Kabinet consulteert bureau: wat is exact groente en fruit?

Kabinet consulteert bureau: wat is exact groente en fruit?
  • Food-en-retail
  • 6 jul 2022 @ 08:32
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodKlanten

Om de btw op groente en fruit naar nul te kunnen brengen, studeert het kabinet op wat ’groente’ en ’fruit’ nu precies is. Daarom neemt men een extern bureau in de arm.

Ook wordt verder onderzocht hoe een suikertaks op frisdrank kan worden ingevoerd. Het streven is om in 2024 de btw op groente en fruit te hebben verlaagd, schrijven staatssecretarissen Van Ooijen (Preventie) en Van Rij (Fiscaliteit) deze week aan de Tweede Kamer. Het kabinet verwacht dat een btw-verlaging op groente en fruit 1 miljard euro zal kosten, maar hoopt dat gat te kunnen compenseren door de invoer van een suikertaks, meldt De Telegraaf. Maar wat is dan precies groente en fruit. En kunnen bewerkte soorten zoals maaltijdsalades, een pot pastasaus of een blik appelmoes dan ook aanspraak kunnen maken op de btw-verlaging?

Ook de suikertaks onderzocht
Voor dit vraagstuk wordt een extern bureau ingeschakeld, aldus de krant. Dat moet zich richten op de ’juridische houdbaarheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid’ van de maatregel. Ook de suikertaks wordt nader bestudeerd. Hier wil het kabinet in 2023 op terugkomen. 
(PvWK, bron: Telegraaf, foto: Greta Hoffman / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken