Lieke van Delft wint NRW Scriptieprijs 2015
- Food-en-retail
- 21 jan 2015 @ 09:36
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekAwardsMultichannel
- 21 jan 2015 @ 09:36
- Redactie Food en Retail
De eerste NRW Scriptieprijs is dinsdag 20 januari uitgereikt aan Lieke van Delfst voor haar Masterthesis ‘Omni channel shopping behavior during the customer journey’. Uit handen van juryvoorzitter Paulus Jansen, wethouder gemeente Utrecht, ontving Van Delft de cheque van € 2.500. Ook dr. Ir. Astrid Kemperman van de TU Eindhoven mocht als begeleidende universiteit een cheque van € 2.500 in ontvangst nemen.
In haar winnende scriptie gaat Lieke van Delft in op het omnichannel gedrag van consumenten tijdens de customer journey. Deze bestaat uit 5 fasen; stimulatie, zoeken naar informatie, kopen, bezorging en service. Uit het onderzoek blijkt dat per fase verschillen zijn in oriëntatie en koopgedrag, zowel online als offline. Daarbij heeft ze ook gekeken naar persoonlijke kenmerken van consumenten. De bevindingen bevestigen dat er relaties zijn tussen omnichannel winkelgedrag tijdens de customer journey en persoonlijke kenmerken van de consument. Zo meldt het persbericht.
Onmichannel winkelgedrag
Van Delft toont met haar scriptie aan dat het belangrijk is voor de retailer om inzicht te verkrijgen in het omnichannel koopgedrag van de doelgroep. Haar onderzoek toont aan dat het gebruik van applicaties, websites, social media en traditionele papieren reclame moet verschillen per doelgroep. Daarnaast heeft ze het omnichannel winkelgedrag vertaald naar consumentensegmenten voor mode, dagelijkse boodschappen en persoonlijke verzorging. Opvallend is dat voor iedere productcategorie een omnichannel consumentsegment is gevonden.
Het onderzoek en de bevindingen zijn een wezenlijke aanvulling op bestaande studies over online winkelen. Het geeft voor de winkelsector een duidelijk inzicht in het gebruik van verschillende online strategieën in relatie tot consumentensegmenten.
Actueel en boeiend
Juryvoorzitter Paulus Jansen, wethouder Wonen en RO van de gemeente Utrecht: ‘De jury vindt de keuze van het onderwerp actueel en boeiend. Het thema omnichannel retail is relatief onontgonnen. Lieke combineert de customer journey met segmentatie van consumentendoelgroepen. Haar benadering doet meer recht aan de retailvastgoedpraktijk dan onderzoeken die zich louter op internet winkelen richten. Ook waardeert de jury dat Lieke aan het eind van de scriptie de vertaling maakt naar praktijkvoorbeelden.’
Andere winnaars
De andere twee genomineerde studenten - Lizzy Butink en Stefan Janssen - ontvingen een cheque van ieder € 500. Ook deze onderzoeken leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere professionalisering van de winkelsector. De scriptie van Butink gaat over ‘De aantrekkelijkheid van de Nederlandse binnensteden als investeringsmilieu voor institutionele vastgoedbeleggers’. Janssen heeft onderzoek gedaan naar ‘The role of sense of place in retail locations choises’.
Eerste keer
De NRW Scriptieprijs is dit jaar voor de eerste maal uitgereikt. Deze prijs biedt jong talent een platform om zich te presenteren aan de markt . De prijs heeft tot doel om scripties op WO-niveau die relevant zijn voor de winkelsector in brede zin voor het voetlicht te brengen en op deze manier kennis over de winkelmarkt te delen.
De Jury
De jury van de NRW Scriptieprijs bestaat uit Boris van der Gijp (Syntrus Achmea Vastgoed), Jan Meerman (INretail), Paul Tankink (TVC Real Estate), Jeroen Verwaaijen (Strabo) en staat onder voorzitterschap van Paulus Jansen, wethouder gemeente Utrecht. In dit filmpje vertelt Van Delft de belangrijkste uitkomsten van haar onderzoek
In dit filmpje legt Van Delft haar onderzoek uit:
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




