[column] Dutch Content Marketing klaar voor export
- Content
- 14 feb 2019 @ 11:45
- Link
-
Bert Groothand
Senior communicatie & contentconsultant
BGCommunicatie - StrategieContent
- 14 feb 2019 @ 11:45
- Bert Groothand
Platform Content heeft internationale ambities. Dutch Content Marketing is in wording. Met samenwerking als rode draad voor internationale successen
Onder de energieke leiding van Merijn Aalbers, contentdirector van LVB, wordt hard gewerkt aan deze aanpak. 'Wat we willen is een sectorbrede coalitie met marktpartijen van naam en faam. Contentmarketing-, reclame- en mediabureaus, pr-bureaus, uitgevers, technology agencies en tv-producenten. Vanuit die eendracht kunnen we contentmarketing vanuit Nederland uitdragen. We werken hierbij niet vanuit het belang van het individuele bureau, maar het gaat ons om de verdere sectorbrede ontwikkeling van het vak. Het gaat nu goed, maar dat is daarom juist het moment om verder te kijken naar kansen en mogelijkheden.'
'Nederland loopt na, of misschien wel sámen met, de Verenigde Staten en de UK voorop als het gaat om de volwassenheid van de contentmarketingindustrie. Dat is de basis van waaruit we kunnen werken”, start Aalbers zijn betoog. “Succesvolle brandmarketing heeft een collectieve overtuiging: goede en effectieve merkenbouw kent een grote contentmarketingcomponent. We kunnen nog tijden doorgaan met de discussie wát contentmarketing nou precies is, maar ik ben daar mee opgehouden. Je kan zeggen “content marketing is the only marketing left”, zoals marketinggoeroe Seth Godin stelt. Punt. Maar laten we nou eens beginnen met de betrokken partijen bij elkaar te brengen om samen te werken. Het is mijn ambitie om een sectorbrede coalitie te vormen. Samenwerking is de rode draad, internationalisering het centrale thema. We hebben nu de kans om dat te doen. We zitten aan de voorkant van alle ontwikkelingen. We hebben in Nederland een heritage op creatief vlak, met initiatieven op het gebied van export, van media, van formats. Dát gaan we nu proberen aan elkaar te knopen. En laat duidelijk zijn: ook om nieuwe revenuestromen aan te boren.'
Wat gaan jullie concreet doen om dit te realiseren?
'Tot dit moment zijn we vooral bezig geweest de krachten te bundelen vanuit Platform Content. Niet iedereen hoeft mee te doen, ook niet vanuit Platform Content. Tenslotte heeft niet iedereen internationale ambities. Maar de partijen die internationaal werken zien de kansen die er liggen. We willen daarmee een gezamenlijke case gaan bouwen. Met formats bijvoorbeeld, daar zijn wij vanuit Nederland heel sterk in. Vanuit dit initiatief ben ik gesprekken aan het voeren met gevestigde partijen uit aanpalende disciplines. Vooral ook met internationaal opererende brands. Daarnaast zijn we gestart met de Universiteit van Tilburg, samen met Christine Liebrecht, met een verkennend onderzoek over Dutch contentmarketing. Waar zit de kracht, maar ook de witte vlekken van het vak? We zijn begonnen met een projectgroep vanuit Platform Content en ik wil dat nu gaan uitbreiden naar een breed initiatief dat Dutch Content Marketing zal gaan worden.'
Dit is de vierde aflevering in een serie over contentmarketing van Platform Content door Bert Groothand.
Lees de volledige blog op Platform Content.
-
Bert Groothand
- Werkt bij: BGCommunicatie
- Functie: Senior communicatie & contentconsultant
- Website:http://www.contentmarketingcongres.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers