[interview] 'Zonder een sterk verhaal heeft een film weinig impact'

[interview] 'Zonder een sterk verhaal heeft een film weinig impact'
  • B2b
  • 30 sep 2021 @ 10:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Films voor merken in docu-stijl, dat is wat Ministry of Frames voor zijn klanten maakt. Dat mag best een rauw, authentiek randje hebben als het aan founder & director Bas Goossens ligt.

Wat doet Ministry of Frames precies?
We maken docu-stijl films voor merken. Daarin zijn we altijd op zoek naar het authentieke verhaal binnen de briefing: iets dat raakt, een nieuw inzicht geeft of mensen op een positieve manier in beweging brengt. Mooie plaatjes vinden we belangrijk, maar zonder een sterk verhaal heeft een film weinig impact.

Hoeveel creatieve vrijheid krijgen jullie?
Soms krijgen we een agency board met alle shots uitgewerkt, soms mogen we alles zelf bepalen. Als de opdracht helder geformuleerd is, dan is veel creatieve vrijheid fantastisch. Binnen de kaders van het project kunnen we dan de rand opzoeken van format, vorm en inhoud. Een meedenkende klant is daarbij wel essentieel. Dat brengt producties vaak nét dat beetje verder.

Wat onderscheidt jullie van de - al dan niet Nederlandse - concurrentie?
We zijn klein, maar we hebben bijna alles in house, van camera’s tot postproductie-faciliteiten. Dat zorgt ervoor dat we onze look kunnen controleren en een duidelijke visuele handtekening in ons werk hebben. Daarnaast blijven we met bewust klein: persoonlijk contact zorgt vaak voor een intieme werkrelatie en dat onze lijnen kort zijn, waardoor we snel kunnen schakelen.

Hebben jullie voorkeur voor bepaalde opdrachten?
De mooiste opdrachten zijn authentieke verhalen die aansluiten bij de strategie van een merk, zónder dat het te veel een reclamepraatje wordt. Binnen elke organisatie zijn er mooie verhalen, maar de opdrachtgever moet daar voor open staan. Niet iedereen waardeert een docu-stijl format of vindt dat eng vanwege de onzekerheid.

De awards gaan vaak naar de grote partijen en jullie staan alleen op de aftiteling; hoe voelt dat?
Awards win je samen. De merken en bureaus waarmee wij werken doen over het algemeen hun best ons te crediten waar dit kan. Ik denk dat awards beter hun best kunnen doen qua credits. Daar worden we allemaal beter van.

Hoe groot is jullie invloed in de marketingwereld?
Afgelopen jaar hebben we een SAN gewonnen met een campagne voor Cordaan, samen met Café Society en Savvy. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat de meest effectieve campagnes vaak iets authentieks hebben en dat in dit geval, met weinig budget en veel conversie, bewezen is. Je merkt dat er vraag is naar regisseurs die echte verhalen kunnen vertellen met de strategie van een merk in hun achterhoofd. Dat is iets waar we steeds meer om bekend willen staan.

Hoe promoten jullie jezelf?
Vooral word of mouth en online. Een echte marketeer mist nog in ons team.

Expertise: Interview based en docu-format producties voor merken. Een verhaal van echte, authentieke mensen versterken door film. In house productie van A tot Z.
Ambitie: Een Netflix original-documentaire maken als ultiem hybride vorm tussen reclame en branded content.
Aantal FTE: 4
Standplaats: Amsterdam
Klanten: G-Star Raw, Cordaan, Cirque du Soleil, Stichting Make-A-Wish, NTR, Flare BBDO London, Nationaal Ballet

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken