Impact Brexit valt mee in Engeland - EU slaat plank mis
- Algemeen
- 21 jul 2016 @ 10:41
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ZakelijkOnderzoek
- 21 jul 2016 @ 10:41
- Peter van Woensel Kooy
De bevreesde en door Eurofielen voorspelde negatieve impact van de Brexit op het Britse zakenleven valt vooralsnog mee, blijkt uit een net verschenen rapport van de Bank of England. Voor de stemming in Engeland om de Europese Unie te verlaten waren er vele waarschuwingen dat de gevolgen voor het zakenleven groot zouden zijn, constateert o.a. Management Team. Dezelfde groep EU-vertegenwoordigers stond recentelijk nog te applaudiseren bij Erdogans 'handhaving van de democratie': voor velen een extra exit-reden, maar men is er nu toch al uit. Rationeel lijken de Britten intussen geen gekke keuze gemaakt te hebben. Wie volgt?
Waarschuwde het IMF vorige maand nog voor de ineenstorting van de Britse economie bij een Brexit, nu heeft het IMF de voorspellingen herzien en verwacht het voor Groot-Brittannië een hogere economische groei dan in andere landen in Europa. 'IMF admit they got it wrong with Brexit doom and gloom warnings after saying the British economy will grow faster than Germany and France. IMF originally predicted post-Brexit recession, but has now announced that economy set to grow by 1,7% this year', schrijft de Daily Mail. IMF voorspelt na Brexit 3,1% groei in Engeland in 2016, meldt de BBC.
Het klimaat verandert
De Bank of England ondervroeg mensen uit het Britse bedrijfsleven, het onderzoek richt zich op de gevolgen tot nog toe. Conclusie: de impact van Brexit valt mee in Engeland. Zelf vroeg ik onlangs aan Bart Kuppens, vice president Marketing Home & Personal Care Foods Benelux van Unilever, de hoogste marketingpositie in Benelux en direct rapporterend aan general manager Conny Braams of Unilever als Brits/Nederlands-bedrijf geschrokken is van Brexit. Ook Kuppens reageerde nuchter: ‘We zagen de kracht van de democratie aan het werk. Ik heb daar geen mening over, de toekomst gaat het uitwijzen. We hebben een grote succesvolle business in Engeland. Het klimaat verandert, OK, let’s deal with the changes.’ Het volledige interview met Kuppens verschijnt 23 augustus in print.
Nexit-jeuk
Voor de Nederlandse pensioenfondsen lijken de gevolgen van Brexit mee te vallen schrijft vandaag het FD. 'Na een eerste daling in de dekkingsgraden zijn deze snel weer opgekrabbeld.' Nu de EU er met de Brexit-doemscenario's weer eens dik naast zit, de grenzen intussen maar niet onder controle krijgt en het Brusselse presidium haar leden een 'vriendschap' met Erdogan en bootladingen vol nieuwe problemen opdringt, lijkt het Britse scenario nu het stof wat is neergedaald ook voor andere landen zo slecht nog niet. Zakelijk intens blijven samenwerken, qua veiligheid ook, freedom of commercial speech maar wel de regie over je eigen land en wie daar welkom is terug krijgen. En -face the facts- de onderdanigheid richting 'bondgenoot Erdolf' verbreken. Precies zoals nu voortvloeit uit het recente eerste overleg tussen Merkel en de nieuwe Britse bazin May: ‘Brexit mag onze samenwerking niet verpesten, maar de uittreding blijft wel overeind.'
Je zou er haast Nexit-jeuk van krijgen. De EU in zijn huidige vorm lijkt in elk geval z’n beste tijd te hebben gehad.
Peter van Woensel Kooy
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- controle
- EU
- Peter van Woensel Kooy
- klimaat
- opinie
- bondgenoot
- Eurofiel
- beste tijd
- Brexit
- doemscenario
- grenzen
- face the facts
- Erdolf
- trend
- problemen
- Brussel
- referendum
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers