Halal en Soursop maken klimaatcampagne Unicef

Halal en Soursop maken klimaatcampagne Unicef
  • Bureaus
  • 11 nov 2021 @ 08:07
  • 12402 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Amsterdams creatief bureau Soursop heeft de handen ineengeslagen met creatieve studio HALAL om in samenwerking met Unicef (het kinderfonds van de VS) een campagne over kinderen en klimaatverandering te maken, aansluitend bij klimaatconferentie COP26.

De klimaatcrisis is een crisis die vooral volgende generaties raakt. In de korte films beleven we de klimaatnachtmerries van ouders en kinderen. Wereldleiders, zakenmensen en beleidsmensen worden opgeroepen om actie te ondernemen in het belang van de volgende generatie. De campagne is gericht op ouders. De films tonen een diverse cast van ‘echte’ personages die zich bekommeren om de klimaatcrisis. De personages voelen zich machteloos omdat ze hun familie niet kunnen beschermen tegen de onvermijdelijke klimaatcatastrofe. Jonge moeders en vaders beleven hun ergste nachtmerrie, overweldigd door de maatschappelijke focus op individuele verantwoordelijkheid.

Dromen
In de films is te zien dat ze onrustig dromen over kranen zonder water, brandende bossen en dikke, giftige smog. ‘Ik wil niet dat mijn moeder, of ik, bang zijn voor onze toekomst’ zegt een kind, bezorgd aaiend over haar moeders’ voorhoofd. ‘Om actie te ondernemen voor onze toekomst is het voor de wereldleiders nu of nooit’ zegt een jongetje.

Soursop en Halal hebben, in plaats van het versterken van de angsten van de ouders,  de focus op oplossingen gelegd: een boodschap van mogelijkheden, vol hoop en actie. De films stellen de kijker gerust: niet alles is verloren, er is nog tijd jullie naasten te beschermen. Unicef is toegewijd aan het lobbyen bij wereldleiders en CEO’s om actie tegen de negatieve effecten van klimaatverandering. Ze gebruiken hun unieke positie om samen met ouders meer voor kinderen te eisen.

‘Het is niet elke dag dat je benaderd wordt door Unicef om op zo’n belangrijk moment een grensverleggende creatieve campagne te maken die échte verandering teweeg brengt. Bij Soursop waren we erg blij de uitdaging aan te gaan en samen het narratief te veranderen’ zegt Abigael Smith, Business Director bij Soursop.

Experts
Om Unicef’s idee tot leven te wekken is hebben Soursop en Halal een team van experts samengesteld om de creatieve visie tot leven te brengen. Hiervoor is creatief strateeg en klimaatveranderingsactivist Mareka Stake aan boord gebracht, waarna filmregisseur Thessa Meijer aan het team is toegevoegd. Geïnspireerd door zowel dystopische Koreaanse cinema als psychologische thrillers als Get Out, zijn apocalyptische nachtmerrie-scènes gecreëerd.

Het resultaat: twee minuutlange films, met dromerige visuals en emotionele storylines om de mentale effecten van klimaatverandering op een krachtige manier over te brengen.

Bekijk Pollution hier.

Bekijk Water hier.

Politieke actie
Met als gedeelde drijfveer om onmiddellijke politieke actie te organiseren, werkten Soursop, Halal en Unicef samen van concept tot creatie. De traditionele grenzen tussen klant en bureau werden aan de kant gezet om er zeker van te zijn dat de artistieke ambities van de klant waargemaakt konden worden. De twee korte films gaan in première tijdens de 2021 UN Climate Change Conference (COP26) in Glasgow. De conferentie vindt plaats tussen 31 oktober en 12 november. Honderden wereldleiders, onderhandelaars, regeringsvertegenwoordigers en burgers komen samen voor de 26e jaarlijkse internationale top van de VN over klimaatverandering.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken