Heleen Heijt over Epica: Onafhankelijkheid journalisten is een groot goed
- Bureaus
- 20 nov 2019 @ 16:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - AwardsKennissessie
- 20 nov 2019 @ 16:33
- Sjaak Hoogkamer
Epica Awards maakt deze week de winnaars bekend van de 2019 editie. Insturen voor de Epica Awards staat bij Nederlandse reclamebureaus nog niet hoog op de agenda. We bellen met Heleen Heijt, COO en interim-CEO van Ogilvy | Social.Lab, met de vraag waarom zij als bureau wel instuurde.
Hoe gaat het met Ogilvy? Wat is het laatste nieuws?
Heijt: ‘Het gaat heel goed met Ogilvy, sinds 1 april zijn we Ogilvy | Social.Lab geworden. We hebben daarmee story en system met elkaar verbonden. Ogilvy is van huis de partij die vanuit storytelling naar communicatie kijkt, Social.Lab is de partij die juist vanuit de systeemkant kijkt. Door dit samen te brengen, zie je direct dat de campagnes effectiever worden, continu geoptimaliseerd kunnen worden zonder in de valkuil van sec datadriven beslissingen te stappen. Het allerlaatste nieuws is dat we op het moment met heel veel new business bezig zijn. Grote internationale prospects waar we zien dat ook daar de combinatie van story en system heel goed werkt. Daarnaast hebben we net ook een nieuwe en zeer getalenteerde Executive Creative Director aangenomen genaamd Tolga Buyukdoganay, die een verfrissende draai geeft aan onze creatieve afdeling.’
Ogilvy | Social.Lab is bij Epica vertegenwoordigd met de case Victim Fashion voor ProRail. Onder de naam ‘Victim Fashion, created by accident’ waarschuwde de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Waarom hebben jullie ingestuurd voor de Epica? En waarom deze case?
‘De onafhankelijkheid van journalisten is een groot goed. Dat geldt voor normale nieuwsgaring, maar dat geldt ook voor een initiatief als de Epica. Waar je in award shows vaak door je peers wordt beoordeeld, word je nu beoordeeld door een groep mensen die geen deel uitmaken van de bubbel waar we ons dagelijks in terug vinden. Een gefundeerde mening van mensen die onafhankelijk kijken naar de effectiviteit en creativiteit van het werk. Victim Fashion voor ProRail is een geweldige case. Het riep heel veel reactie op, ook of misschien wel vooral door journalisten. Het was een schurende campagne. Je kunt het wel of niet mee eens zijn met het concept, maar één ding werd door iedereen gedeeld: dat veiligheid langs het spoor een heel belangrijk thema is. We hebben een hele effectieve manier gevonden om die boodschap over te brengen op de jongere doelgroep.’
Is voor jullie Epica een volwaardige reclameprijs?
‘Zeker, al vind ik ‘volwaardig’ een vreemd woord. Nee, Epica telt niet mee in het kadersysteem dat WPP/Ogilvy hanteert. En dus wordt het internationaal gezien minder belangrijk. Maar wij vinden het, vooral door de onafhankelijkheid, zeker een volwaardige prijs.’
Ik denk dat Epica het aantal Nederlandse inzendingen kan verhogen door in de inzending zelf meer ruimte te geven aan resultaten. Iets waar ons vak op dit moment, of beter gezegd meer dan ooit, heel veel mee bezig is.
Veel reclamebureaus gaan aan de Epica voorbij. Blijkbaar zien reclamemakers het nut ervan niet in en staren zich blind op de Effies of Esprix. Hoe zou Epica dat kunnen verbeteren?
‘Ik denk dat dat veranderd kan worden door in de inzending zelf meer ruimte te geven aan resultaten. Iets waar ons vak op dit moment, of beter gezegd meer dan ooit, heel veel mee bezig is.’
Wat is momenteel de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2019 en waarom?
‘Met alle disciplines die een marketeer tegenwoordig moet kunnen aansturen, is het belangrijkste dat de silo’s verdwijnen. Dat er geïntegreerd kan worden gedacht en gewerkt, wat resulteert in campagnes waarin story als system bij elkaar worden gebracht.’
Morgen zijn de Creative Circles en de uitreiking van de Epica Awards in het KIT, Amsterdam. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

