Kabinet consulteert bureau: wat is exact groente en fruit?
- Food-en-retail
- 6 jul 2022 @ 08:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodKlanten
- 6 jul 2022 @ 08:32
- Peter van Woensel Kooy
Om de btw op groente en fruit naar nul te kunnen brengen, studeert het kabinet op wat ’groente’ en ’fruit’ nu precies is. Daarom neemt men een extern bureau in de arm.
Ook wordt verder onderzocht hoe een suikertaks op frisdrank kan worden ingevoerd. Het streven is om in 2024 de btw op groente en fruit te hebben verlaagd, schrijven staatssecretarissen Van Ooijen (Preventie) en Van Rij (Fiscaliteit) deze week aan de Tweede Kamer. Het kabinet verwacht dat een btw-verlaging op groente en fruit 1 miljard euro zal kosten, maar hoopt dat gat te kunnen compenseren door de invoer van een suikertaks, meldt De Telegraaf. Maar wat is dan precies groente en fruit. En kunnen bewerkte soorten zoals maaltijdsalades, een pot pastasaus of een blik appelmoes dan ook aanspraak kunnen maken op de btw-verlaging?
Ook de suikertaks onderzocht
Voor dit vraagstuk wordt een extern bureau ingeschakeld, aldus de krant. Dat moet zich richten op de ’juridische houdbaarheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid’ van de maatregel. Ook de suikertaks wordt nader bestudeerd. Hier wil het kabinet in 2023 op terugkomen.
(PvWK, bron: Telegraaf, foto: Greta Hoffman / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- merk
- groente
- fruit
- stimuleren
- Preventie
- retail
- Van Ooijen
- definitie
- suikertaks
- btw
- onderzoek
- staatssecretaris
- Van Rij
- gezond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




