Confronterende campagne tegen drugsgeweld in Rotterdam

- Bureaus
- 3 okt 2023 @ 07:55
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 okt 2023 @ 07:55
- Michiel van Zaane
De Gemeente Rotterdam heeft een naar eigen zeggen confronterende campagne tegen drugsgeweld in de stad gelanceerd. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau 0to9.
Het drugsgeweld in Rotterdam is sterk toegenomen de afgelopen tijd. Dat neemt heftige vormen aan, zoals explosies in portieken en geweld op straat. Terwijl het recreatief gebruiken van drugs steeds normaler en vanzelfsprekender lijkt te worden.
Maar hoewel veel recreatieve drugsgebruikers zich bewust zijn van de gezondheidsrisico's die gepaard gaan met drugsgebruik, leggen velen nog niet zo snel de link met de georganiseerde misdaad. En toch dragen ook zij, met hun drugsgebruik, bij aan deze golf van geweld. De campagne heeft als doel om deze link duidelijk te maken, en het gesprek op gang te brengen rondom recreatief drugsgebruik en de gevolgen.
0to9 heeft gekozen voor een campagne met confronterende beeldtaal. Een bewuste keuze, omdat schurende beelden raken en daarmee de emotie oproepen waarmee we het gesprek op gang brengen. Bovendien brengen we zo de ernst van het probleem letterlijk in beeld.
In combinatie met ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’, ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’ en ‘Jouw drugsgebruik blaast portieken op’, spreken we mensen aan op hun eigen gedrag. Weet jij wel wat de impact van jouw gebruik op onze stad is? Ook al gebruik je maar af en toe, ook daarmee stimuleer en financier je drugscriminaliteit.
De start van de grootschalige bewustwordingscampagne markeert ook het begin van een uitgebreide, meerjarige aanpak om drugsgeweld in Rotterdam te verminderen. In de komende fasen van de campagne zal de focus verschuiven naar gerichte gedragsverandering, met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals jongeren die voor het eerst in aanraking komen met (recreatief) drugsgebruik.
De campagne is te zien via social media, op display banner billboards, digitale abri’s in het metro netwerk en een full page advertentie in het Algemeen Dagblad. Vanaf woensdag 4 oktober volgen uitingen op grote schermen bij winkelcentra, tablets in studentenhuizen, digitale abri’s/mupi’s avenue en digital hotspots.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
- Overname Pinch vergroot Nederlandse... 08-07-2025
- Omnicom lanceert sportlabel Dark... 08-07-2025
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers