MBO campagne: 'Er zit geld in tech'

MBO campagne: 'Er zit geld in tech'
  • Bureaus
  • 12 jan 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenMarketing

Amsterdam kampt met een tekort aan praktisch opgeleide technici. Ondanks diverse inspanningen van bedrijven, overheden en scholen decennialang, is het nog niet gelukt om voldoende jongeren enthousiast te maken voor technische opleidingen. Vandaar de campagne ‘Er zit geld in techlife'.

Het aantal studenten in mbo-opleidingen daalt, constateerden de verantwoordelijken voor de campagne. Daarnaast kiezen steeds minder leerlingen voor een technisch profiel. 'Als deze trend doorzet, loopt de technieksector vast en daarmee óók onze maatschappij. Dit vraagt om een campagne die jongeren aanspreekt en op de juiste knoppen drukt. Een campagne die zorgt voor een fris en positief imago van mbo-techniek opleidingen. Een campagne die ervoor zorgt dat de klassen weer vol komen te zitten.'

MBO College Westpoort, de Tech & Business Community van Amsterdam, heeft het initiatief genomen om een gewaagde campagne te lanceren die inspeelt op de primaire prikkel van jongeren: een stabiele toekomst en financiële zekerheid. Ivo van Oosterhout, directievoorzitter van MBO College Westpoort; de Tech & Business Community Amsterdam is er blij mee. “De campagne richt zich op de primaire prikkels van de doelgroep; geld verdienen. Jongeren willen echt wel een bijdrage leveren aan een betere wereld, maar zijn vooral uit op bestaanszekerheid.  Daarom vertellen we de waarheid recht voor z’n raap: Als je bij ons een technische opleiding volgt, dan geven wij je alle tools in handen om veel geld te verdienen”.

Aan Woedend Creative Agency de vraag hiervoor de betreffende campagne te ontwikkelen. Er heerst een hardnekkige opvatting dat een praktische MBO- techniek opleiding minder waarde heeft dan hoger algemeen voortgezet onderwijs. Echter, de realiteit van vandaag toont een significante verschuiving van ‘afvoerputje van de maatschappij’ naar de nieuwe elite/rijken van de maatschappij. Een zelfstandige loodgieter kan tegenwoordig meer verdienen dan een advocaat. En door de energie transitie is er bovendien de komende 30 jaar genoeg werk voor mensen die een warmtepomp of zonnepaneel kunnen installeren.

Dit simpele inzicht vormt de kern van het campagne concept ‘Er zit geld in Tech’. Iedere eerste awareness uiting zit op de primaire boodschap dat je met een mbo-techniek opleiding heel goed geld kan verdienen. Op de landingspagina kiesmbotechniek.nl vinden geïnteresseerden meer informatie over alle anderen voordelen van een technische opleiding, de beschikbare sectoren en opleidingen, en waar deze in en rond Amsterdam te volgen zijn.

De campagne wordt vooral gevoerd via Tiktok en Snapchat, aangevuld met Out-of-Home reclame, mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam. Om de campagne extra krachtig neer te zetten heeft MBO College Westpoort de samenwerking gezocht met de overige aanbieders van technisch onderwijs in Amsterdam:  HMC, MC en TASC.

Het is geen geheim dat Amsterdam al geruime tijd kampt met een tekort aan praktisch opgeleide technici. Ondanks diverse inspanningen van bedrijven, overheden en scholen gedurende de afgelopen twee decennia, is het niet gelukt om voldoende jongeren enthousiast te maken voor technische opleidingen. Dit tekort vormt een potentieel probleem voor onze stad en daarom heeft ook de Gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en The Green Tech Campus zich aangesloten bij deze campagne. Bekijk hieronder de OOH-uitingen van Woedend.
(PvWK)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken