Amsterdam Marketing wordt kenniscentrum - Airbnb aan de leiband

Amsterdam Marketing wordt kenniscentrum - Airbnb aan de leiband
  • Food-en-retail
  • 16 mei 2018 @ 11:23
  • 16325 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • Geen tag

Het nieuwe stadsbestuur gaat Airbnb verbieden in toeristische buurten. Omdat er al te veel toeristen zijn, volgens de nieuwe coalitie, wordt ook bureau Amsterdam Marketing opgedoekt. 'Mission completed.'

Dat melden kringen op het Stadhuis. Behalve het verbod op Airbnb in drukke buurten gaan ook de opstapplaatsen rondvaartboten het centrum uit en verlaat de cruiseterminal de stad. Deze voornemens staan in het nieuwe coalitieakkoord waarover D66, GroenLinks, PvdA en SP momenteel onderhandelen. Een definitief akkoord is nog niet bereikt, maar de aanstaande coalitiepartijen zijn het al eens geworden over deze drukte-paragraaf, vertelden zij woensdagochtend aan Het Parool. Airbnb is nog maximaal 30 dagen toegestaan buiten de drukke buurten. In de oude binnenstad willen de partijen het winkelaanbod en dan met name de branchering uitbreiden. Naast een kritische blik op de de toeristenwinkeltjes en de talloze Nutella- en zoetwaren-zaken, wordt voortaan ook strenger gekeken naar het maximale aantal vestigingen van grote winkelketens.  Ook het straatbeeld gaat volgens de bronnen rustiger worden.

Precario en exit marketing
Hiertoe wordt de reclamebelasting heringevoerd en verdwijnen de reclameborden die video's afspelen, zoals nu nog te zien zijn op bijvoorbeeld het Rembrandtplein -zoals recent tijdens de SpinAwards- en op vele schermen van JC Decaux. Opmerkelijk is tenslotte dat de organisatie Amsterdam Marketing die de stad in de rest van de wereld promoot, gaat veranderen in een kenniscentrum met een nieuwe naam. Hun marketingmissie is namelijk meer dan geslaagd. Over paal en perk stellen aan de bizarre blijvende aanbouw van hotels in Amsterdam, waarvan al sprake zou zijn in de jaren '90, is nog weinig bekend. Naast de RAI, bij het Amstel station en rond de Van Der Madeweg verrijzen enorme nieuwe hotels. Bestaande hotelketens lijden hieronder en meer bedden zuigen uiteraard nog meer toeristen aan. Maar 'eigen burgers weer eens eerst', lijkt nu het credo te worden. Misschien komt ook eindelijk echt een hotelstop. Grenzen stellen is zo gek nog niet.

Who's next?
Ook in andere Nederlandse steden zullen Airbnb, toeristenondernemers en reclame-exploitanten de Amsterdamse ontwikkelingen met argusogen volgen. Wie volgt? En wanneer wordt de fysieke en visuele drukte blijkbaar te veel: dat punt is nu in de hoofdstad bereikt.
(PvWK, bronnen: Parool, politici Stadhuis Amsterdam)


Foto: Ståle Grut / Unsplash


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken