[column] Dutch Content Marketing klaar voor export

  • Content
  • 14 feb 2019 @ 11:45
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • StrategieContent

Platform Content heeft internationale ambities. Dutch Content Marketing is in wording. Met samenwerking als rode draad voor internationale successen

Onder de energieke leiding van Merijn Aalbers, contentdirector van LVB, wordt hard gewerkt aan deze aanpak. 'Wat we willen is een sectorbrede coalitie met marktpartijen van naam en faam. Contentmarketing-, reclame- en mediabureaus, pr-bureaus, uitgevers, technology agencies en tv-producenten. Vanuit die eendracht kunnen we contentmarketing vanuit Nederland uitdragen. We werken hierbij niet vanuit het belang van het individuele bureau, maar het gaat ons om de verdere sectorbrede ontwikkeling van het vak. Het gaat nu goed, maar dat is daarom juist het moment om verder te kijken naar kansen en mogelijkheden.'

'Nederland loopt na, of misschien wel sámen met, de Verenigde Staten en de UK voorop als het gaat om de volwassenheid van de contentmarketingindustrie. Dat is de basis van waaruit we kunnen werken”, start Aalbers zijn betoog. “Succesvolle brandmarketing heeft een collectieve overtuiging: goede en effectieve merkenbouw kent een grote contentmarketingcomponent. We kunnen nog tijden doorgaan met de discussie wát contentmarketing nou precies is, maar ik ben daar mee opgehouden. Je kan zeggen “content marketing is the only marketing left”, zoals marketinggoeroe Seth Godin stelt. Punt. Maar laten we nou eens beginnen met de betrokken partijen bij elkaar te brengen om samen te werken. Het is mijn ambitie om een sectorbrede coalitie te vormen. Samenwerking is de rode draad, internationalisering het centrale thema. We hebben nu de kans om dat te doen. We zitten aan de voorkant van alle ontwikkelingen. We hebben in Nederland een heritage op creatief vlak, met initiatieven op het gebied van export, van media, van formats. Dát gaan we nu proberen aan elkaar te knopen. En laat duidelijk zijn: ook om nieuwe revenuestromen aan te boren.'

Wat gaan jullie concreet doen om dit te realiseren?

'Tot dit moment zijn we vooral bezig geweest de krachten te bundelen vanuit Platform Content. Niet iedereen hoeft mee te doen, ook niet vanuit Platform Content. Tenslotte heeft niet iedereen internationale ambities. Maar de partijen die internationaal werken zien de kansen die er liggen. We willen daarmee een gezamenlijke case gaan bouwen. Met formats bijvoorbeeld, daar zijn wij vanuit Nederland heel sterk in. Vanuit dit initiatief ben ik gesprekken aan het voeren met gevestigde partijen uit aanpalende disciplines. Vooral ook met internationaal opererende brands. Daarnaast zijn we gestart met de Universiteit van Tilburg, samen met Christine Liebrecht, met een verkennend onderzoek over Dutch contentmarketing. Waar zit de kracht, maar ook de witte vlekken van het vak? We zijn begonnen met een projectgroep vanuit Platform Content en ik wil dat nu gaan uitbreiden naar een breed initiatief dat Dutch Content Marketing zal gaan worden.'

Dit is de vierde aflevering in een serie over contentmarketing van Platform Content door Bert Groothand.

Lees de volledige blog op Platform Content.

 

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken