Wakker Dier: ‘één op de vijf melkkoeien is kreupel’
- Algemeen
- 24 okt 2022 @ 09:33
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 okt 2022 @ 09:33
- Michiel van Zaane
Vandaag start een nieuwe abri- en radio-campagne van Wakker Dier over kreupelheid bij melkkoeien. Volgens Wakker Dier ervaart één op de vijf melkkoeien pijn bij het lopen. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘De zorg voor melkkoeien schiet ernstig tekort als ruim 300.000 koeien in Nederland kreupel zijn.’
Kreupelheid is één van de grootste dierenwelzijnsproblemen bij koeien, stelt de stichting. Ze moeten iedere dag lopen van de melkmachine naar de voer- en de ligplekken. Bij koeien die kreupel zijn doet iedere stap zeer. Pijn aan de klauwen (voeten) door ontstekingen zijn de belangrijkste oorzaak van kreupelheid.
Volgens Wakker dier staan koeien gemiddeld meer dan tachtig procent van hun leven binnen op stal. Een kwart van de koeien komt helemaal nooit buiten. In de stal staan ze vaak op harde, gladde vloeren die bedekt zijn met hun eigen uitwerpselen. Heel veel koeien krijgen wonden en ontstekingen aan hun klauwen (‘voeten’).
Lage weerstand
Doordat koeien veel melk moeten geven is het een uitdaging voor hen om gezond te blijven, volgen Wakker Dier. Veel dieren zijn ziek of hebben een matige tot slechte conditie. Dit leidt onder meer tot te dunne vetkussens onder hun klauwen. Ook dat zorgt ervoor dat melkkoeien eerder ontstekingen aan hun klauwen krijgen.
Mythe
De radiospot en de abri’s zijn de eerste van een serie radio-spots en abri's waarin Wakker Dier ‘stalgeheimen’ onthult. Anne Hilhorst: ‘Wij willen mensen wakker schudden over het lijden van melkkoeien in de melk-industrie. De sector schept een mythe van gezonde, blije koeien in de wei die wij doorprikken.’
Wakker Dier startte deze zomer een campagne om mensen voor te lichten over het koeienleed achter de melk-industrie. De gemiddelde melkkoe geeft 36.000 liter melk in haar leven. Daarvoor moet ze hard werken onder vaak slechte stal-omstandigheden. Veel dieren zijn ziek, of de uitputting nabij. Wakker Dier wil dat alle melk gaat voldoen aan minstens één ster van het Beter Leven Keurmerk of Nederlands biologisch om het leven van melkkoeien in de melkindustrie te verbeteren.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

