Paolo Martorino (Join): 'Influencer marketing is het buzzwoord-stadium gepasseerd'

Paolo Martorino (Join): 'Influencer marketing is het buzzwoord-stadium gepasseerd'
  • Algemeen
  • 11 sep 2018 @ 10:11
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Influencermarketing

Paolo Martorino is CEO en co-founder van Join, een online platform dat samenwerkingen tussen influencers en merken faciliteert. We vroegen hem naar de voordelen voor beide partijen, zijn visie op het fenomeen influencermarketing en wat zijn ambities zijn met het platform.

Waarom hebben marketeers en influencers behoefte aan een platfom als Join?

Join faciliteert samenwerkingen tussen merk en influencer op basis van technologie. Voor marketeers betekent dit dat ze snel en gemakkelijk relevante influencers kunnen vinden en inzetten voor een campagne. Ook het volledige management gebeurt overzichtelijk binnen het platform en na de campagne ziet men een realtime rapportage-dashboard waarin de behaalde resultaten worden getoond.

Voor influencers is het misschien wel nog gemakkelijker. Zij hoeven slechts een profiel aan te maken en te wachten tot ze benaderd worden voor een samenwerking. Door de selectie op basis van de match wordt een influencer op deze manier vrijwel altijd benaderd voor relevante samenwerkingen, wat hem of haar een hoop werk scheelt. In de rest van het proces helpen we influencers bij het maken van voorstellen en het succesvol doorlopen van de campagne. Na de samenwerking gaat de facturatie en betaling via ons platform, dat is dus voor zowel marketeers als influencers een grote plus.

Join is voor influencers volledig kosteloos. Welk voordeel haalt het platform dan uit een dergelijke samenwerking?

Goed punt. Join is voor influencers inderdaad volledig gratis en vrijblijvend, zij zijn immers de content creators die door de merken gevonden willen worden. De merken die ons platform inzetten om influencers te vinden, hun campagnes te draaien en de resultaten te rapporteren betalen een fee voor ons product. Daarnaast hanteren we een kleine fee bovenop de media-uitgaven van het merk richting de influencer. Zo krijgt de influencer 100% van wat hij verdient en kan het merk nog steeds kosten besparen door met influencers te werken.

Moeten jullie marketeers nog weleens overtuigen van de waarde van influencermarketing? Welke rol speelt Join daarbij?

Ik denk dat influencermarketing het buzzwoord-stadium is gepasseerd. De mate waarin merken bekend zijn met - of overtuigd zijn van - influencermarketing verschilt natuurlijk per branche en per bedrijf. Hierin zien we dat er voornamelijk drie verschillende stromingen zijn.

1. Allereerst zijn er merken die van influencermarketing gehoord hebben, maar nog niet weten hoe ze het moeten inzetten. Als wij dat soort merken aansluiten op het platform, helpen we ze met de grote lijnen van influencermarketing en de beste manier om te starten met hun inzet. Vaak betekent dit een experiment in de vorm van een pilot, waarbij er op verschillende manieren met influencers wordt gewerkt. Deze merken krijgen vaak op korte termijn goed inzicht in welke strategieën voor hen werken en kunnen zodoende de inzet uitbreiden.

2. Dit is ook meteen het type merk in de tweede stroming. Het merk heeft op campagnebasis al wel met influencers gewerkt en de positieve resultaten ervan gezien. De marketeers zijn bekend met de werkwijze en zoeken naar een manier om influencermarketing systematischer in te zetten of om campagnes met louter influencers op te zetten.

3. De laatste stroming zijn de merken die al écht ervaren zijn met influencermarketing. Zij zijn klaar voor de volgende stap: long term influencermarketing. Na verschillende pilots, experimenten, campagnes en systematische inzet hebben zij de selectie verfijnd tot een aantal influencers dat 100 procent aansluit bij hun merk en waarden. Zij zijn klaar om van influencers echte brand ambassadors te maken.

Onze rol in dit kader is interessant, omdat we de samenwerkingen faciliteren, maar over het algemeen niet zelf uitvoeren. Wij kunnen tegenover merken dus heel transparant zijn over de mogelijkheden en resultaten en deze informatie baseren op samenwerkingen die via het platform zijn verlopen. Zo hoeven we influencermarketing eigenlijk nooit te verkopen; als we onze ervaringen delen is dat vaak al genoeg.

Waar staat Join over vijf jaar?

Over vijf jaar is Join het leidende influencermarketingplatform in Europa en wordt het internationaal door veel merken, bureaus en bedrijven ingezet. We hebben het platform ontwikkeld met schaalbare technologie en door onze natural language processing-applicaties kan het platform in alle talen worden ingezet. Momenteel zijn we al actief in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië en lopen er pilots in Zuid-Amerika en de Nordics. Het is ons doel om voor iedereen influencermarketing schaalbaar en simpel te maken. Influencer marketing, simplified.

 

Ga voor meer informatie naar de website van Join.

Dit artikel verscheen eerder in MT15.18.

Beeld door Zuiverbeeld.

 

Influencer Marketing Event

Nog meer influencer marketing? Vandaag vindt het eerste Influencer Marketing Event plaats, in de Fabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en scoor de laatste tickets.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken