Winnaars eerste editie NL Packaging Awards bekend

Winnaars eerste editie NL Packaging Awards bekend
  • Design
  • 17 mrt 2016 @ 21:05
  • 13649 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsPackaging

De eerste editie van de NL Packaging Awards is geëindigd met een feestelijke awardsceremonie in Studio21 in Hilversum. Bijna 500 gasten waren getuige van de uitreiking van 13 awards en 14 runner-up-oorkondes. Onder meer Heineken, Vivera, Kwekkeboom, Peeze en AH behoorden tot de winnaars.

Jort Kelder presenteerde de feestelijke avond en nadat alle winnaars bekend waren, begon de afterparty. De 32-koppige jury maakte de volgende winnaars bekend:

Categorie Drankverpakkingen

Winnaar: Cubanisto

Cubanisto, een inzending van Mountain Design, is de winnaar in de categorie Drankverpakkingen. De jury: ‘Wij vinden het gedurfde design, gebaseerd op Dia de los Muertos oftewel Dag van de Doden uit Zuid- en Midden-Amerika, heel mooi. Indrukwekkend is de uitvoering hiervan in alle details, zoals de uitgespaarde ruimte voor de ogen in de omverpakking en de fles, en het rugetiket. Ook de UV-lak met blacklight-effect van het masker op de verpakking kan sterk bijdragen aan de beleving in het uitgaanscircuit. Al met al een zeer compleet doordachte, mooi uitgevoerde verpakking.’

De jury zag tussen de inzendingen in deze categorie vooral echte innovaties in de segmenten bier en gedestilleerd. De overige segmenten waren volgens haar wat minder vernieuwend.

Runner-up: Heineken Extra Vers

Heineken Extra Vers, ingezonden door dBod, is de runner-up. In deze categorie selecteerde de jury vooral op creativiteit en originaliteit, schapwaarde en handwaarde. Zij vindt dat ‘zowel de winnaar als de runner-up er uitstekend in zijn geslaagd om in het drukke biersegment een uniek nieuw concept neer te zetten’. ‘Het is knap van een grote brouwer als Heineken om bier een versbeleving mee te geven. Hoewel dit vooral een logistieke innovatie en vernieuwend marketingconcept is, levert ook de onderscheidende verpakking een belangrijke bijdrage aan de ‘authentieke’ en ‘verse’ uitstraling van een lokaal gebrouwen bier’, aldus de jury.

Categorie Design Accountability

Winnaar: Kwekkeboom Oven

Kwekkeboom Oven, ingezonden door Dutch Pack International, won de Award in de categorie Design Accountabilitiy/Effectiviteit. De jury selecteerde in deze categorie vooral op effectiviteit en originaliteit voor het merk en de categorie. ‘Zowel de winnaar als de runner-up hebben in hun segment een shockeffect teweeggebracht, waardoor het merk en het hele segment een positieve impuls kreeg. Wat de winnaar betreft, we zijn onder de indruk van het grote marktaandeel dat Kwekkeboom met deze innovatie in het snacksegment heeft weten te bemachtigen. Hoewel de productinnovatie van Kwekkeboom Oven hier een groot aandeel in heeft, is de verpakking ook een belangrijke succesfactor. De stazak en het kleurgebruik is onderscheidend in dit segment en gedurfd voor het merk dat zich hiermee succesvol op een bredere doelgroep lijkt te richten’, aldus de jury.

De jury beoordeelde in deze categorie zeven inzendingen, waarbij ‘de daadwerkelijke effectiviteit van de verpakking en de opgegeven cijfers moeilijk verifieerbaar en lastig vergelijkbaar bleken te zijn’.

Runner-up: Remia American BBQ Sauces

De runner-up in deze categorie was Remia American BBQ Sauces, een inzending van DreamCatch. De jury: ‘Het BBQ-sausconcept van Remia is zeer onderscheidend in het sauzensegment en zeer goed uitgevoerd in alle details. Het speelt in op de echte mannentrend en maakt het barbecueën stoer en spannend. Wel vinden we het jammer dat de relatie met het merk Remia niet duidelijker naar voren komt en dat dit succesvolle product niet wordt gebruikt om het merk te versterken.’

Categorie Totaalconcept

Winnaar: Cavariane

De Award in de categorie Totaalconcept ging naar Cavariane, ingezonden door Now New Next. De jury: ‘De winnaar en de runner-up zijn er beiden in geslaagd een totaal nieuw concept neer te zetten, dat zeker de potentie heeft om succesvol te worden, zowel in de consumentenmarkt als de horeca en catering.’

‘Wij zijn zeer te spreken over Cavariane, “olive oil caviar”, vanwege de innovatie van zowel het product als de verpakking. Het is een geheel nieuwe vorm van verpakken en doseren van olijfolie. Het gehele concept straalt een premium en luxe gevoel uit. De verpakking heeft een spannende uitpakervaring en de luxe uitstraling van cosmetica. Het product zelf kan ook nog gezien worden als een eetbare verpakking die de smaakbeleving ondersteunt. Kortom, een totaalconcept waarbij het product en de verpakking naadloos in elkaar overgaan en waar erg veel aandacht aan details is gegeven.’

De jury moest in deze categorie sterk verschillende concepten met elkaar vergelijken. Doorslaggevend was de originaliteit en creativiteit én de samenhang van alle aspecten, van concept tot product en verpakking. ‘Ook de duurzaamheid hebben we als belangrijk onderdeel van een totaalconcept laten meewegen’, aldus de jury.

Runner-up: Agroposta

Agroposta van inzender KG Company was de runner-up in deze categorie. ‘In dit concept, post uit de natuur, speelt naast de storytelling ook de verpakking een grote rol. De natuurlijke limonadesiropen uit Kroatië hebben een portieverpakking, zodat de smaak en de dosering naar wens kan worden bepaald. De giftbox kan geheel in lijn met het concept, ook online worden besteld en per post geleverd.’

Categorie Eyecatcher

De vakbladen MarketingTribune, Verpakken, VerpakkingsManagement en het online-platform Verpakkingsprofs reikten een extra Award uit, een vakpersprijs voor dé Eyecatcher. Uit alle inzendingen nomineerde de vakpers daarvoor vier product-verpakkingscombinaties. Het ging om een echte blikvanger. Dat is dus duidelijk een andere insteek dan de jury hanteerde. Die keek naar allerlei aspecten van het verpakken, zowel de functionele als de ontwerpfacetten. Dat liet de vakpers allemaal buiten beschouwing; het ging hier puur om een gezamenlijke beslissing, op basis van ranking, over een verpakking die de vakpers als een echte blikvanger ziet.

Winnaar: Hermit Dutch Coastal Gin

De Award voor deze Eyecatcher ging naar Hermit Dutch Coastal Gin, ingezonden door Boom creatives.

De redactie van MarketingTribune: ‘Wij houden van de klare lijn. Hermit Dutch Costal Gin is prachtig uitgevoerd, in alle aspecten. Een mooie fles met booglijn, helder etiket, transparant in al zijn eenvoud.’

‘Het gebruik van het etiket geeft de consument een unieke kijk op de verpakking. Het spreekt tot de verbeelding, zonder een enkel moment onduidelijk te zijn over de vorm. De prachtige tekeningen sluiten goed aan op het concept van het merk’, vindt de redactie van Verpakkingsprofs.

De redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement: ‘Het is met name het dubbelzijdig bedrukte, zelfklevende etiket dat deze verpakking bijzonder maakt. Door het aan de achterzijde te bedrukken en een kijkgaatje in de vorm van de Hermit te stansen, is optimaal gebruikgemaakt van de transparantie van de fles.’

Runner-up: Porcospino

Porcospino olio, ingezonden door ProudDesign, was de runner-up. ‘Porcospino valt uiteraard op door de bijzondere vorm van het flesje. Creatieve vondst om het design en de naam door middel van twee flesjes te verbinden. Opvallend is ook de kleurkeuze van het flesje dat mooi aansluit bij de beleving van olijfolie’, aldus de redactie van MarketingTribune.

De redactie van Verpakkingsprofs: ‘De vorm van de fles is gewaagd, maar trekt ook direct de aandacht op een goede manier naar zich toe. Het is totaal anders dan je zou verwachten van een fles olijfolie, maar nooit wordt onduidelijk dat het om dit product gaat. De etiketten zijn goed op de flessen afgestemd.’

‘De ruitvorm van deze fles trekt de aandacht, maar ook de manier waarop meerdere flessen te combineren zijn, met perfect aansluitende etiketten. De labels zijn opgedikt met thermo-inkt die normaal alleen wordt gebruikt voor printplaten in de elektronica. Een premiumverpakking voor een ambachtelijk kwaliteitsproduct. De flesvorm is onderscheidend, breekt met de gangbare codes in het schap, lijkt geïnspireerd op een parfumflacon’, menen de redacties van Verpakken en VerpakkingsManagement.

Categorie Duurzaamheid

Winnaar: Peeze koffiecups

De Award in de categorie Duurzaamheid was voor de Biobased Koffiecapsules, een inzending van Koffiebranderij Peeze. De jury: ‘Een goed doordacht totaalconcept, biologisch, fair trade en biologisch afbreekbare koffiecupjes. Ziet er mooi uit, het verhaal is goed en technisch ook goed uitgevoerd, want de verpakking heeft het kiemplantlogo. We verwachten dat dit soort totaalconcepten meer gaat komen.’

Runner-up: Belona Linerless Labels

‘Deze inzending scoorde juist op duurzaamheid erg goed, op een aantal andere zaken minder, omdat het een deel van een verpakking is, maar met enorme impact’, aldus de jury.


Categorie Consumenteninnovatie

Winnaar: Heineken Ignite

In de categorie Consumenteninnovatie was de Award voor Heineken Ignite, ingezonden door Reggs. De jury: ‘Deze inzending laat twee werelden bij elkaar komen. Er is sprake van een heel actieve beïnvloeding van het sociale effect. Het bier zal minder vaak in een glas worden geschonken, want je wilt dit bierflesje gewoon graag in de hand houden.’

Runner-up: Boot

Boot, een inzending van Dutch Pack International, was de runner-up in deze categorie. De jury: ‘Dit is een slimme innovatie, een zichtbare innovatie ook. De zipper aan de voorzijde is mooi verwerkt; het gebruiksgemak is erg goed uitgevoerd. Deze verpakking zal de categorie van de stazakken koffie zeker beïnvloeden.’

Categorie Verzendverpakkingen

Winnaar: One2SRP

In de categorie Verzendverpakkingen ging de Award naar One2SRP, een inzending van Smurfit Kappa Elcorr. De jury: ‘ Er is sprake van een unieke configuratie van plano naar doos, optimaal materiaalgebruik uit één plaat, geoptimaliseerd naar functie. De verpakking heeft een goede draagfunctie, is gemakkelijk te openen, biedt kwalitatieve presentatie op schap en een goede verticale sterkte.’

Runner-ups: Click & Pick en BottleFX

De jury koos in deze categorie twee keer een runner-up: Click & Pick, ingezonden door Smurfit Kappa Elcorr, én BottleFX, een inzending van Raypack. Over de Click & Pick: ‘De zijkant van het product is goed zichtbaar, het heeft een perfecte ready-to-sell en het materiaalgebruik is minimaal. De inzending is eenvoudig te openen en goed draagbaar. Een puntje van kritiek is dat de Click & Pick alleen geschikt is voor zelfdragende, stabiele producten.’ De jury over de BottleFX: ‘ een sympathieke productverpakking met een zeer goede presentatie van de fles. Deze inzending heeft een hoge cadeauwaarde, is eenvoudig op te zetten, heeft goede transportbeschermende eigenschappen en biedt een hoge communicatiewaarde.’

Categorie Innovatie Machines

Winnaar: Neopost CVP-500

De Award in de categorie Innovatie machines was CVP-500, ingezonden door Neopost Shipping. De jury: ‘Er wordt weinig lucht verpakt, vulmateriaal is niet nodig, minder handling, ontzorging en een duurzame inzending. We vragen ons wel af hoeveel afval dit genereert aan het begin van de lijn.’

Runner-up: Displaybox

In deze categorie was de runner-up de Displaybox, een inzending van Smurfit Kappa Twincorr. ‘Mooie presentatie. Deze Displaybox lost het retourverhaal van de Deense karren op. Door print en openheid ontstaat meteen een displayverpakking. Er zijn verschillende hoogtes mogelijk, de flexibiliteit is groot’, aldus de jury.

Categorie Innovatie Verpakkingen

Winnaar: Culdish

Culidish, een inzending van Cups4you, kreeg de Award in de categorie Innovatie Verpakkingen. De jury: ‘Deze inzending is het meest innovatief doordat verschillende folies rekening houden met verschillende maaltijdcomponenten, terwijl de verpakking als één geheel de magnetron in kan. Het foliegebruik komt de kwaliteit, versheid en smaak ten goede. Het gebruiksgemak is groot, er zijn veel toepassingen mogelijk en de verpakte inhoud ziet er aantrekkelijk uit.’

Runner-up: Tomatenemmer

De runner-up in deze categorie was de Tomatenemmer met handvat, ingezonden door Coveris Netherlands. ‘De verpakking met hengsel heeft een sympathieke uitstraling, is uit één materiaal geproduceerd wat materiaalbesparing betekent en goedkopere productie. Het hengsel is slim gevonden’, aldus de jury.

Categorie Food Koelvers

Winnaar: Vivera

De Award in de categorie Food Koelvers was voor Vivera, ingezonden door SoGood. De jury: ‘Een originele, eigenwijze en eigen visuele taal zet een nieuwe standaard die deze categorieën uit de niche haalt en toegankelijk maakt voor iedereen. Draagt met scherp oog voor grafisch detail, typografie, kleurstelling, lijnvoering en materiaalexpressie bij aan een eigentijdse, fraaie verpakking. Prachtig ook hoe het aloude slagersvarken met humor weer relevant is gemaakt.’

Runner-up: Pouch Zalm

Pouch Zalm, ingezonden door Boom creatives, was de runner-up in deze categorie. ‘Een helder ontwerp dat precies de kern van de propositie uitstraalt: vers, eerlijk, persoonlijk. Fraai uitgevoerd met een perfecte visuele balans tussen eenvoud en kwaliteit. Geen enorm vernieuwend of baanbrekend design, maar een schoolvoorbeeld van hoe een weloverwogen design precies de juiste snaar kan raken, en daarmee een lovenswaardig lokaal initiatief helpt om bij de consument succesvol te zijn’, aldus de jury.

Categorie Food Houdbaar

Winnaar: San Mauro Slide-on box

De Award in de categorie Food Houdbaar was voor San Mauro Slide-on box, een inzending van Van Heertum Design. De jury: ‘Een verrassend, onderscheidend en origineel verpakkingsconcept, dat toch eigenlijk ook weer zeer eenvoudig is door de combinatie van twee vormen. Met perfect esthetisch gevoel uitgewerkt waardoor het er zeer kwalitatief uitziet. Nieuw en bomvol toegevoegde waarde.’

Runner-up: I Sea Pasta

I Sea Pasta, ingezonden door dBod, was de runner-up in deze categorie. ‘Een zeer innovatief totaalconcept. Breekt speels categoriecodes en laat je twee keer kijken. De vormgeving is recht voor zijn raap, past bij de propositie en geeft het product no-nonsense kracht en impact op het schap. Dit kan weleens het begin van een geheel nieuwe categorie worden en dat zou goed zijn voor mens en planeet’, meent de jury.

Categorie Private Label

Winnaar: AH Candy Line

Winnaar in de categorie Private Label was AH Candy Line, een inzending van dBod. De jury: ‘Een productlijn die goed scoort op alle fronten, van creativiteit en attractiviteit voor de consument tot gebruiksvriendelijkheid. Deze witte productlijn valt op in het snoepschap, waar gewoonlijk zwart, roze en rood de boventoon voeren. Het design – speelse tekeningen in combinatie met een haarscherpe productpresentatie – is consistent doorgevoerd door de hele lijn, met een duidelijk onderscheid tussen de verschillende producten. Het logo van Albert Heijn is opvallend, maar niet storend aanwezig.’

Runner-up: Gamma Wood & Wall Klassieke Engelse Krijtmatverf

Gamma Wood & Wall Klassieke Engelse Krijtmatverf, ingezonden door VBAT. ‘Less is more. Die spreuk komt goed tot zijn recht in deze lijn verfblikken. Je ziet in een oogopslag wat het is, van wie het is en waar het op moet. De typografie en dierentekeningen maken een speelse knipoog naar de Engelse cultuur. De matte uitstraling ondersteunt de productbelofte: extra matte krijtverf. Een aanwinst voor de verfcategorie’, aldus de jury.


Categorie Non-Food

Winnaar: Insectenhuisje

De Award in de categorie Design Non-Food was voor het RMZS Insectenhuisje, ingezonden door Brum Design. ‘Deze eenvoudige, functionele en vrolijke verpakking sluit goed aan op het product wat erin zit, en ondersteunt de duurzaamheidsfilosofie van de fabrikant. Het product wordt met een minimale hoeveelheid verpakkingsmateriaal (gerecycled karton) goed beschermd. De product-verpakkingscombinatie heeft een grote cadeauwaarde; het insectenhuisje vormt het stralende middelpunt en de verpakking is voorzien van een duidelijke gebruiksaanwijzing en een handig handvat. Het lieveheersbeestje rechtsboven maakt het geheel helemaal af’, aldus de jury.

Runner-up: TomTom Bandit camera

De runner-up in deze categorie was de TomTom Bandit camera, ingezonden door Flex. De jury: ‘Deze verpakking maakt van de inhoud een hebbedingetje; de verpakking heeft een groot venster dat aan vier kanten zicht geeft op de camera. Het lusje aan de bovenkant nodigt uit de verpakking te openen. TomTom biedt met de camera een premium product en deze stevige en stoere verpakking draagt bij aan de kwaliteitsbeleving.’

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken