[Esprix 2016] Data: de blinde vlek van jonge marketeers
- B2b
- 19 mei 2016 @ 10:00
- Link
-
Mark Beekman
Chief Marketing Officer
Graydon Groep - MarketingBig dataAward
- 19 mei 2016 @ 10:00
- Mark Beekman
Op 18 mei jongstleden werden de beste marketingcampagnes uit Nederland beloond met een Esprix-award, een van de meest prestigieuze prijzen voor marketingcommunicatie in ons land. Als lid van de jury business to business, mocht ik dit jaar mee de campagnes evalueren. Een fijne ervaring, maar jammer genoeg ook een pijnlijke reality check: de nieuwe generatie marketeers heeft een grote handicap: ze kunnen niet meer rekenen.
De nieuwe generatie marketeers gebruikt amper data bij het bedenken en evalueren van campagnes. Een zorgwekkende vaststelling, want op deze manier bevestigen ze de vooroordelen die in veel bedrijven de ronde doen: dat marketing niet meer is dan wat vrijbijvende creativiteit.
Jaloersmakend
Bij de beoordeling van de genomineerden hield de jury steeds rekening met twee aspecten: de creatie en het resultaat. Esprix beloont jaloersmakend creatief werk dat impact heeft. Van meetbare naamsbekendheid tot commercieel resultaat. Hoewel we heel wat innovatieve ideeën te zien kregen, was bijna niemand van de genomineerden erin geslaagd het resultaat van hun campagne te vertalen in aantoonbare dataresultaten. De projecten die we als jury kregen voorgelegd, draaiden voor 90 procent om creativiteit. Amper 10 procent van de inhoud ging over doelstellingen of resultaten. Ik was in shock. Is dit de champions league voor marketeers in Nederland?
Knip-en plakafdeling
Het is niet de eerste keer dat ik erop bots. Ook bij aanwervingen voor mijn eigen team, merk ik dat jonge marketeers tekort schieten op vlak van data en marketing analytics. Ze kunnen niet meer rekenen, zijn bang van cijfers en lopen qua kennis over nieuwe trends en systemen hopeloos achter op hun vakgenoten in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk. Online marketeers doen het een stuk beter, maar zij slagen er dan weer niet in om bij hun data-analyse rekening te houden met de context van het hele bedrijf.
Blinde vlek
Die grote blinde vlek bij jonge marketeers is niet alleen jammer, het is ook zorgwekkend. Als de jonge marketeers hun resultaten niet kunnen aantonen, blijft hun impact in de bedrijfswereld beperkt. Ze bevestigen het hardnekkige cliché dat marketing niet meer is dan een knip-en plakafdeling: een groep leuke jongens en meisjes die feestjes organiseren en mooie plaatjes bedenken, maar geen echte invloed hebben op de eigenlijke bedrijfsvoering.
Wake-up call
De boodschap is misschien hard, maar het is vijf voor twaalf voor de nieuwe generatie marketeers. Het is hoogtijd om hun competenties inzake data en marketing analytics aan te scherpen. Enkele concrete aanbevelingen:
Als de jonge marketeers de resultaten van hun campagnes niet kunnen aantonen, bevestigen ze het beeld van marketing als knip-en plakafdeling. Dat is zorgwekkend!!
Benieuwd hoe data driven uw organisatie is? Download het handboek ‘Data Driven Marketing’ en doe de test op basis van het Data Driven Maturity Model.
-
Mark Beekman
- Werkt bij: Graydon Groep
- Functie: Chief Marketing Officer
- Website:http://www.graydon.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 26, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Centraal Beheer: werkdruk zet ondernemers onder druk
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
- Payroll-startup Employes overgenomen door Deens Ageras
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers