[column] De 7 beste digitale cases van Cannes Lions 2023

[column] De 7 beste digitale cases van Cannes Lions 2023
  • Bureaus
  • 20 jul 2023 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Digital designCreatie

Het reclamefestival in Cannes telde dit jaar 875 winnaars uit bijna 27.000 (!) inzendingen. Als je zin hebt om van alle winnaars de casefilms te bekijken, ben je zo'n 80 uur verder. Matthijs Roumen van digitaal bureau September zette voor Marktingfacts de beste digitale cases op een rij.

Grasduinen in de awardwinnaars is de moeite waard. Het laat zien waar de markt naartoe gaat en biedt inspiratie voor je eigen campagnes. In 2022 zette ik de meest betekenisvolle campagnes op een rij en in 2023 zoom ik in op het beste gebruik van digital. Dit zijn de 7 beste tech enabled cases die je niet mag missen:

1 Stella Artois | The Artois Probability
ūüŹÜ Winnaar Grand Prix
Als je biermerk al bestaat sinds het jaar 1366, is de kans groot dat het biertje in schilderijen van oude meesters uit die tijd en later een Stella Artois zou kunnen zijn. Om daar achter te komen, dook Stella Artois in de data.



2 Nike | Never done evolving feat. Serena Williams
ūüŹÜ Winnaar Grand Prix
Hoe zou Serena Williams van 17 jaar het doen tegen haar 35 jarige versie? Nike analyseerde 1.000+ wedstrijden om een datamodel te bouwen van jonge Serena en volwassen Serena. Die wedstrijd werd op YouTube door 1,7 miljoen mensen bekeken en de data wordt gebruikt ter verbetering van de producten van Nike.



3 WWF | Climate Realism
ūü•Č Winnaar Brons
WWF stelt zichzelf de vraag: hoe zouden klassieke werken eruit zien als ze in de huidige tijd waren geschilderd? Een lekkere case waarbij AI en data ervoor zorgen dat je op een andere manier naar klassiek werk kijkt. Extra gaaf omdat de case is gevormd in de tijd vóór Midjourney.



4 Chipotle | Doppelgänger
ūü•á Winnaar Goud
De combinaties van Chipotle zijn zó uniek, dat het vrijwel onmogelijk is dat iemand op hetzelfde moment aan de andere kant van het land hetzelfde besteld. Of toch niet? Chipotle zet data aan het werk om de open-rate van mails te verhogen. Bestelt iemand éxact jouw favoriete Chipotle-recept, dan krijg je een mail dat je een dubbelganger hebt. Beetje creepy en vet tegelijkertijd. Wat een lekkere case om digitaal effectiever in te zetten.



5 Oreo | Cheat cookies
ūü•á Winnaar Goud
Wat me opvalt, is dat er véél merken zijn die creatief omgaan met gaming. Zo laat Greenpeace in een game zien wat de gevolgen van het klimaat zijn (Los Santos +3) en daagt Burger King gamers uit om te winnen in de volgorde van een Whopper (Mission: Whopper). Ook Oreo zet de game community aan de gang met ’t merk. Door een slimme samenwerking aan te gaan met Xbox kunnen unieke items in de game worden unlocked met Oreo-cookies. Helemaal mooi.



6 Canon | Knock at the Cabin
ūü•ą Winnaar Zilver
Hoe laat je zien wat voor te gekke innovaties je als Canon in huis hebt? Canon werkt samen met de film Knock at the cabin om op CES, dé technologiebeurs, bezoekers een real life filmervaring te geven. Dankzij alle techniek die Canon in huis heeft. Lekkere experience ✨



7 Samsung | Flipvertising
ūüŹÜ Winnaar Grand Prix
Jongeren √°ctief laten googelen naar product features? Dat kan, als je er slim een prijswinnende activatie aan koppelt. Hulde voor Samsung. En wat een knaller van een casefilm.



Wat je nog meer niet mag missen…
Naast slim gebruik van technologie, zijn er ook winnaars met scherpe inzichten, sterke verhaallijnen of simpelweg verbluffend strakke creatie.

British Airways | A British Original
‚ÄėWhat is the purpose of your visit?‚Äô Dat is niet te vangen in enkel de optie ‚ÄėBusiness or leasure?‚Äô Snapt ook British Airways met deze supersimpele, maar sterke campagne.



Skinny | Phone It In
Hoe laat je je doelgroep écht even stilstaan bij je OOH-uiting? Door ze het letterlijk in te laten spreken.



Ikea | Second Best
Erkennen dat er een betere oplossing is, is dapper. Super sterk inzicht met goede executie van Ikea.



NotMilk | We didn’t write this campaign
Er is niets zo mooi als een gezamenlijke vijand en een gezonde dosis spot. NotMilk zet citaten uit rechtspraakdocumentatie in als copy voor advertenties.



Zin om van het weekend nog meer casefilms te kijken? Duik dan in het archief van Lovetheworkmore ūüŹī‚Äć‚ė†ÔłŹ, het piratenarchief dat de cases van alle winnaars op een rij heeft gezet.

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ‚úĒ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ‚úĒ Korting tot wel ‚ā¨100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken