[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse

[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse
  • Bureaus
  • 24 feb 2021 @ 10:13
  • 34046 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AppsContent

Wat hebben Oprah, Elon Musk, Bas Smit en je buurman met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal weleens in de afgelopen twee weken die ene anderhalve meter-hotspot bezocht: Clubhouse.

Een plek waarvoor je uitgenodigd moet worden, je echt goed moet zoeken om een interessant gesprek te vinden, je continu gepingd wordt en waar de stilte dus niet bestaat. Maar moet je hier als merk iets mee? Of met andere woorden: hoe maak je van Clubhouse je Brandhouse? Wetende dat Clubhouse niet zit te wachten op merken. Ze willen alleen mensen als lid.

Als je nog geen uitnodiging hebt ontvangen

Sorry? Okay, een kleine introductie. Clubhouse is een audio only social media app, uitgebracht in april 2020. Waarvoor je dus moet worden uitgenodigd. Geen foto’s, geen teksten, gewoon live gesprekken. Allemaal radiopiraten die geen plaatjes draaien, maar inhoudelijk of gezellig met anderen praten. Blijkbaar een welkome startup, gezien het feit dat de app 10 maanden na de lancering al een miljard dollar waard is. Een deel van de hype rond Clubhouse komt voort uit de visuele overkill en het sociale leedvermaak rond Instagram. Mensen hebben genoeg van het neppe en het gefilterde. Gen X’er Gabrielle lichtte dit toe; “Op Clubhouse worden helden zoals Elon Musk opeens gewone mensen die ook kunnen schitteren zonder podium, spotlight en fancy dia’s.” Consumenten zijn op zoek naar meer echte en lo-fi ervaringen. Clubhouse is opzettelijk spontaan, niet chaotisch en casual maar wel professioneel. Het gaat er niet om perfect zijn

Het is moeilijk: maar houd eerst even je mond

Gebruikers kunnen zogenaamde kamers aanmaken en zich aansluiten bij kamers die meestal gewijd zijn aan specifieke onderwerpen. Je kan chatten met vrienden in “gesloten rooms” of “open rooms” hosten die meer lijken op informele live podcasts, maar dan met interactie. De eerste keer dat ik aansloot in een open kamer, voelde het als het afluisteren van een ongedwongen, maar goed gemodereerd gesprek. Een goed feestje waar je een aantal mensen kent, maar ook een aantal niet en het ene interessante gesprek organisch vloeit in het andere. Mijn advies is om eerst vertrouwd te raken met de dienst door te genieten van de geringe inspanning die nodig is om een paar constructieve gesprekken te beluisteren. Millennial Saba licht enthousiast toe: “Ik ben echt geïnspireerd door Clubhouse. Het is heel leuk om naar slimme mensen te luisteren die praten over onderwerpen waarvan ik niet eens wist dat het bestond.”

Na een dag ivoren toren, kun je nu eindelijk ‘s avonds met je doelgroep praten

Het idee dat mensen over de hele wereld samenkomen om met elkaar te praten, te luisteren en te verbinden, lijkt misschien een gelegenheid om consumentenonderzoek te doen. In mijn beleving is Clubhouse vooral een plek voor zinvolle gesprekken en het opdoen van kennis. Niemand sluit zich aan bij een ruimte over onderwerpen als marketing, business of fitness zonder oprecht geïnteresseerd te zijn in deze onderwerpen. Voor merken die willen weten welke thema’s in het huidige zeitgeist relevant zijn, is dit een rijke bron van informatie. Het handige is natuurlijk dat je deze insight gewoon lekker on-the-go of ‘s avonds kunt beluisteren zonder extra schermtijd.

Iemand van jouw bedrijf kan moderator worden

Naast de goed gemodereerde gesprekken, ben ik ook in een paar behoorlijk chaotische kamers terecht gekomen. Deze voelden meer aan als dat super rommelige feestje waar geen klik is tussen de gasten, er constant een persoon praat, gevolgd door lange ongemakkelijke stiltes en geen gestructureerde interactie. Dat is wanneer de "leave quietly" knop goed van pas komt. Deze knop zou een hoop vervuiling, geld en tijd besparen blijkt uit het volgende antwoord van een Gen X’er Gabrielle; “Er worden miljoenen uitgegeven aan vervoer naar evenementen - wat ook nog eens veel vervuiling met zich meebrengt - en dan staat er  zo’n halfgare spreker op het podium. Clubhouse heeft deze outdated business model totaal ontworteld.” ​

Dit zette mij aan het denken dat er een toenemende vraag zal zijn naar een nieuw soort moderator. Mensen en merken die inzichten willen opdoen of sessies willen hosten, kunnen een paar experts in hun niche benaderen om een ruimte over een bepaald onderwerp te hosten. De taak van de moderator is om de sessie te openen, de discussie te leiden en mogelijke vragen te beantwoorden om interactie te verzekeren. En zeker ook om ervoor te zorgen dat het leuk blijft. Probeer de juiste match tussen jouw merk en de moderator te vinden. Dit kan de marketeer zijn, de CEO (als je Musk heet) of een influencer die verder gaat dan een Insta-plaatje. Hij/zij moet de belichaming zijn van het merk. Ergens voor staan.

Niet onbelangrijk voor merken: check nog even die privacy

De ‘invite only’-benadering is ontworpen om de angst om iets te missen aan te wakkeren. Maar voordat je lid wordt, moet je je ervan bewust zijn dat er serieuze vragen worden gesteld over de privacy van Clubhouse. Wanneer je geaccepteerd wordt als lid, heb je de kans om twee anderen uit te nodigen. Maar dit kan alleen als je de app toegang geeft tot al je contacten. Dit is waar het eerste probleem opduikt. Als je op de OK knop klikt, zal de app schijnbaar een lijst van willekeurige contacten voorstellen die nog geen lid zijn. Dus zelfs wanneer iemand geen interesse heeft om lid te worden van Clubhouse, weet de dienst toch al hun naam, mobiele nummer en hoeveel vrienden zij hebben op het netwerk. Dit schrikt veel mensen af, zo ook voor de Gen Z’er Leroy: “Ik zag potentie in het hosten van een interactieve podcast op Clubhouse, maar ik heb er toch vanaf gezien uit angst om de privacy van mijn contacten in gevaar te brengen.”

Daarnaast is er bezorgdheid over het feit dat Clubhouse de gesprekken opneemt, wat op zich al een beangstigende gedachte is gezien het net iets persoonlijker en spontaner is dan in bijvoorbeeld een podcast. Clubhouse kan al dan niet redelijke ideeën hebben voor het behandelen van jouw gegevens, gesprekken en contacten. Maar wees hierop bedachtzaam qua merk en hou je vinger ver van de OK-knop wanneer je lid wordt.

Door: Pernille Kok-Jensen, Insight Director bij Fitzroy Amsterdam.

Volgende week host Fitzroy samen met Soundboard een Clubhouse-sessie. Soundboard bestaat uit 10 creatieve en ondernemende millennials en Gen Z’ers die gevraagd (en ongevraagd) voor Fitzroy hun ongezouten mening geven op allerlei onderwerpen.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken