Confronterende campagne tegen drugsgeweld in Rotterdam
- Bureaus
- 3 okt 2023 @ 07:55
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 okt 2023 @ 07:55
- Michiel van Zaane
De Gemeente Rotterdam heeft een naar eigen zeggen confronterende campagne tegen drugsgeweld in de stad gelanceerd. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau 0to9.
Het drugsgeweld in Rotterdam is sterk toegenomen de afgelopen tijd. Dat neemt heftige vormen aan, zoals explosies in portieken en geweld op straat. Terwijl het recreatief gebruiken van drugs steeds normaler en vanzelfsprekender lijkt te worden.
Maar hoewel veel recreatieve drugsgebruikers zich bewust zijn van de gezondheidsrisico's die gepaard gaan met drugsgebruik, leggen velen nog niet zo snel de link met de georganiseerde misdaad. En toch dragen ook zij, met hun drugsgebruik, bij aan deze golf van geweld. De campagne heeft als doel om deze link duidelijk te maken, en het gesprek op gang te brengen rondom recreatief drugsgebruik en de gevolgen.
0to9 heeft gekozen voor een campagne met confronterende beeldtaal. Een bewuste keuze, omdat schurende beelden raken en daarmee de emotie oproepen waarmee we het gesprek op gang brengen. Bovendien brengen we zo de ernst van het probleem letterlijk in beeld.
In combinatie met ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’, ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’ en ‘Jouw drugsgebruik blaast portieken op’, spreken we mensen aan op hun eigen gedrag. Weet jij wel wat de impact van jouw gebruik op onze stad is? Ook al gebruik je maar af en toe, ook daarmee stimuleer en financier je drugscriminaliteit.
De start van de grootschalige bewustwordingscampagne markeert ook het begin van een uitgebreide, meerjarige aanpak om drugsgeweld in Rotterdam te verminderen. In de komende fasen van de campagne zal de focus verschuiven naar gerichte gedragsverandering, met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals jongeren die voor het eerst in aanraking komen met (recreatief) drugsgebruik.
De campagne is te zien via social media, op display banner billboards, digitale abri’s in het metro netwerk en een full page advertentie in het Algemeen Dagblad. Vanaf woensdag 4 oktober volgen uitingen op grote schermen bij winkelcentra, tablets in studentenhuizen, digitale abri’s/mupi’s avenue en digital hotspots.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Auping lanceert campagne rond ultiem slaapcomfort
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch voor Makro
Laatste Nieuws
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
- Bruna test AI-commercial en... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

