Hema wordt toch geen Bema

Hema wordt toch geen Bema
  • Food-en-retail
  • 7 jun 2018 @ 11:05
  • 17055 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • Winkelen

De Belgische investeerder Core Equity zou volgens bronnen van De Telegraaf aanlopen tegen afspraken tussen de Hema en de franchisers over de omzetverdeling van de online Hema-winkel. Hierdoor zou de deal en omkatten naar 'Bema' zijn afgeketst.

Volgens de franchisers die samen optrekken binnen de 'Vereniging Aangesloten Bedrijven Hema' (Vab Hema), is daar geen sprake van. 'De Vab is tot op heden in het geheel niet betrokken door de Hema-directie bij de pogingen tot verkoop van de winkelketen. Ook heeft de Vab met geen enkele potentiële koper contact gehad', zo meldt de Vab in een persbericht.

Geen discussie

Core Equity wilde Hema kopen voor 1 miljard euro, maar dan moesten de afspraken met franchisenemers worden aangepast, aldus bronnen. Anders zou de webshop van Hema niet winstgevend genoeg zijn. 'Core Equity maakt als koper op ons een goede indruk, afgaande wat we in de media over hen begrepen', aldus de Vab.

Ongeveer een derde van de Hema-winkels wordt gerund door franchisenemers, tekent de NOS op. 'En die zijn goed voor 40 procent van de omzet van de Nederlandse winkels. Zij krijgen een deel van de omzet uit de webwinkel van Hema vergoed, als de klant in het postcodegebied van de winkel woont. Volgens de Vab is hier met Hema helemaal geen discussie over.'

To be continued

Wel loopt er zaak over afspraken met betrekking tot de kosten van de online investeringen door de winkeliers. De franchisers betalen sinds begin 2005 mee aan de kosten van de online Hema-winkel. In 2015 zijn de afspraken over de kosten nog geactualiseerd. Maar de Hema vindt nu dat de franchisers meer zouden moeten betalen en wil de afspraken aanpassen. Uitspraak 18 juli 2018. Een toekomst als Bema lijkt in elk geval afgewend.

(PvWK, bronnen: ANP, NOS, MT en Hema)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken