Heleen Heijt over Epica: Onafhankelijkheid journalisten is een groot goed
- Bureaus
- 20 nov 2019 @ 16:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - AwardsKennissessie
- 20 nov 2019 @ 16:33
- Sjaak Hoogkamer
Epica Awards maakt deze week de winnaars bekend van de 2019 editie. Insturen voor de Epica Awards staat bij Nederlandse reclamebureaus nog niet hoog op de agenda. We bellen met Heleen Heijt, COO en interim-CEO van Ogilvy | Social.Lab, met de vraag waarom zij als bureau wel instuurde.
Hoe gaat het met Ogilvy? Wat is het laatste nieuws?
Heijt: ‘Het gaat heel goed met Ogilvy, sinds 1 april zijn we Ogilvy | Social.Lab geworden. We hebben daarmee story en system met elkaar verbonden. Ogilvy is van huis de partij die vanuit storytelling naar communicatie kijkt, Social.Lab is de partij die juist vanuit de systeemkant kijkt. Door dit samen te brengen, zie je direct dat de campagnes effectiever worden, continu geoptimaliseerd kunnen worden zonder in de valkuil van sec datadriven beslissingen te stappen. Het allerlaatste nieuws is dat we op het moment met heel veel new business bezig zijn. Grote internationale prospects waar we zien dat ook daar de combinatie van story en system heel goed werkt. Daarnaast hebben we net ook een nieuwe en zeer getalenteerde Executive Creative Director aangenomen genaamd Tolga Buyukdoganay, die een verfrissende draai geeft aan onze creatieve afdeling.’
Ogilvy | Social.Lab is bij Epica vertegenwoordigd met de case Victim Fashion voor ProRail. Onder de naam ‘Victim Fashion, created by accident’ waarschuwde de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Waarom hebben jullie ingestuurd voor de Epica? En waarom deze case?
‘De onafhankelijkheid van journalisten is een groot goed. Dat geldt voor normale nieuwsgaring, maar dat geldt ook voor een initiatief als de Epica. Waar je in award shows vaak door je peers wordt beoordeeld, word je nu beoordeeld door een groep mensen die geen deel uitmaken van de bubbel waar we ons dagelijks in terug vinden. Een gefundeerde mening van mensen die onafhankelijk kijken naar de effectiviteit en creativiteit van het werk. Victim Fashion voor ProRail is een geweldige case. Het riep heel veel reactie op, ook of misschien wel vooral door journalisten. Het was een schurende campagne. Je kunt het wel of niet mee eens zijn met het concept, maar één ding werd door iedereen gedeeld: dat veiligheid langs het spoor een heel belangrijk thema is. We hebben een hele effectieve manier gevonden om die boodschap over te brengen op de jongere doelgroep.’
Is voor jullie Epica een volwaardige reclameprijs?
‘Zeker, al vind ik ‘volwaardig’ een vreemd woord. Nee, Epica telt niet mee in het kadersysteem dat WPP/Ogilvy hanteert. En dus wordt het internationaal gezien minder belangrijk. Maar wij vinden het, vooral door de onafhankelijkheid, zeker een volwaardige prijs.’
Ik denk dat Epica het aantal Nederlandse inzendingen kan verhogen door in de inzending zelf meer ruimte te geven aan resultaten. Iets waar ons vak op dit moment, of beter gezegd meer dan ooit, heel veel mee bezig is.
Veel reclamebureaus gaan aan de Epica voorbij. Blijkbaar zien reclamemakers het nut ervan niet in en staren zich blind op de Effies of Esprix. Hoe zou Epica dat kunnen verbeteren?
‘Ik denk dat dat veranderd kan worden door in de inzending zelf meer ruimte te geven aan resultaten. Iets waar ons vak op dit moment, of beter gezegd meer dan ooit, heel veel mee bezig is.’
Wat is momenteel de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2019 en waarom?
‘Met alle disciplines die een marketeer tegenwoordig moet kunnen aansturen, is het belangrijkste dat de silo’s verdwijnen. Dat er geïntegreerd kan worden gedacht en gewerkt, wat resulteert in campagnes waarin story als system bij elkaar worden gebracht.’
Morgen zijn de Creative Circles en de uitreiking van de Epica Awards in het KIT, Amsterdam. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing