[de werkplek van] Jaimy Hoogenhout, designer

[de werkplek van] Jaimy Hoogenhout, designer
  • Design
  • 30 mei 2018 @ 09:35
  • 12145 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging

In deze nieuwe rubriek op marketingtribune.nl/design zien we de makers bij designbureaus in hun werkhabitat. Jaimy Hoogenhout is designer bij ProudDesign: ‘Mijn taak als verpakkingsontwerper is de keuze voor de consument makkelijker te maken.’

Stel je even voor…

Jaimy Hoogenhout, 29 jaar en woonachtig in Soest. Ik heb de opleiding Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag gevolgd en ben werkzaam als designer bij het Amsterdamse packaging designbureau ProudDesign. Ik wilde altijd al ontwerper worden. Op mijn 7e - na het restylen van mijn kamer – was dat nog behangontwerper. De uiteindelijke keuze voor verpakkingsontwerp kwam door een spelletje dat ik speelde in de supermarkt. Ik probeerde de verpakkingen van het verpakkingsbureau van mijn oom Leon Bosboom te spotten. Dit lukte vaak aardig en hierdoor ontstond een nieuwe droom: hoe gaaf zou het zijn als mijn verpakkingen bij andere mensen in de koelkast komen te staan? Ik vind het nog steeds leuk als ik zie dat mensen mijn verpakkingen kopen.

Waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit?

Liever niet ;)! Haha, nee grapje. Ik ga het liefst naar mijn werk als ik weet dat me een leuke nieuwe en uitdagende klus staat te wachten. Ik verdiep me graag in een merk en een product. Wat zijn de benefits? Waarom moet de consument uitgerekend dit product kopen? Mijn taak als verpakkingsontwerper is de keuze voor de consument makkelijker te maken. Deuitdaging is om een kloppend, duidelijk en prikkelend verhaal te vertellen in mijn designs. Conceptueel denken, schetsen, inspiratie zoeken, erover sparren en uiteindelijk een rond verhaal neerzetten.

Beschrijf je werkplek eens.

We zijn met z’n veertienen. Doordat we met een compacte club zijn, werken we hecht samen. Deze veertien mensen bestaan uit ontwerpers, DTP’ers, projectmanagers, strategen en een officemanager. De bureaus staan in een grote ruimte met een muur ertussen. De projectmanagers, strategen en de officemanager zitten aan de ene kant en DTP en creatie zit aan de andere kant. Dit is een fijne verdeling, want dit zorgt voor de meeste rust en we lopen ook zo naar elkaar toe.


Heel belangijk voor mijn werkomgeving is de ‘mosmuur’. Naast dat hij mooi is en voor een huiselijk gevoel zorgt, geeft hij ook zuurstof af aan de ruimte. Elke week heeft iemand dienst om de mosmuur water te geven. Dat is bijna een meditatiemomentje ;)

Van wie heb je het meest geleerd of kijk je tegenop?

Ik kan niet één iemand noemen. Ik heb veel geleerd van verschillende collega’s in de designwereld en bij de bureaus waar ik gewerkt heb. Dit zijn niet alleen de creatieven, maar ook de projectmanagers, de DTP’ers, de strategen en de officemanagers.

Ik geloof dat als je een goede designer wil worden met een brede visie en ruime kennis, je van elkaar moet leren. Niet alleen van het ‘design'element, maar van alle andere disciplines binnen het vak. Daarnaast is het altijd goed om om je heen te kijken en leer ik elke dag weer van het werk van andere ontwerpers en designbureaus.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Mijn inspiratie haal ik voornamelijk uit de supermarkt, bijzondere winkeltjes, musea en internet. Ik kijk altijd goed om mij heen en praat met mensen met een grote passie voor hun product.

Ik volg het werk van het internationale designbureau Stranger & Stranger, kijk regelmatig op thedieline.nl en ben groot fan van Pinterest. Ik denk dat het belangrijk is om altijd op de hoogte te blijven van de laatste trends, maar daarin wel je eigen weg te zoeken. Het gevaar schuilt hem in ‘een stijl namaken’, terwijl je bij elke nieuwe opdracht moet kijken wat het beste het concept verbeeldt, in plaats van puur een stijl kopiëren.


Bron: website Stranger & Stranger

Wanneer en waar krijg je de beste ideeën?

Dit verschilt enorm en valt niet te benoemen. Het kan zijn tijdens een goed gesprek met iemand, terwijl ik aan het schetsen ben op mijn werk, tijdens het autorijden, onder de douche, als ik s’avonds in bed lig of als ik op een terras van het weer en een wijntje zit te genieten. Ik vind het altijd lastig om mijn werk puur op mijn werk te laten, vaak ben ik er in mijn hoofd ook thuis nog mee bezig.

Luister je graag naar muziek tijdens het werk of juist niet?

Ik wordt altijd een beetje onrustig als het heel stil is - zoals de meesten bij ons - dus we luisteren vaak muziek. Soms ben je ook op een project aan het werk wat meer concentratie vraagt, dan sluit ik mij soms even af door middel van een koptelefoon. Dit doe ik niet te vaak, want ik ben te nieuwsgierig naar wat er om mij heen gebeurt.

Waar ben je qua werk het meest trots op?

Ik ben op dit moment het meest trots op iets waar ik nog niets over mag zeggen. Dit is een project waar we met bijna het hele bedrijf aan gewerkt hebben; echt een team-effort dus. Iedereen heeft zijn steentje bijgedragen, tot zelfs partners en ouders aan toe. Dus… to be continued…

Verder heb ik samen met Joep Janssen het redesign van Fairtrade Original gedaan. Dit is een hele mooie lijn geworden, waarbij het merk ‘Fairtrade Original’ is neergezet, in plaats van het keurmerk. Deze verpakkingen ondersteunen het merk en waarvoor Fairtrade Original staat, namelijk puur, transparant en de eerlijke samenwerking. De grafische vertaling van de verschillende vlakken, kleuren en de pure fotografie vormen een mooi rond verhaal.



Voor welke klant hoop je ooit nog eens te werken?

Ik hoop ooit nog eens een verpakkingslijn voor een bekende chef-kok te kunnen ontwerpen. Ik heb pas een kookworkshop bij de Librije gevolgd en hun passie voor eten inspireert mij enorm. De liefde waarmee zij eten behandelen, erover praten en de prachtige gerechten die zij creëren zou ik graag willen vertalen naar een verpakking met evenveel liefde voor design.

Noem eens een favoriet merk?

Van Kleef, een bedrijf in Den Haag dat likeuren verkoopt. Je gaat terug in de tijd als je die winkel instapt. De verpakkingen zijn sober, maar passend in het tijdsbeeld wat ze neer willen zetten. Het hele gevoel klopt.

Bron: Facebook-pagina Van Kleef

Welke packaging design zouden meer mensen moeten kennen?

Die van Merchant. Ik vind dit zo puur, eerlijk en optimistisch. Dit is voor mijn gevoel echt smaak aan een verpakking toevoegen zonder fotografie, wat ik onwijs knap vind. Verpakkingen moeten je onderbuikgevoel aanspreken en dat doet deze zeker.



Wat vind jij het mooiste logo?

Dat zijn er meer dan één. Het logo van Zoe & Zazu-geitenkaas bijvoorbeeld, door zijn eenvoud en toch een eigen gezicht; en de verpakking is ook prachtig.


Bron: website Zoe & Zazu

Daarnaast vind ik het nieuwe logo van Etos ook erg interessant en mooi. De gedachte om terug te gaan naar hun roots is slim; dit geeft het merk meer kwaliteit doordat de historie zichtbaar is geworden.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken