Franse retailer E.Leclerc fixeert prijs 120 dagelijkse boodschappen
- Food-en-retail
- 6 mei 2022 @ 15:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPrijsoorlogMarketing
- 6 mei 2022 @ 15:13
- Peter van Woensel Kooy
Tot juli 2022 zullen de prijzen van 120 dagelijkse boodschappen, waaronder rijst, koffie, bloem, suiker, zuivel, eieren, sommige soorten groente en fruit, fruitsap, luiers, afwasmiddel en andere huishoudelijke artikelen in de supermarkten van E.Leclerc niet stijgen.
Als de prijzen toch móeten stijgen door wettelijke afspraken over minimale marges, gaat E.Leclerc zijn klanten het verschil zelfs in vouchers teruggeven.
'Deze inflatie van 4,8% betekent een jaarlijkse aderlating van €150 tot 500 per gezin, afhankelijk van wat zij kopen', aldus topman Michel Edouard Leclerc in The Connexion. 'Sommige producten zijn tussen zes en 20% gestegen, de pastaprijzen zijn met 20% gestegen, en sommige chocolade- en koffiemerken zitten daar ook al bijna aan.' Leclerc verwacht dat de inflatie nog verder zal stijgen vanwege de problemen met aanvoer en logistiek door de oorlog in Oekraïne. 'Consumenten wenden zich tot de staat en vragen om voedselcheques, om steun, en voor ons als distributeurs is het onze taak om te proberen deze inflatie te beteugelen.'
Recent gaf MarketingTribunes 'Monitor Consumentengedrag' al aan dat ook in Nederland de prijsgevoeligheid toeneemt. 'Het is nu de taak van grote supermarktketens om de de voedselinflatie binnen de perken te houden', stelt de supermarkttopman. Een voorbeeld voor Nederlandse retailketens? Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: Foodlog en The Connexion, beeld: Wikimedia)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- inflatie
- The Connexion
- 8%
- Oekraïne
- hypermarche
- prijs
- Frankrijk
- 4
- supermarkt
- aderlating
- reactie
- retail
- Michel Edouard Leclerc
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers