Confronterende campagne tegen drugsgeweld in Rotterdam

Confronterende campagne tegen drugsgeweld in Rotterdam
  • Bureaus
  • 3 okt 2023 @ 07:55
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De Gemeente Rotterdam heeft een naar eigen zeggen confronterende campagne tegen drugsgeweld in de stad gelanceerd. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau 0to9.

Het drugsgeweld in Rotterdam is sterk toegenomen de afgelopen tijd. Dat neemt heftige vormen aan, zoals explosies in portieken en geweld op straat. Terwijl het recreatief gebruiken van drugs steeds normaler en vanzelfsprekender lijkt te worden.

Maar hoewel veel recreatieve drugsgebruikers zich bewust zijn van de gezondheidsrisico's die gepaard gaan met drugsgebruik, leggen velen nog niet zo snel de link met de georganiseerde misdaad. En toch dragen ook zij, met hun drugsgebruik, bij aan deze golf van geweld. De campagne heeft als doel om deze link duidelijk te maken, en het gesprek op gang te brengen rondom recreatief drugsgebruik en de gevolgen.

0to9 heeft gekozen voor een campagne met confronterende beeldtaal. Een bewuste keuze, omdat schurende beelden raken en daarmee de emotie oproepen waarmee we het gesprek op gang brengen. Bovendien brengen we zo de ernst van het probleem letterlijk in beeld.

In combinatie met ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’, ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’ en ‘Jouw drugsgebruik blaast portieken op’, spreken we mensen aan op hun eigen gedrag. Weet jij wel wat de impact van jouw gebruik op onze stad is? Ook al gebruik je maar af en toe, ook daarmee stimuleer en financier je drugscriminaliteit.

De start van de grootschalige bewustwordingscampagne markeert ook het begin van een uitgebreide, meerjarige aanpak om drugsgeweld in Rotterdam te verminderen. In de komende fasen van de campagne zal de focus verschuiven naar gerichte gedragsverandering, met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals jongeren die voor het eerst in aanraking komen met (recreatief) drugsgebruik.

De campagne is te zien via social media, op display banner billboards, digitale abri’s in het metro netwerk en een full page advertentie in het Algemeen Dagblad. Vanaf woensdag 4 oktober volgen uitingen op grote schermen bij winkelcentra, tablets in studentenhuizen, digitale abri’s/mupi’s avenue en digital hotspots.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken