60% retailers en hoteleigenaren bezorgd over macht online platforms
- Food-en-retail
- 14 mrt 2019 @ 09:07
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoek
- 14 mrt 2019 @ 09:07
- Peter van Woensel Kooy
Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba.
Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers, dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd. Zorgpunten van retailers en hotels zijn onder andere de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben.
De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Bovag is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%).
Zorgpunten onder retailers
Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.
Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33%. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). MarketingTribune-abonnees en -volgers met meer belangstelling voor het rapport met de onderzoeksresultaten kunnen hier (gratis) klikken.
(PvWK)
beeld: Icons8 Team via Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Amazon
- HvA
- online
- Alibaba
- zorgen
- retailers Koninklijke INretail
- bol.com
- hoteleigenaren
- Thuiswinkel.org
- BOVAG
- macht
- platforms
- Booking.com
- Koninklijke Horeca Nederland
- KHN
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
- Stephan van Ee van Specsavers AI kan... 22-10-2025
- BCG over 'agentic commerce' en de... 22-10-2025
- 'Proteïnehype waait niet snel over'22-10-2025
- Chocolatemakers introduceert nieuw... 20-10-2025
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes