[Mijn Marketing] Herbert van Hoogdalem: ‘Diversity-discussie is beetje onzin'

[Mijn Marketing] Herbert van Hoogdalem: ‘Diversity-discussie is beetje onzin'
  • Algemeen
  • 2 mrt 2020 @ 12:46
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaMarketing

Herbert van Hoogdalem (50) richtte begin dit jaar samen met Sanne Witkamp reclamebureau Professional Outsiders op. 'Ik kijk al mijn hele leven naar mensen en niet naar labeltjes. Alles wat je aandacht geeft, groeit.'

50

Dit weekend ben ik 50 geworden. Wat ik wil hebben? Ik hou niet van hebben. Ik heb alles al. Vooral gehad, aangeraakt, erlangs gescheerd. In handen genomen en weer laten vallen. In duizend stukken.

Professional Outsiders

We groeien zo hard, dat we nu al mensen moeten gaan aannemen. En dat was niet helemaal de bedoeling.

Merk

Ik zoek vaak online naar Jaguars en Mercedessen uit de jaren '70, '80 en '90. Daarna ging het mis - bij beiden. Mijn liefde voor het merk Jaguar kwam door de geniale inhaakadvertentie destijds op het afscheid van Margaret Thatcher, gemaakt door Jan de Roos bij KKBR. Ik heb er inmiddels al vier versleten, precies het model dat in die advertentie stond.

Hamburger

De Burger King-commercial met die bedorven hamburger waar iedereen zo lyrisch over is, vind ik helemaal niks. Op Facebook en LinkedIn schrijf ik dagelijks over dergelijke commercials.

Hipheid

Ik hou van bureaus die hun werk met oprechte liefde en vakmanschap doen, en zich niet gek laten maken door het data-driven geneuzel. Bureaus die gewoon bloedgoede ideeën bedenken. Voor de rest houd ik de hipheid en lijstjes in ons vakgebied niet zo bij.

Marketeer

Martin Kersbergen is mijn favoriet. Hij heeft een prachtig oeuvre nagelaten bij coöperatie Dela, op alle niveaus. Aan bureauzijde is dat Tom de Bruyne (SUE, red.). Omdat 'ie naast übersympathiek ook vreselijk intelligent is, zich niet laat meeslepen en een verfrissende kijk op de wereld heeft.

Ergernis

Ik erger me aan iedereen die een iPhone kan vasthouden en zichzelf daardoor expert in video noemt - en dan ook gelijk maar een 'online academy' begint. Ik stoor me dus eigenlijk aan het gebrek aan echt vakmanschap, over de hele breedte.

Diversity

Ik heb me nog nooit met dit soort vraagstukken bezig gehouden, ook niet met het so called 'glazen plafond' voor vrouwen. Niet omdat het me niet interesseert, integendeel. Maar ik heb nog nooit mensen ingedeeld op basis van sexe, geaardheid, afkomst, ras of huidskleur. Ik kijk al mijn hele leven naar mensen en naar talent, niet naar labeltjes. Ik vind die hele diversity-discussie dus een beetje onzin en je weet: alles wat je aandacht geeft, groeit. 

Podcast

Mijn spanningsboog is te kort voor podcasts. Al bij het geijkte intromuziekje ben ik weg.

Uitdaging

Mijn uitdaging met Professional Outsiders is dat we al die mooie projecten die komen aanwaaien, ook daadwerkelijk aan kunnen en dat we onze lat van kwaliteit blijven behalen. Verder zou het mooi zijn als mensen gaan snappen dat we veel breder werken dan alleen marketing en communicatie.

 

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken