Franse retailer E.Leclerc fixeert prijs 120 dagelijkse boodschappen

Franse retailer E.Leclerc fixeert prijs 120 dagelijkse boodschappen
  • Food-en-retail
  • 6 mei 2022 @ 15:13
  • 15608 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodPrijsoorlogMarketing

Tot juli 2022 zullen de prijzen van 120 dagelijkse boodschappen, waaronder rijst, koffie, bloem, suiker, zuivel, eieren, sommige soorten groente en fruit, fruitsap, luiers, afwasmiddel en andere huishoudelijke artikelen in de supermarkten van E.Leclerc niet stijgen.

Als de prijzen toch móeten stijgen door wettelijke afspraken over minimale marges, gaat E.Leclerc zijn klanten het verschil zelfs in vouchers teruggeven.

'Deze inflatie van 4,8% betekent een jaarlijkse aderlating van €150 tot 500 per gezin, afhankelijk van wat zij kopen', aldus topman Michel Edouard Leclerc in The Connexion. 'Sommige producten zijn tussen zes en 20% gestegen, de pastaprijzen zijn met 20% gestegen, en sommige chocolade- en koffiemerken zitten daar ook al bijna aan.' Leclerc verwacht dat de inflatie nog verder zal stijgen vanwege de problemen met aanvoer en logistiek door de oorlog in Oekraïne. 'Consumenten wenden zich tot de staat en vragen om voedselcheques, om steun, en voor ons als distributeurs is het onze taak om te proberen deze inflatie te beteugelen.'

Recent gaf MarketingTribunes 'Monitor Consumentengedrag' al aan dat ook in Nederland de prijsgevoeligheid toeneemt. 'Het is nu de taak van grote supermarktketens om de de voedselinflatie binnen de perken te houden', stelt de supermarkttopman. Een voorbeeld voor Nederlandse retailketens? Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: Foodlog en The Connexion, beeld: Wikimedia)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken