[interview] 'Zonder een sterk verhaal heeft een film weinig impact'
- B2b
- 30 sep 2021 @ 10:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 sep 2021 @ 10:00
- Michiel van Zaane
Films voor merken in docu-stijl, dat is wat Ministry of Frames voor zijn klanten maakt. Dat mag best een rauw, authentiek randje hebben als het aan founder & director Bas Goossens ligt.
Wat doet Ministry of Frames precies?
We maken docu-stijl films voor merken. Daarin zijn we altijd op zoek naar het authentieke verhaal binnen de briefing: iets dat raakt, een nieuw inzicht geeft of mensen op een positieve manier in beweging brengt. Mooie plaatjes vinden we belangrijk, maar zonder een sterk verhaal heeft een film weinig impact.
Hoeveel creatieve vrijheid krijgen jullie?
Soms krijgen we een agency board met alle shots uitgewerkt, soms mogen we alles zelf bepalen. Als de opdracht helder geformuleerd is, dan is veel creatieve vrijheid fantastisch. Binnen de kaders van het project kunnen we dan de rand opzoeken van format, vorm en inhoud. Een meedenkende klant is daarbij wel essentieel. Dat brengt producties vaak nét dat beetje verder.
Wat onderscheidt jullie van de - al dan niet Nederlandse - concurrentie?
We zijn klein, maar we hebben bijna alles in house, van camera’s tot postproductie-faciliteiten. Dat zorgt ervoor dat we onze look kunnen controleren en een duidelijke visuele handtekening in ons werk hebben. Daarnaast blijven we met bewust klein: persoonlijk contact zorgt vaak voor een intieme werkrelatie en dat onze lijnen kort zijn, waardoor we snel kunnen schakelen.
Hebben jullie voorkeur voor bepaalde opdrachten?
De mooiste opdrachten zijn authentieke verhalen die aansluiten bij de strategie van een merk, zónder dat het te veel een reclamepraatje wordt. Binnen elke organisatie zijn er mooie verhalen, maar de opdrachtgever moet daar voor open staan. Niet iedereen waardeert een docu-stijl format of vindt dat eng vanwege de onzekerheid.
De awards gaan vaak naar de grote partijen en jullie staan alleen op de aftiteling; hoe voelt dat?
Awards win je samen. De merken en bureaus waarmee wij werken doen over het algemeen hun best ons te crediten waar dit kan. Ik denk dat awards beter hun best kunnen doen qua credits. Daar worden we allemaal beter van.
Hoe groot is jullie invloed in de marketingwereld?
Afgelopen jaar hebben we een SAN gewonnen met een campagne voor Cordaan, samen met Café Society en Savvy. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat de meest effectieve campagnes vaak iets authentieks hebben en dat in dit geval, met weinig budget en veel conversie, bewezen is. Je merkt dat er vraag is naar regisseurs die echte verhalen kunnen vertellen met de strategie van een merk in hun achterhoofd. Dat is iets waar we steeds meer om bekend willen staan.
Hoe promoten jullie jezelf?
Vooral word of mouth en online. Een echte marketeer mist nog in ons team.
Expertise: Interview based en docu-format producties voor merken. Een verhaal van echte, authentieke mensen versterken door film. In house productie van A tot Z.
Ambitie: Een Netflix original-documentaire maken als ultiem hybride vorm tussen reclame en branded content.
Aantal FTE: 4
Standplaats: Amsterdam
Klanten: G-Star Raw, Cordaan, Cirque du Soleil, Stichting Make-A-Wish, NTR, Flare BBDO London, Nationaal Ballet
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing