Kabinet consulteert bureau: wat is exact groente en fruit?
- Food-en-retail
- 6 jul 2022 @ 08:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodKlanten
- 6 jul 2022 @ 08:32
- Peter van Woensel Kooy
Om de btw op groente en fruit naar nul te kunnen brengen, studeert het kabinet op wat ’groente’ en ’fruit’ nu precies is. Daarom neemt men een extern bureau in de arm.
Ook wordt verder onderzocht hoe een suikertaks op frisdrank kan worden ingevoerd. Het streven is om in 2024 de btw op groente en fruit te hebben verlaagd, schrijven staatssecretarissen Van Ooijen (Preventie) en Van Rij (Fiscaliteit) deze week aan de Tweede Kamer. Het kabinet verwacht dat een btw-verlaging op groente en fruit 1 miljard euro zal kosten, maar hoopt dat gat te kunnen compenseren door de invoer van een suikertaks, meldt De Telegraaf. Maar wat is dan precies groente en fruit. En kunnen bewerkte soorten zoals maaltijdsalades, een pot pastasaus of een blik appelmoes dan ook aanspraak kunnen maken op de btw-verlaging?
Ook de suikertaks onderzocht
Voor dit vraagstuk wordt een extern bureau ingeschakeld, aldus de krant. Dat moet zich richten op de ’juridische houdbaarheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid’ van de maatregel. Ook de suikertaks wordt nader bestudeerd. Hier wil het kabinet in 2023 op terugkomen.
(PvWK, bron: Telegraaf, foto: Greta Hoffman / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Van Rij
- staatssecretaris
- Van Ooijen
- merk
- onderzoek
- gezond
- stimuleren
- suikertaks
- fruit
- btw
- retail
- Preventie
- definitie
- groente
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management