'Zwarte gelukskat Frummel wint Gouden Loeki'

'Zwarte gelukskat Frummel wint Gouden Loeki'
  • Bureaus
  • 1 mrt 2021 @ 09:38
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

Nee, het is nog geen officiële uitslag, maar bureau Validators doet elk jaar een voorspelling op basis van neuromarketing onderzoek in samenwerking met Panel Inzicht. Daaruit blijkt dat de Staatsloterij commercial de meeste emotie oproept bij de kijker.

De winnaar van de twee vorige edities Gouden Loeki doet ook dit jaar een goede gooi naar de hoofdprijs.

Mo, de sympathieke buschauffeur van Plus is een geduchte concurrent en krijgt van Validators de zilveren medaille. De creatieve insteek van het Ministerie van VWS weet op te vallen waardoor zij verwachten dat de Buurttuin-commercial de derde plek zal veroveren.

Uit vele onderzoeken (o.a. Binet & Field) is gebleken dat emotie de belangrijkste verklarende factor is voor een effectieve commercial. Emotionele betrokkenheid reguleert onze aandacht, doet onthouden en zorgt voor verbondenheid met het merk. Het is dan ook geen wonder dat alle drie de commercials vol met emotie zitten. Validators: 'Met onze neurotool EmotionFlow testten wij op geheel onbewuste wijze in welke mate de tien Gouden Loeki-nominaties erin slagen emotie op te wekken.' Zie onder bericht video van de Emotion Analysis.

Staatsloterij heeft de ‘emotiecode’ gekraakt

Samen met TBWA\NEBOKO is de Nederlandse Loterij erin geslaagd een format te creëren wat al drie jaar op rij succesvol is. Niet alleen de executie maar ook de consistentie verdient een pluim, aldus het bureau. Meteen vanaf de eerste scène creëert de zwarte kat een zeer positieve beleving bij de kijkers. Het is geen geheim meer dat dieren een positief effect op de emotie hebben. Het succesingrediënt van de Staatsloterij is dat zij elke leeftijdsgroep weet aan te spreken, iets wat de andere commercials in mindere mate lukt. Frummel verovert niet alleen de harten van de jongeren maar weet ook de ouderen een positief gevoel te geven.

Buschauffeur Mo steelt menig hart

Grote kans dat Plus ervandoor gaat met de tweede plek. Met ijzersterke storytelling en een oprechte boodschap vraagt de grootgrutter om een beetje extra warmte naar elkaar uit te stralen. Kijkers leren buschauffeur Mo gedurende de commercial steeds beter kennen, een onbewuste band wordt opgebouwd. Als kers op de taart is de muziek de ideale ondersteuning voor het emotionele verhaal. Een zeer geduchte tegenstander voor de Staatsloterij maar op basis van de data net niet de winnaar.

Eervolle derde plaats voor Eén tegen eenzaamheid, Buurttuin

De derde plaats is voor de commercial Buurttuin, van Eén tegen eenzaamheid, een initiatief van het Ministerie van VWS. De commercial laat in twee scenario’s zien wat er gebeurt als je iets kleins voor een ander doet, en wat de impact is als je het niet doet. Volgens Validators is dit niet alleen creatief, kijkers beoordeelden dit als opvallend, verrassend en interessant. Daarnaast speelt de overheid met Buurttuin goed in op de huidige tijdsgeest, een strategie waarvan we weten dat die werkt in het oproepen van emotie. Echter, een nadeel voor Buurtuin is dat de commercial minder recent op de televisie te zien was. Plus en de Staatsloterij waren rond de kerst nog op tv. Een commercial die recent op tv was heeft een prominenter plekje in ons geheugen (recency effect), wat uiteindelijk net het verschil kan maken.

Op 18 maart organiseert Validators een webinar waarin we je uitleggen hoe je met slimme neuromarketing trucs een Gouden Loeki in de wacht sleept. In andere woorden: hoe reageert ons brein op reclame en hoe pas je deze kennis toe om een succesvolle campagne uit te rollen. Meer informatie? Neem contact op met jelmer.wit@validators.nl.

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken