopen. Alle begin is spannend, dus ons advies aan marketeers is om allereerst een duidelijk beeld te hebben van wat je wilt bereiken. Influencers horen onderdeel te zijn van je langetermijnstrategie om aan je merk te bouwen. Branding in het algemeen en brandawareness, betrokkenheid en loyaliteit in het bijzonder zijn de populairste en meest effectieve doelstellingen van influencermarketing. Directe conversie is meer korte termijn, en dit zou niet je belangrijkste doelstelling voor influencer marketing moeten zijn. Veel merken experimenteren eerst zelf met het inzetten van influencers, maar net als het outsourcen van media en marketing aan een bureau met expertise is dit bij influencermarketing ook verstandig. Een agency kan je helpen met het definiëren van strategie en concept, en natuurlijk de juiste influencer match. In de Influencermarketing Roadmap die we hebben ontwikkeld, kunnen marketeers en merken zien waar zij staan en bepalen waar ze naartoe willen. Deze nemen we ook mee in onze presentatie.’

Wat is in het kort jullie verhaal op IME?

‘Wij hebben altijd voorop gelopen in de markt en hebben daarom ook voor een trendsessie gekozen. In een tijd van ad-blockers, fake-followers en niet-authentieke branding, rijst de vraag welke richting influencermarketing op gaat. Trends geven ons de mogelijkheid in de toekomst te kijken. We laten deze ontwikkelingen zien aan de hand van nationale en internationale best practices waardoor we het publiek alles geven om hun digitale marketing strategie futureproof te maken. Benieuwd? We zien je op IME2019.’

Kaarten bestellen voor het Influencermarketing Event op 10 september kan hier

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken