De Firma Kaas biedt boeren Schier perspectief
- Food-en-retail
- 13 sep 2022 @ 11:25
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingDistributie
- 13 sep 2022 @ 11:25
- Peter van Woensel Kooy
'Transitiemaker' Johannes Regelink, wacht niet op nieuw beleid, de overheid, de provincie of de bank maar zegt met zijn kennis boeren die willen verduurzamen te helpen aan nieuwe vormen van inkomsten.
Eerlijke Kaas van Schier door de brievenbus
Om ook buiten Schiermonnikoog de zogenaamde van Schier kazen te kunnen (ver)kopen is een samenwerking met De Firma Kaas - Eerlijke Kaas gestart. Door middel van een kaas-jaarabonnement kan iedere kaasliefhebber in het hele land, genieten van de eilandkaas, die op tweewekelijkse of maandelijkse basis door de brievenbus geleverd wordt. Het doel is minimaal vijfhonderd Eerlijke Kaas fans te werven. Want meer abonnementen betekent meer inkomsten en middelen voor de boeren die willen verduurzamen. Bovendien wordt minimaal twee derde van de winst van De Firma Kaas - Eerlijke Kaas ingezet om boeren bij deze missie te helpen.
Met burgerboerderij de Patrijs heeft Regelink al laten zien hoe dat mogelijk is door ruim 1 miljoen euro via geïnteresseerde consumenten te crowdfunden. Ook verkoop van kaas door de brievenbus is één van die nieuwe inkomstenbronnen voor boeren.
Met minder vee toch blijven boeren
De trotse zuivelboeren van Schiermonnikoog hebben hart voor de natuur. Om de stikstofuitstoot te verlagen namen ze een dapper besluit: gezamenlijk deden ze een derde van hun koeien weg. Het resultaat: de diversiteit aan planten en dieren groeit weer en de polders van Schiermonnikoog zijn een paradijs voor weidevogels. Door zelf kaas te maken en te verkopen, halen deze boeren meer waarde uit hun melk. Zo kunnen alle zuivelboeren van Schiermonnikoog met minder vee toch boer blijven.
Monnikenwerk
De drie Van Schier kazen dragen merknamen als Wildpluk (mild belegen kaas met een melange van kruiden die op het eiland groeien) en Vrije Vogels (smeuïge eilander kaas). De meest toepasselijke betiteling is Monnikenwerk (vol en pikant, met een nootachtige smaak) als eerbetoon aan de naamgevers van het eiland, de monniken. Maar ook refererend aan het werk dat de boeren nog te doen staat.
Meer informatie over de boeren van Schier en de drie kaas-abonnementen van de Boeren Van Schier en De Firma Kaas staat hier.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Albert Heijn combineert kerst en goede doel
- Black Friday groeit uit tot Black November
- [column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt... 21-11-2025
- [marketeer 237] Patricia Douma -... 21-11-2025
- Disney heropent pop-up in Batavia... 20-11-2025
- 42 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




