Franse retailer E.Leclerc fixeert prijs 120 dagelijkse boodschappen
- Food-en-retail
- 6 mei 2022 @ 15:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPrijsoorlogMarketing
- 6 mei 2022 @ 15:13
- Peter van Woensel Kooy
Tot juli 2022 zullen de prijzen van 120 dagelijkse boodschappen, waaronder rijst, koffie, bloem, suiker, zuivel, eieren, sommige soorten groente en fruit, fruitsap, luiers, afwasmiddel en andere huishoudelijke artikelen in de supermarkten van E.Leclerc niet stijgen.
Als de prijzen toch móeten stijgen door wettelijke afspraken over minimale marges, gaat E.Leclerc zijn klanten het verschil zelfs in vouchers teruggeven.
'Deze inflatie van 4,8% betekent een jaarlijkse aderlating van €150 tot 500 per gezin, afhankelijk van wat zij kopen', aldus topman Michel Edouard Leclerc in The Connexion. 'Sommige producten zijn tussen zes en 20% gestegen, de pastaprijzen zijn met 20% gestegen, en sommige chocolade- en koffiemerken zitten daar ook al bijna aan.' Leclerc verwacht dat de inflatie nog verder zal stijgen vanwege de problemen met aanvoer en logistiek door de oorlog in Oekraïne. 'Consumenten wenden zich tot de staat en vragen om voedselcheques, om steun, en voor ons als distributeurs is het onze taak om te proberen deze inflatie te beteugelen.'
Recent gaf MarketingTribunes 'Monitor Consumentengedrag' al aan dat ook in Nederland de prijsgevoeligheid toeneemt. 'Het is nu de taak van grote supermarktketens om de de voedselinflatie binnen de perken te houden', stelt de supermarkttopman. Een voorbeeld voor Nederlandse retailketens? Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: Foodlog en The Connexion, beeld: Wikimedia)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Frankrijk
- reactie
- 4
- 8%
- hypermarche
- The Connexion
- prijs
- Oekraïne
- Michel Edouard Leclerc
- inflatie
- retail
- supermarkt
- aderlating
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing