Kabinet consulteert bureau: wat is exact groente en fruit?

- Food-en-retail
- 6 jul 2022 @ 08:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodKlanten
- 6 jul 2022 @ 08:32
- Peter van Woensel Kooy
Om de btw op groente en fruit naar nul te kunnen brengen, studeert het kabinet op wat ’groente’ en ’fruit’ nu precies is. Daarom neemt men een extern bureau in de arm.
Ook wordt verder onderzocht hoe een suikertaks op frisdrank kan worden ingevoerd. Het streven is om in 2024 de btw op groente en fruit te hebben verlaagd, schrijven staatssecretarissen Van Ooijen (Preventie) en Van Rij (Fiscaliteit) deze week aan de Tweede Kamer. Het kabinet verwacht dat een btw-verlaging op groente en fruit 1 miljard euro zal kosten, maar hoopt dat gat te kunnen compenseren door de invoer van een suikertaks, meldt De Telegraaf. Maar wat is dan precies groente en fruit. En kunnen bewerkte soorten zoals maaltijdsalades, een pot pastasaus of een blik appelmoes dan ook aanspraak kunnen maken op de btw-verlaging?
Ook de suikertaks onderzocht
Voor dit vraagstuk wordt een extern bureau ingeschakeld, aldus de krant. Dat moet zich richten op de ’juridische houdbaarheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid’ van de maatregel. Ook de suikertaks wordt nader bestudeerd. Hier wil het kabinet in 2023 op terugkomen.
(PvWK, bron: Telegraaf, foto: Greta Hoffman / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- Van Rij
- staatssecretaris
- definitie
- stimuleren
- groente
- Preventie
- gezond
- btw
- retail
- merk
- fruit
- Van Ooijen
- suikertaks
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jenevermuseum herintroduceert... 25-03-2023
- Albert Heijn verrast met uitgebreid... 24-03-2023
- Jasper Kessels nieuwe directeur... 24-03-2023
- Eerste NIO house in Rotterdam24-03-2023
- Mijn Melk is transparant en... 24-03-2023
- Action groeit verder in 202224-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day