Wakker Dier: ‘één op de vijf melkkoeien is kreupel’
- Algemeen
- 24 okt 2022 @ 09:33
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 okt 2022 @ 09:33
- Michiel van Zaane
Vandaag start een nieuwe abri- en radio-campagne van Wakker Dier over kreupelheid bij melkkoeien. Volgens Wakker Dier ervaart één op de vijf melkkoeien pijn bij het lopen. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘De zorg voor melkkoeien schiet ernstig tekort als ruim 300.000 koeien in Nederland kreupel zijn.’
Kreupelheid is één van de grootste dierenwelzijnsproblemen bij koeien, stelt de stichting. Ze moeten iedere dag lopen van de melkmachine naar de voer- en de ligplekken. Bij koeien die kreupel zijn doet iedere stap zeer. Pijn aan de klauwen (voeten) door ontstekingen zijn de belangrijkste oorzaak van kreupelheid.
Volgens Wakker dier staan koeien gemiddeld meer dan tachtig procent van hun leven binnen op stal. Een kwart van de koeien komt helemaal nooit buiten. In de stal staan ze vaak op harde, gladde vloeren die bedekt zijn met hun eigen uitwerpselen. Heel veel koeien krijgen wonden en ontstekingen aan hun klauwen (‘voeten’).
Lage weerstand
Doordat koeien veel melk moeten geven is het een uitdaging voor hen om gezond te blijven, volgen Wakker Dier. Veel dieren zijn ziek of hebben een matige tot slechte conditie. Dit leidt onder meer tot te dunne vetkussens onder hun klauwen. Ook dat zorgt ervoor dat melkkoeien eerder ontstekingen aan hun klauwen krijgen.
Mythe
De radiospot en de abri’s zijn de eerste van een serie radio-spots en abri's waarin Wakker Dier ‘stalgeheimen’ onthult. Anne Hilhorst: ‘Wij willen mensen wakker schudden over het lijden van melkkoeien in de melk-industrie. De sector schept een mythe van gezonde, blije koeien in de wei die wij doorprikken.’
Wakker Dier startte deze zomer een campagne om mensen voor te lichten over het koeienleed achter de melk-industrie. De gemiddelde melkkoe geeft 36.000 liter melk in haar leven. Daarvoor moet ze hard werken onder vaak slechte stal-omstandigheden. Veel dieren zijn ziek, of de uitputting nabij. Wakker Dier wil dat alle melk gaat voldoen aan minstens één ster van het Beter Leven Keurmerk of Nederlands biologisch om het leven van melkkoeien in de melkindustrie te verbeteren.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 230] Ivo Duits - founder Ivono
- Eerste 'unbottled' drankje zet nieuwe standaard voor...
- Podcastserie ‘The Next Tony’ trapt af met Marcel Belt
- [column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 2 van 4)
- Onderzoek: Merken zouden meer aandacht kunnen besteden aan het...
- VIA: ‘Bureaus moeten fundamenteel van koers veranderen’
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes