Zijn brand studios de redding van de Nederlandse media-exploitanten?
- Content
- 23 feb 2018 @ 13:34
- Link
-
Aart Lensink
directeur
LVB Content Marketing - MakersContent
- 23 feb 2018 @ 13:34
- Aart Lensink
TMG, Linda, FD/BNR, Branddeli; de Nederlandse media-exploitanten investeren fors in brand studios. Daarmee hopen ze het succesverhaal van de New York Times te kopiëren. Maar: gaat het in Nederland werken?
Als je een kop met een vraagteken boven een artikel zet, weet je dat het antwoord ‘nee’ is. Da’s een journalistieke wetmatigheid. Maar er wordt, zo zou uit onderzoek blijken, 175% meer geklikt op koppen mét een vraagteken dan zonder vraagteken.
Dit terzijde.
Brand studios zijn hot. Ook Nederlandse media-exploitanten pakken het steeds serieuzer aan. De aanleiding is eenvoudig. Klanten (merken/adverteerders) willen vaak méér dan alleen adverteren. Reclamemijdend gedrag onder consumenten begint de norm te worden. Dus zoeken de merken alternatieven. Eén van die alternatieven is contentmarketing.
Media-exploitanten draaien dat perspectief om. Contentmarketing is marketing via content vanuit de adverteerder. Media-exploitanten noemen het branded content. Ofwel: de content, gemaakt door de media-exploitant, staat centraal en als adverteerder kun je die content een tijdje sponsoren (of mogelijk maken, of welke prachtige aanduiding de exploitanten er ook aan hangen).
Die vorm van marketing wordt vandaag de dag gegoten in zogeheten branded partnerships. Daarvoor richten de media-exploitanten vandaag de dag branded studios in. Feitelijk zijn het een soort bureaus, die als primaire opdracht hebben content te ontwikkelen in opdracht van merken, en die door de kanalen van de exploitant te loodsen. Veel werk, vaak veel gedoe, en soms met prachtige resultaten (en evenzo vaak niet).
Op zich ben ik een groot voorstander van samenwerking tussen merken en media-exploitanten. Ook de oprichting van branded studios snap ik. Je wil als exploitant toch zeker weten dat het merk z’n geld bij jou brengt.
Ook vind ik het een prettige gedachte dat de Nederlandse mediasector nieuwe verdienmodellen ontwikkelt, om de strijd te kunnen blijven aangaan met de Amerikaanse techreuzen die nu driekwart van de online advertentiebestedingen binnenharken. Dat kwart dat resteert moet echt groeien. Branded partnerships kunnen daar absoluut aan bijdragen.
Toch kan het beter. In alle bescheidenheid en met alle respect voor de exploitanten wil ik een paar aanbevelingen doen:
- Werk samen! Als je een goed contentidee hebt voor een merk, zorg er vanaf dag één voor dat het een project wordt waarbij de doelgroep bij meerdere mediamerken wordt gevonden. Samenwerken dus. Dat gebeurt nu, gelukkig, sinds kort al op het gebied van online advertising. Op het gebied van branded partnerships is het nog te vaak ‘ieder voor zich’. In de zakelijke markt moeten bijvoorbeeld Business Insider, FD/BNR en RTLZ bijvoorbeeld veel vaker samen optrekken.
- Lever geen bereik, maar échte resultaten. Het is soms pijnlijk om het verschil te zien tussen online marketeers die heel gedetailleerd resultaten kunnen analyseren van traffic vanaf de techreuzen, tegenover de rapportages van Nederlandse exploitanten. Die zijn veel te summier, en gaan eigenlijk vooral over bereik en views. We weten veel te weinig van het bezoek. Het zou helpen als de exploitanten meer online marketeers aannemen in plaats van accountmanagers.
- Denk mee met de klant. De klant wil funnels bouwen. Dat gaat dus om vel meer dan bereiksopbouw en views. Databases bouw je samen. Maak goede afspraken over het eigendom van de data.
- Standaardiseer de ‘ramen’ in het online bereik. In iedere site (op desktop of mobiel) ziet branded content er anders uit. Als je echt serieus wilt omgaan met branded partnerships, serveer je de content op een herkenbare manier uit over meedere mediamerken.–––
-
Aart Lensink
- Werkt bij: LVB Content Marketing
- Functie: directeur
- Website:http://www.lvb.nl/
- Profiel »
- media-exploitanten
- weblog
- tmg
- aart lensink
- linda
- content
- lvb
- brand studios
- contentmarketing
- branddeli
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Zilveren Kruis en KNVB trappen gesprek over mentale gezondheid...
- Transavia viert 60-jarig jubileum met socialmediacampagne...
- Hart Voor De Zaak promoot houttechniek met frisse jongerenaanpak
- KNRM richt vizier op toekomst met krachtige najaarscampagne
- Porsche en Smeg bundelen hun krachten in design
- Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
Laatste Nieuws
- Waddengebied viert het donker met... 17-10-2025
- Porsche en Smeg bundelen hun... 15-10-2025
- KNRM richt vizier op toekomst met... 15-10-2025
- Zilveren Kruis en KNVB trappen... 13-10-2025
- Amsterdam herleeft 1675 in virtual... 12-10-2025
- Transavia viert 60-jarig jubileum... 06-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes