In de ban van de tulp

- Design
- 1 sep 2017 @ 12:00
- 19939 x gelezen
- Link
-
Hans van der Vliet
Studio manager
Leoprinting - Graphic
- 1 sep 2017 @ 12:00
- 19939 x gelezen
- Hans van der Vliet
De tulp, één van Nederlands bekendste nationale symbolen, is over de hele wereld een gewild product. Tulpenbollen zijn nu ruimschoots verkrijgbaar, maar dat was rond 1600 wel anders. De tulp, van origine een plant uit Turkije, werd toen al in Nederland gekweekt. Het was in die tijd een zeer zeldzame plant. Een virusinfectie in de plant veroorzaakte tijdens het kweken een verrassend effect: felgekleurde vlammen in de bloem. Juist deze tulpen waren toen zeer geliefd vanwege hun zeldzaamheid. Het begin van de tulpenmanie…
Tulpenmanie
Kort na 1600 begonnen de prijzen van tulpenbollen te stijgen. Het Franse hof betaalde honderden guldens voor een tulpenbloem, die de dames op een galabal in hun decolleté droegen. In 1623 betaalde men voor één enkele tulpenbol 1.000 gulden en dat terwijl het gemiddelde jaarinkomen op 150 gulden lag! De prijzen liepen zo hoog op dat mensen bereid waren hetzelfde te betalen voor een zak tulpenbollen als voor een rijtje Amsterdamse grachtenpanden!
De tulpenmanie eindigde in een complete gekte van speculatie met grote sommen geld. In 1635 werd een koop geregistreerd van veertig tulpenbollen tegen een prijs van 100.000 gulden (omgerekend 1,5 miljoen euro nu!). Een record was de verkoop van één enkele tulpenbol, de Semper Augustus. Deze werd in Haarlem verkocht voor 6.000 gulden, omgerekend € 100.000,- in onze tijd.
De tulpenhandel was een hype waaraan begin februari 1637 een abrupt einde kwam. Het bleek een psychologische gekte, een zeepbel. Wanneer een handelaar uit Haarlem een partij tulpenbollen die hij voor een klein fortuin had gekocht niet weet te slijten, komt er op 3 februari 1637 een einde aan de zogeheten tulpenmanie. De complete markt voor tulpenbollen stortte in. Deze hype wordt ook wel tulpenwoede, tulpengekte, bollengekte of bollenrazernij genoemd. De tulpenmanie wordt door economen gezien als de eerste hype en speculatiegolf in de wereldgeschiedenis.
-
Hans van der Vliet
- Werkt bij: Leoprinting
- Functie: Studio manager
- Website:https://www.leoprinting.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsGenderneutrale tekening wint...6588x
- NieuwsHoe Eindhoven het verschil maakt5896x
- Nieuwslogo SP en Centre Pompidou4965x
- NieuwsFruitMasters lanceert...4850x
- NieuwsJorritsma missieleider SXSW3866x
- NieuwsPentawards Live debuteert in...3113x
Laatste Nieuws
- de werkplek van Angelina Baker... 14-02-2019
- designpanel Jeugdfonds Sport en... 14-02-2019
- Pentawards Live debuteert in Nederland13-02-2019
- Jorritsma missieleider SXSW12-02-2019
- FruitMasters lanceert... 11-02-2019
- Genderneutrale tekening wint Junior... 08-02-2019
MarketingTribune Events
- 19mrt 2019
NL Packaging Event
- 28mrt 2019
Shopping Awards Event
- 28mrt 2019
Shopping Awards Gala
- 20jun 2019
NIMA Marketing Day