De vier grootste visual branding trends van 2016

De vier grootste visual branding trends van 2016
  • B2b
  • 11 dec 2015 @ 09:10
  • Link
  • Niels van Straaten
    Niels van Straaten

    directeur
    Van Straaten
  • WinkelenInnovatieBrandingVisual id

Online shoppen heeft inmiddels de wereld veroverd, maar een bezoek aan de fysieke winkel blijft populair. De manier waarop consumenten winkelen is wel veranderd: voor het pure koopgemak komen zij niet meer naar een fysieke winkel – ze willen inspiratie, sfeer, entertainment, beleving. Winkelen is een uitje geworden en die lijn zet zich in 2016 verder voort. Vooral visual branding speelt hier een grote rol bij, omdat het kan zorgen voor echte winkel- en merkbeleving. Qua innovatie is echter nog een wereld te winnen op dit gebied. Daarom zijn hier de belangrijkste visual branding trends van 2016.

1. Prikkel alle zintuigen
Hoewel de term ‘visual branding’ zich alleen lijkt te richten op de ogen, is het prikkelen van alle zintuigen een must voor winkeliers. Een bezoek aan een fysieke winkel is een belangrijk contactmoment, waarbij je de klant positief kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld met de combinatie visual branding en muziek. Muziek is een krachtig middel: het zorgt voor sfeer en geeft mensen een goed gevoel. Een nieuwe techniek die het visuele aspect combineert met geluid is het Soundwave Frame. Dit is een aluminium display waarin dunne, onzichtbare speakers zijn verwerkt. De muziek kun je draadloos vanaf je iPhone streamen om zo de sfeer in de winkel mede te bepalen. Alle zintuigen spelen echter een rol: laat mensen proeven, voelen, ruiken, dingen doen.

2. Dynamiek en beweging
Aandacht trekken én vasthouden is steeds belangrijker. Dynamiek en beweging zijn daar bij uitstek geschikt voor. Bewegende beelden en boodschappen triggeren eerder dan ‘passieve posters.’ Er zijn hier steeds meer mogelijkheden voor: met verlichting kun je veel doen, maar denk ook aan 3D-prints en hologrammen. Een nieuwe techniek die in dat rijtje kan worden gevoegd is de dynamic animated lightbox. Deze techniek gaat een stap verder dan de al vaker gebruikte lightbox, ook wel bekend als led-frame: een frame met bijvoorbeeld je reclameboodschap erin op print, waarbij led-verlichting zorgt voor extra sfeer. De dynamic animated lightbox doet dat ook, maar maakt daarnaast het tonen van animaties via led mogelijk.

3. Prints worden groter en groter
Nieuwe printtechnieken maken het mogelijk om op steeds groter formaat te printen. Van banners tot labwanden en van Visual Magnetics tot raambestickering: 2016 is het jaar van de grote prints. De voordelen zijn duidelijk: je kunt visueel groots uitpakken en hebt veel ruimte voor de boodschap, waardoor het meer opvalt. Via een etalage zorg je er zo voor dat meer mensen je winkel binnen stappen, terwijl je in-store door middel van grote visualisaties het koopproces kunt beïnvloeden. Zo worden niet alleen je reclame-uitingen letterlijk groter, maar je omzet ook. Omdat winkelruimtes soms beperkt zijn, zie je de echt grote prints ook vaak out-store terug. Zo worden bouwsteigers steeds vaker voorzien van enorme doeken met merkuitingen.

4. Smartphones en interactieve schermen
Natuurlijk hebben schermen al een tijd geleden hun intrede gedaan in winkels, maar worden ze ook optimaal ingezet? De combinatie van interactieve schermen in de winkel met de smartphone van consumenten geeft zowel de winkelier als de shopper extra mogelijkheden. Of mensen nu je winkel online bezoeken of fysiek: de visual branding moet altijd dezelfde, goede uitstraling hebben ‘over alle kanalen heen’ (omni-channel). Met schermen breng je de online ervaring de fysieke winkel in. In plaats van standaard displays voor de schermen kun je ook op maat gemaakte displays ontwerpen die het scherm integreren in de visual branding van een winkel, om zo de merkbeleving verder te versterken. Tenslotte kun je via beacons persoonlijke aanbiedingen sturen naar de smartphone van shoppers, als zij in of in de buurt van de winkel zijn.

Concluderend kunnen we stellen visual branding in 2016 verder gaat dan alleen visuele middelen: met een mix van geluid, licht, geur, beweging, interactie en technologische hulpmiddelen geef je als retailer shoppers de beleving, sfeer en inspiratie die ze van je verlangen. Winkelen als uitje dus.

Niels van Straaten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken