Franse retailer E.Leclerc fixeert prijs 120 dagelijkse boodschappen
- Food-en-retail
- 6 mei 2022 @ 15:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPrijsoorlogMarketing
- 6 mei 2022 @ 15:13
- Peter van Woensel Kooy
Tot juli 2022 zullen de prijzen van 120 dagelijkse boodschappen, waaronder rijst, koffie, bloem, suiker, zuivel, eieren, sommige soorten groente en fruit, fruitsap, luiers, afwasmiddel en andere huishoudelijke artikelen in de supermarkten van E.Leclerc niet stijgen.
Als de prijzen toch móeten stijgen door wettelijke afspraken over minimale marges, gaat E.Leclerc zijn klanten het verschil zelfs in vouchers teruggeven.
'Deze inflatie van 4,8% betekent een jaarlijkse aderlating van €150 tot 500 per gezin, afhankelijk van wat zij kopen', aldus topman Michel Edouard Leclerc in The Connexion. 'Sommige producten zijn tussen zes en 20% gestegen, de pastaprijzen zijn met 20% gestegen, en sommige chocolade- en koffiemerken zitten daar ook al bijna aan.' Leclerc verwacht dat de inflatie nog verder zal stijgen vanwege de problemen met aanvoer en logistiek door de oorlog in Oekraïne. 'Consumenten wenden zich tot de staat en vragen om voedselcheques, om steun, en voor ons als distributeurs is het onze taak om te proberen deze inflatie te beteugelen.'
Recent gaf MarketingTribunes 'Monitor Consumentengedrag' al aan dat ook in Nederland de prijsgevoeligheid toeneemt. 'Het is nu de taak van grote supermarktketens om de de voedselinflatie binnen de perken te houden', stelt de supermarkttopman. Een voorbeeld voor Nederlandse retailketens? Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: Foodlog en The Connexion, beeld: Wikimedia)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Michel Edouard Leclerc
- The Connexion
- Frankrijk
- prijs
- supermarkt
- reactie
- inflatie
- hypermarche
- Oekraïne
- 8%
- 4
- retail
- aderlating
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
- BenBits eerste partner van 'Stop the... 17-10-2025
- Kruidvat doorbreekt taboe rond... 17-10-2025
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes