[column] Van Calimero naar David

[column] Van Calimero naar David
  • Algemeen
  • 13 sep 2019 @ 09:00
  • 9952 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Waar vaak gedacht wordt dat Nederland last heeft van een Calimero-complex, ziet Wolves & Birds een andere tendens.

Onlangs is er een SCP-onderzoek gepubliceerd over waar Nederland trots op is. En wat blijkt? Eigenlijk niets in het bijzonder. Bovendien geeft maar vier op de tien Nederlanders aan echt trots te zijn op onze nationaliteit. Eigenlijk is dit typisch Nederlands. Nederlanders hebben van nature een moeilijke verhouding met de emotie ‘trots’ en al helemaal wanneer het gaat om nationale trots. Trots zijn op jezelf moet je vooral niet uiten. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. En trots op iets of iemand anders zijn we ook niet zo snel. We ‘pronken niet graag met andermans veren’. We zijn ook niet trots op iets of iemand puur omdat ze ‘Nederlands’ zijn. Maar betekent dat dan ook dat we niet trots kunnen zijn op ons kleine landje? Hebben we last van het vaak genoemde ‘Calimero-complex’, een minderwaardigheidsgevoel ten opzichte van de grotere landen?

 

Arjan Lubach

Wolves & Birds denkt van niet. We zijn niet per definitie trots op onze Nederlandse ‘symbolen’ of prestaties, maar we zien wel een bepaalde trots op onze mentaliteit en de manier waaróp we een bepaalde prestatie behalen. Onze eigenwijze en innovatieve kijk, dwars door alle hiërarchieën heen, de dingen simpel houden, een hardwerkende can-do-insteek, de durf om het anders te doen, recht voor zijn raap maar altijd met humor en een grote dosis zelfspot. Een mentaliteit die we hebben ontwikkeld juist doordat we klein zijn. En wanneer onze mentaliteit verschil maakt, dan zijn we trots.

Een mooi voorbeeld hiervan is The Netherlands second van Arjan Lubach, dat de wereld overging en door meerdere landen is gekopieerd. Het antwoord op America First waarmee, met een hoop zelfspot, de ‘kleinheid’ van Nederland werd omarmd om Trump op een sympathieke manier belachelijk te maken.

Een ander voorbeeld is Rutger Bregman die in Davos truth to power sprak, zichzelf als ‘doodnormale geschiedkundige uit een heel klein landje’ neerzette en daarmee de vrijheid nam om de grote jongens op het congres aan te pakken en later ook Tucker Carlson van Fox News. Ook al is niet iedereen het met zijn denkbeelden eens, dat hij dit durft te doen, spreekt ons Nederlanders aan. Net als de duidelijke ‘nee’ die Rutte tegen Trump uitsprak. We lijken dus geen last te hebben van ‘ons klein zijn’, maar omarmen het juist en maken er graag gebruik van, want het geeft ons de vrijheid om slimmer, onconventioneler te zijn en verschil te maken ten opzichte van de ‘giants’. Ons inziens zijn we het Calimero-complex voorbij, we voelen ons meer David versus Goliath. Van een minderwaardigheidscomplex naar een challenger. ‘Zij zijn groot en ik is klein en da’s niet ‘niet eerlijk’, maar juist heel erg fijn!’

 

Durf

We zien ook dat alles wat zich volgens de gevestigde orde gaat gedragen het moeilijker heeft in Nederland: festivals die te groot worden, bekende Nederlanders die naast hun schoenen gaan lopen, kleine merken die te snel groeien en zich ‘als de grote jongens gaan gedragen’.

Nederlanders houden van challengers. Toch zien we bij merken dat er in communicatie minder dan voorheen gebruik gemaakt wordt van een challenger-positie. Dat er minder durf is om een statement te maken vanwege de angst om te polariseren of je ergens tegen af te zetten. Echter, wanneer je dat met veel zelfspot doet en op een sympathieke manier de gevestigde orde uitdaagt, kun je veel Nederlandse harten voor je winnen. Zoals Zeeman bijvoorbeeld doet. Daarnaast hoef je als merk niet per se een challenger-positie te hébben om een challenger te zíjn. Je kunt ook menselijk gedrag challengen, of een maatschappelijke tendens, zoals de gigant Diesel altijd heeft gedaan. Diesel is ooit als challenger van Levi's begonnen en heeft met de gedachte ‘For successful living’ altijd op een sympathieke manier zich als ‘antidote to society’ opgesteld. Kortom, hoe ‘groot’ je ook bent, ieder merk kan een challenger zijn of blijven, wanneer je jezelf steeds opnieuw blijft uitvinden, vanuit je overtuiging blijft handelen en als ‘David’ naar ‘Goliath’ blijft kijken. Wie is jouw Goliath, waar strijd je tegen? Of dat nou de industrie is, menselijk gedrag, of een maatschappelijke tendens. Welke challenge ga jij aan om verschil te maken in het leven van mensen? En doe het ‘the Dutch way’, maak het niet te groot, breng het dichtbij, met een vleugje zelfspot.

Dit artikel is geschreven door Wolves & Birds, creative trend strategy (Jacqueline Wolfs & Merel de Boer) en stond in MarketingTribune 15, 2019.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken