Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
- Bureaus
- 19 jan 2024 @ 12:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 19 jan 2024 @ 12:04
- Sjaak Hoogkamer
Inzenden voor de Esprix Awards is weer mogelijk. In de aanloop naar de uitreiking kijken we vooruit en terug. Vandaag legt film- en reclameregisseur Johan Kramer uit wat zijn favoriete winnaar is (die nog moet komen) en waarom.
‘Mijn favoriete Esprix winnaar aller tijden moet nog komen. Daarmee wil ik niets afdoen aan de kwaliteit van alle winnaars van vorige edities, want daar zaten werkelijk vele, vele pareltjes bij. Van trouwjurken, moestuintjes, rijscholen, oudejaarsloten, nieuwjaarsduiken tot bannerbahnen aan toe.
Het is alleen zo dat ik graag pleit voor zo min mogelijk terugkijken. Dat is in het leven van een reclame-regisseur, maar ook van een reclamebureau best lastig, omdat je heel vaak gevraagd wordt voor iets dat je in het verleden al hebt gedaan. Dat geeft zekerheid en vertrouwen dat het allemaal wel goed zal komen.
Terwijl creatieve mensen als instinct hebben (als het goed is althans) om echt iets nieuws, iets werkelijk origineels te maken. Iets te doen wat nog nooit eerder is gedaan, waar je letterlijk wakker van ligt.
Juist die drang, passie en professioneel amateurisme zorgen er dan voor dat je boven jezelf uitstijgt en nieuwe wegen bewandelt.
Terugkijken heeft twee kanten. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat fantastisch werk bekroond wordt. Dat het terug te vinden is. Zodat iedereen ziet hoe hoog de lat ligt. Jonge beginnende makers kunnen erdoor geïnspireerd worden. De andere kant is dat makers zich er soms naar gaan verhouden. Voortborduren op iets dat succesvol was. Andere varianten van hetzelfde bedenken, omdat die manier van denken nou eenmaal prijzen kan opleveren.
Dat laatste zien we helaas volop.
Het gevoel van ‘echt iets nieuws’ is wat ons vak zou moeten voortdrijven, dat leidt tot werk waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is dat het nog nooit eerder is gedaan of hoe de makers er in hemelsnaam op zijn gekomen (en hoe het kan dat het ook nog eens uiterst effectief blijkt te zijn!?).
Die drang naar echt iets nieuws vraagt misschien nog wel de meeste moed en visie van de opdrachtgevers.
Durven zij echt iets nieuws aan? Dat proces is reuze spannend en niet altijd makkelijk om vol te houden, maar als het uiteindelijk lukt, bestaat er een kans dat je de boeken in gaat als de Esprix winnaar aller tijden.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Dentsu Lab Amsterdam focust op mensgerichte innovatie
- ANWB brengt woonverzekeringen tot leven met Buddy
- ANWB Private Lease en Marktplaats winnen bij ADCE in Barcelona
- Van Geloven kiest Joe Public als nieuw bureau
- OK Creative Agency lanceert €30K-startuppitch
- Herpositionering versterkt rol WTC Amsterdam
Laatste Nieuws
- Louis gaat met kerst op avontuur04-12-2025
- De Beren kiest OK als creatief partner04-12-2025
- Nieuwe campagne voor divers De Pijp04-12-2025
- Dentsu lanceert PR-propositie02-12-2025
- 113-campagne stelt de ongemakkelijke... 01-12-2025
- ADCN viert 60 jaar creativiteit01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

