Roorda maakt campagne voor VWS en Sense over wensen en grenzen
- Bureaus
- 30 aug 2021 @ 07:01
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 aug 2021 @ 07:01
- Michiel van Zaane
Om jongeren te motiveren hun seksuele wensen en grenzen bespreekbaar te maken lanceren ministerie van VWS en Sense in samenwerking met Roorda Reclamebureau de campagne ‘Zin? Lekker? Fijn? – Praat met elkaar over wat je wel en niet wil. Door samen het gesprek te voeren over wat je wel en niet wil kun je ongewenst gedrag voorkomen.
De nieuwe campagne wil jongeren stimuleren om zich vrijer te voelen in het maken van hun (seksuele) keuzes. Daarvoor is een mantra ontwikkeld, een hulpmiddel, waarmee ze voor, tijdens of na een intiem moment het gesprek kunnen aangaan: Zin? Lekker? Fijn? Elk moment is het juiste moment om te praten over wat je wel en niet wil. Deze drie simpele vragen helpen hierbij en maken het praten over flirten, zoenen, aanraken of seks een stuk makkelijker.
In posters, radiospotjes, online posts en video’s op social media staan de verhalen van jongeren zelf centraal. Zij laten zien hoe zij zelf het gesprek zijn aangegaan, dat jongeren zich nergens voor hoeven te schamen en dat ze er niet alleen voor staan. Op sense.info vinden jongeren tips om zelf ook het gesprek te voeren.
Duidelijke norm nodig
Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS: ‘Met deze campagne willen we wensen en grenzen bespreekbaar maken of het nu gaat om relaties of seks. Om ongewenst gedrag te voorkomen is een duidelijke norm nodig: het is normaal dat je zelf je keuzes maakt over wat je wel en niet wilt en dat je partner dit respecteert. Dat vraagt om goede communicatie, hoe spannend dat soms ook is. Zin? Lekker? Fijn? kan hierbij helpen.’
Belangrijk om te praten en te vragen
Uit een recent onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren en jongvolwassenen het moeilijk vindt om te praten met de ander over wat ze wel en niet willen bij intiem contact zoals knuffelen, zoenen of met elkaar naar bed gaan.
Vier op de vijf jongeren vindt het belangrijk om met de ander te praten over wat ze wel en niet willen op seksueel gebied of bij intiem contact. Negen op de tien vinden het belangrijk om te weten te komen wat de ander op dat gebied wel en niet wil.
Van de meisjes geeft tweederde meestal of altijd aan wat hun grenzen en wensen zijn bij een intiem contact of op seksueel gebied. Van de jongens doet de helft dat. Een kwart doet dit soms.
Mariëlle Verlouw (campagnemanager VWS): 'Nog te veel jongeren hebben negatieve ervaringen, van daten tot seks. Voor jezelf opkomen en tijdig aangeven wat je wel en niet wil, maar ook vragen naar de behoefte van de ander is belangrijk. Door het delen van échte verhalen van jongeren laten we zien dat het normaal is je wensen en grenzen aan te geven. Op elk gewenst moment.'
De opdrachtgevers het ministerie van VWS en Sense werkten voor de ontwikkeling van de campagne samen met Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM. De strategie en het creatieve werk komen van Roorda Reclamebureau (i.s.m. Tabula Rasa) en Jagthund maakte de illustraties en animaties. De campagne maakt deel uit van een meerjarige campagne seksuele gezondheid.
Een selectie van de campagnevideo's is hier te zien:
Intro: https://vimeo.com/593262099
Zin?: https://vimeo.com/592786146
Lekker?: https://vimeo.com/592786300
Fijn?: https://vimeo.com/592786251
Credits:
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw (Ministerie van VWS)
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula Rasa
Creatie: Willemijn Besteman, Bodine Hekkert, Tom van der Veldt, Dyon Ruiter en Joeri Jansen.
Account: Judit de Graaff en Oriane Pam
Manager Digital: Alex de Kok
Artwork en animatie: Jagthund
Design: Jorn Slotboom
Geluid: SoundCircus
PR: exPRtease
Media: Initiative
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers